71. Splitsko ljeto započinje 14. srpnja praizvedbom opere Dioklecijan, do sada nikada u cijelosti uprizorenog djela Ive Tijardovića, koje je veliki maestro smatrao svojim kapitalnim ostvarenjem. Prvih osam slika opere bit će izvedeno na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta Split, dok će se završna, deveta slika izvesti na Peristilu koji će po prvi puta doslovno 'glumiti samog sebe'. Publika će se iz kazališne zgrade uputiti prema Peristilu u pratnji rimskih legionara čime će i sama osjetiti duh povijesti i pridonijeti posebnoj ambijentalnoj dimenziji ovog događaja.
Na konferenciji za medije riječ su imali su ravnatelj Splitskog ljeta i intendant splitskog HNK Vicko Bilandžić, dogradonačelnica grada Splita Matea Dorčić, koordinatorica organizacijskog odbora manifestacije Godina Ive Tijardovića i Jakova Gotovca Herci Ganza, dirigent maestro Hari Zlodre, redatelj Ivan Leo Lemo, Jurica Jurasić Kapun u naslovnoj ulozi Dioklecijana, Aida Čorbadžić koja igra Valeriju, Ileš Bečei (Galerij) te Terezija Kusanović u ulozi Dioklecijanove majke Diruste.
Vicko Bilandžić naglasio je važnost ove predstave kojom se, kako kaže, vraća dug velikom maestru Ivi Tijardoviću čije djelo već preko 60 godina čeka svoje puno scensko uprizorenje kakvo ovo djelo i zaslužuje. Ističe kako je opera produkcijski vrlo zahtjevna, no kako to za ovaj organizacijski tim nije bila prepreka: 'Nekoliko kazališnih kuća je do sada odustalo putem. Mi još nismo niti hoćemo. Borimo se sa svim nedaćama i ja sam siguran da je ova predstava osuđena ne samo na svoje uprizorenje, već i na svoj veliki uspjeh.'
Glazbeno vodstvo u rukama je maestra Harija Zlodre koji je istaknuo glazbenu vrijednost opere: 'Ovo nije Tijardović kakvog poznajemo. Dioklecijan je ozbiljna, ambiciozna opera, iznimno zahtjevna za izvođače. Recitativna je u većini svoga trajanja, pa mora imati vrhunske rutinere. Na sreću ja, Ivan, Kazalište, ih imamo.'
Redatelj Ivan Leo Lemo nadovezao se, naglašavajući dubinu Tijardovićeva rukopisa, ističući njegov značaj njegove umjetničke osobnosti za Split i Splićane: 'On nastupa iz pozicije poštenih, marljivih i vrijednih ljudi. Nije snob, karijerist ni laktaroš, dobar je s ljudima u publici te sebe ne pozicionira iznad njih.' Napominje kako Tijardović obrađuje splitski razdor između svetog Duje i Dioklecijana koji je još uvijek živ u splitskom identitetu: 'Tijardović je mentalitet kroz jezik, odnose, običaje… Ulazi u genezu našeg identiteta, suočava i susreće te dvije tektonske ploče, objašnjava zašto smo takvi kakvi jesmo, gdje idemo i od čega smo krenuli. To nitko nikada nije mogao bolje reći i kvalitetnije obraditi od samog Tijardovića.'
Dogradonačelnica Matea Dorčić podsjetila je da je 2025. godina posvećena dvoma velikim umjetnicima Ivi Tijardoviću i Jakovu Gotovcu, te poručila: 'Split je grad kulture, kultura je dio Splita i mislim da je svaki ovako veliki događaj dobrodošao da privuče publiku. Ovo je izvrsna prilika da se naši građani upoznaju s likom i djelom Dioklecijana.' Istaknula je zadovoljstvo aktualnog gradskog saziva što ima priliku dati svoj doprinos ovako važnoj manifestaciji.
Koordinatorica Organizacijskog odbora manifestacije Godina Ive Tijardovića i Jakova Gotovca, Herci Ganza, istaknula je emotivnu i povijesnu težinu projekta te naglasila kako je ovo najsplitskiji projekt do sada.
Terezija Kusanović u ulozi majke Diruste naglasila je: 'Ova predstava nastaje u vrlo 'tijardovićevskom' duhu – to je tim koji ne kalkulira, već živi umjetnost i Split. Od dirigenta, redatelja, solista do cijelog ansambla. Dirusta, moja uloga, suprotstavlja se sinu koji gubi moralni kompas. I ta emotivna borba simbol je cijele predstave.'
Opera Dioklecijan donosi spektakularnu glazbu, duboku dramu i povijesnu priču o caru koji je stvorio palaču iz koje je nastao Split. Otvorenje 71. Splitskog ljeta 14. srpnja zato nije samo kulturni događaj – ono je susret Splita sa samim sobom i prilika za svu publiku da doživi veliku i značajnu povjesnu epizodu.
Nakon praizvedbe 14. srpnja, Dioklecijan je na programu 71. Splitskog ljeta još 16. i 18. srpnja.