Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Satelit veličine autobusa preletio preko Hrvatske, evo zašto je važan

Satelit veličine autobusa preletio preko Hrvatske, evo zašto je važan

Nakon gotovo 30 godina vratio se na Zemlju

Kada je prvi put lansiran u svemir, bio je najmoderniji satelit koji je svijet imao prilike vidjeti. Od njegovog prvog do posljednjeg putovanja, povratka na Zemlju, prošlo je gotovo 30 godina. Ostaci satelita ERS 2 bili su vidjljivi i na hrvatskom nebu

Točno 21. travnja 1995. godine iz Francuske Gvajane lansiran je u svemir ERS 2, odnosno European remote sensing koji je tada bio jedan od najsofisticiranijih satelita za promatranje Zemlje.

'Ovaj je značajan za znanost. Bio je, naime, važan u istraživanju Zemlje, oceana, kopna, atmosfere, mjerio je brzine vjetra, bio je važan za proučavanje temperature oceana, mjerio je razne visine u milimetar precizno', tvrdi astronom Ante Radonić, prenosi RTL

Gotovo 30 godina poslije došlo je vrijeme za povratak na Zemlju. Na putu do konačnog raspada prolazio je iznad središnje Europe, put ga je vodio i preko Hrvatske.

Boris Štromar, predsjednik Astronomskog društva Bezdan iz Zagreba, istaknuo je da je zgodno što postoje neka predviđanja o njegovoj putanji. 

'Ne znamo točno, ali možda imamo priliku vidjeti taj raspad, možemo reći svemirskog smeća, jer je taj satelit na kraju svog radnog vijeka. Napravljeno je da deorbitira', objasnio je. 

Odnosno Europska svemirska agencija odlučila je prekinuti misiju nakon što je ERS 2 uspješno je radio 16 godina. Zbog mogućnosti sudara s ostalim satelitima, nakon godina propadanja u orbiti, krenuo je put Zemlje.

'Bio je veličine autobusa, dug više od 11 metara, težak 2 tone. Većina njegovih dijelova izgorjela je pri ulasku u Zemljinu atmosferu. Prilično je teško predvidjeti njegovu točnu putanju.

Predviđanja nisu precizna zato što atmosfera nije homogena, negdje je gušća, negdje nije. Ovisi i o solarnom vjetru, tako da je zapravo neki pad satelita puno nepreciznije za predvidjeti od, naprimjer, nekog asteroida kojemu znamo putanju.

Kada gledamo meteore - oni vrlo brzo izgaraju, u sekundu, dvije mogu prijeći preko cijelog neba. Satelite je lako prepoznati jer njihovo izgaranje traje jako dugo, treba im preko nekoliko minuta da pređu od horizonta do horizonta', naveo je Štromar.

Nekoliko puta na mjesec objekti slične mase ulaze u Zemljinu atmosferu, sateliti nešto rjeđe. No jedinstvena je prilika vidjeti pad, odnosno sagorijevanje meteora, asteroida koje traje, ako imate sreće - nekoliko sekundi.

'Budući da se ne radi o nekom stupnju rakete, nego o satelitu koji je bio jako vrijedan, pa je izazivao posebnu pažnju, na neki način o njemu posebno govorimo -inače bi se svaki tjedan moglo govoriti o nečemu što pada. Danas se radarom prati više od 30 tisuća objekata koji se nalaze u orbiti oko nas. Prati se sve, počevši od 10 centimetara do nečeg većeg', zaključio je Radonić.

Stoga se nemojte iznenaditi kada na noćnom nebu ugledate još neki zastarjeli satelit, meteor ili nešto treće dok pada na Zemlju.

Vaša reakcija na temu