Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: SMN U Splitu svečano otvorena izložba ikona 'Marija, Kraljica obitelji'
Kultura Piše: Dalmatinski portal

U Splitu svečano otvorena izložba ikona 'Marija, Kraljica obitelji'

U Galeriji Emanuel Vidović izložene su ikone Borisa Grkovića

U Galeriji Emanuel Vidović u Splitu svečano je otvorena izložba ikona 'Marija, Kraljica obitelji', autora Borisa Grkovića povodom obilježavanja 30. obljetnice djelovanja Bračnoga i obiteljskog savjetovališta Splitsko-makarske nadbiskupije. Izložba je organizirana u suradnji BiOS-a, Hrvatske udruge ikonopisaca 'Josip Ružić' i Muzeja Grada Splita.

Ovaj je događaj pjesmom uveličala klapa Neverin, jedna od najtrofejnijih ženskih klapa koja, pod vodstvom Antonele Burić, djeluje već 20 godina. Kao uzvanici nazočili su mons. Giorgio Lingua, apostolski nuncij u Republici Hrvatskoj, mons. Franjo Frankopan Velić, generalni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije, Vesna Bulić Baketić, ravnateljica Muzeja Grada Splita, don Boris Vidović, predstojnik Ureda za pastoral obitelji u Splitsko-makarskoj nadbiskupiji, Boris Grković, autor izložbe, te Lidija Piskač, voditeljica Bračnog i obiteljskog savjetovališta Splitsko-makarske nadbiskupije.

Izložba obuhvaća 30 ikona Blažene Djevice Marije s djetetom Isusom, napisanih drevnom tehnikom tempere na drvu i pozlatom. Te ikone Borisa Grkovića jedinstven su stvaralački opus inspiriran iznimno bogatom, a suvremenoj javnosti nedovoljnom poznatom hrvatskom ikonopisnom baštinom i poznatim djelima iz razdoblja od 13. do 18. stoljeća. Na jednome mjestu posjetitelju nude susret s raskoši  i bogatstvom hrvatskog ikonografskog i slikarskog stvaralaštva obuhvaćajući ikone od Trsata, dalmatinskih otoka i gradova do Dubrovnika i Cavtata. Među njima se ističe ikona Bogorodice po uzoru na drevnu splitsku ikonu iz 13. st. Gospe od Žnjana (Gospe od Sniga), napisana početkom ove godine, koja će ovom prilikom prvi put biti predstavljena javnosti.

U ime suorganizatora obratila se ravnateljica Bulić Baketić te zahvalila svima koji su sudjelovali u tako brzom postavljanju ove izložbe što je, kako je rekla, u svijetu muzeja koji svoje programe dugo planiraju prava rijetkost. Posvjedočila je i kako je u susretu sa svima koji su radili na izložbi, neovisno o osobnim rasponima duhovnosti, uvidjela kako ova djela imaju jednu silnu snagu te isto usporedila s osjećajima koji se čovjeku bude u različitim marijanskim svetištima po svijetu. Na kraju je okupljene pozvala da pronađu vremena te se u marijanskom mjesecu svibnju, vrate u galeriju Vidović te ostanu sami pred ikonama jer se u ovoj jednoj, po kvadratima maloj, ali tako velikoj izložbi može vidjeti duh 'velikih marijanskih internacionalnih svetišta sve do naših osobnih pobožnosti prema Blaženoj Djevici Mariji'.

Voditeljica BiOS-a Lidija Piskač zahvalila je svima koji su s puno ljubavi, žrtve i entuzijazma sudjelovali u ostvarenju izložbe, osobito apostolskom nunciju na dolasku i podršci. Zahvalila je i svim prethodnim voditeljicama, volonterima i suradnicima koji su tijekom 30 godina predano, u tišini i molitvi, pomagali obiteljima u potrebi.

Naglasila je kako ova izložba nije samo kulturni događaj, već izraz zahvalnosti i vjere, prigodno postavljen u svibnju, mjesecu posvećenom Blaženoj Djevici Mariji i obitelji. U osvrtu na značenje Bogorodičinog lika za današnjeg čovjeka, poručila je kako iskustvo rada s obiteljima pokazuje da bez jasnog moralnog kompasa i kršćanskog vrijednosnog sustava nije lako autentično i sretno živjeti. Istaknula je da odnos s Bogorodicom uvijek donosi dobre plodove i izrazila nadu da će Gospa dotaknuti svakog posjetitelja izložbe i darovati mu novu snagu i nadu. Zaključno je pozvala sve koji trebaju pomoć ili žele raditi na sebi da se obrate savjetovalištu.

Zatim se uime Splitsko-makarske nadbiskupije i nadbiskupa Zdenka Križića obratio generalni vikar mons. Velić koji je najprije prenio pozdrave i zahvale nadbiskupa za 30 godina rada BiOS-a, mjesta gdje ljudi svakodnevno dolaze i nalaze pomoć, razumijevanje te milosrđe i nježnost o kojima je posebno govorio blagopokojni papa Franjo.

'Osobito smo zahvalni za ovih 30 godina jer je svatko iz savjetovališta mogao poći s jednom riječi koja iznutra hrani i daje snagu'. Na kraju je izrazio radost što se ova velika obljetnica proslavlja ovako jednom lijepom izložbom te zahvalio ikonopiscu Borisu Grkoviću te mu prenio nadbiskupove pozdrave.

Autor izložbe u svom je obraćanju poručio kako autor nikada ne smije govoriti puno, već pustiti da govore njegova djela, ali je zahvalio nekoliko ljudi: u prvom redu svome pokojnom učitelju ikonopisanja Filipu Dobroševiću za svo strpljenje koje je uložio u njegovu poduku, nunciju Lingui na dolasku, nadbiskupu Križiću na pisanju uvoda u katalogu o izložbi, fra Anti Vučkoviću za predivan tekst o ikonama u istome, BiOSU-u, Muzeju Grada Splita, klapi Neverin, svojoj obitelji i fakultetskim kolegama te svima ostalima koji su došli.

Apostolski nuncij u Republici Hrvatskoj, otvarajući izložbu ikona Borisa Grkovića, istaknuo je kako 'ikone nisu obične slike: one su prozori otvoreni prema nebu, mostovi između vidljivog i nevidljivog, između ljudskog i božanskog'. Naglasio je kako nas ikone pozivaju da se ne zadržimo na vanjštini, nego da se 'ogledamo u njima' i u tišini dopustimo da nas dotaknu: 'Ikona nije prikaz, već prisutnost'. Govoreći o procesu ikonopisanja, nuncij je izrazio divljenje prema predanosti autora rekavši da 'neke ikone zahtijevaju čak i do osamsto sati rada', a sam rad na ikonama opisao je kao čin molitve i tišine – 'u pisanju ikone nema mjesta žurbi; svaki sloj boje, svaki listić zlata zahtijeva vrijeme, tišinu, poštovanje'. Govor je zaključio pozivom na kontemplaciju i traženje Božjeg lica u vremenu tjeskobe i nemira: 'Dopustimo da nas obasja svjetlost koju nam ikona nudi'.

Zaključno je istaknuo univerzalnost Grkovićevog izraza koji 'povezuje prošlost i sadašnjost, Istok i Zapad, tradiciju i suvremenost', te poručio: 'Neka nas ove ikone nauče gledati dalje, kontemplirati čistim srcem... Neka nas podsjećaju da, u svijetu često kaotičnom i površnom, ljepota može spasiti svijet — ali samo ako je primimo s istom strpljivošću i predanošću s kojom je stvorena'.

Zatim je, u znak zahvalnosti za dolazak i podršku, autor izložbe uručio apostolskom nunciju ikonu Bogorodice s djetetom, napisanu po uzoru na Giambonovu istoimenu ikonu iz 15. stoljeća.

Boris Grković, jedan od najistaknutijih suvremenih hrvatskih ikonopisaca, već desetljećima daruje svoja djela najvišim crkvenim i državnim uglednicima. Njegove ikone nalaze se u brojnim crkvama, svetištima i privatnim zbirkama diljem Hrvatske i inozemstva. Ova izložba ima poseban značaj jer je prva koju Grković priređuje upravo u Splitu – gradu u kojem je učio tehniku ikonopisanja. Izložba je, ponavljamo, organizirana u suradnji BiOS-a s Muzejom Grada Splita i Hrvatskom udrugom ikonopisaca 'Josip Ružić', a bit će otvorena do 1. lipnja 2025. godine. Ulaz je slobodan, a posjetitelji je mogu razgledati u ljetnom radnom vremenu Galerije: svakoga dana, osim ponedjeljka, od 9 do 20 sati.

Vaša reakcija na temu