Četvrtu gastroadventsku svijeću, svijeću ljubavi, u splitskom restoranu Zrno Soli danas su zapalili splitski televizijski novinari, unoseći svjetlost zajedništva u ovo blagdansko vrijeme.
Slogan ovogodišnje manifestacije, koju je prije 16 godina osmislila splitska nutricionistica i dijetetičarka Olja Martinić je ‘Neka ocean diše’. Preuzet je kao inspiracija misijama 3. UN-ove konferencije o oceanima u Nici te Europskog pakta o oceanima, čiji je cilj obnova zdravlja mora i oceana.
U središte ovogodišnjeg druženja stavljamo posidoniju, alge i plodove mora.
‘More nas hrani i nezamjenjiv je dio vrhunske gastronomije. Osim što je izvor hrane, more je i lijek. Tradicionalna prisutnost morskih plodova u mediteranskoj prehrani danas se nadopunjuje rastućim interesom za alge u modernoj gastronomiji. Morske biljke, sve prihvaćenije u kulinarstvu, često se nazivaju i hranom budućnosti. Za ovaj projekt koristili smo najnovije znanstvene spoznaje iz medicine i nutricionizma, kao i umjetnu inteligenciju, koja na temelju dostupnih podataka daje predviđanja o budućnosti korištenja morskih resursa.
Zahvaljujući znanosti i modernim tehnologijama, morem koje diše plovimo sigurno dalje. Ovogodišnji Gastroadvent posvećen je inspirativnim jelima pripremljenima od poznatih i manje poznatih namirnica koje more daje. Suradnja s Institutom za oceanografiju i ribarstvo u Splitu dodatno naglašava važnost znanstvenog pristupa održivom gospodarenju morem’, ističe autorica projekta Olja Martinić koja je još jednom zahvalila novinarima što promiču zdrav, dalmatinski način prehrane.
Ove godine riječ je o dalmatinskoj kuhinji uz suvremene tehnologije.
Gastroadvent svoje poruke šalje i u suradnji s Hajdukom koji je nedavno predstavio svoju novu društveno odgovornu kampanju ‘Budi čovik’, usmjerenu na promicanje kulture uvažavanja, empatije i međusobnog poštovanja među djecom. Središnji dio kampanje čini pjesma ‘Dite tvoje’, čija poruka kroz glazbu i stihove govori o pripadnosti, odgovornosti i vrijednostima koje se prenose s generacije na generaciju.

Uoči paljenja posljednje ovogodišnje gastroadvetske svijeće izveo ju je Marino Vrgoč, pobjednik prvog natjecanja The Voice Kids Hrvatska i naš predstavnik na Dječjem Eurosongu.
‘Kada smo ga vidjeli kako nastupa u Hajdukovoj majici, odmah smo znali da želimo raditi s njim, bez obzira bio ili ne bio pobjednik The Voice Kidsa’, otkrila je članica Hajdukove uprave, Marinka Akrap.
Kampanja 'Budi čovik' osmišljena je kao višemjesečna preventivna inicijativa usmjerena na smanjenje vršnjačkog nasilja te jačanje vrijednosti koje djeci pomažu da se osjećaju sigurno, prihvaćeno i ohrabreno reagirati u situacijama nasilja.
‘Svi dobro znate kako Hajduk ima jako veliki društveni utjecaj. U vremenu kada svjedočimo brojnim ružnim stvarima, osjetili smo potrebu da nešto učinimo. Mi se ovom kampanjom obraćamo učenicima osnovnih škola. Htjeli bismo pozitivne vrijednosti podijeliti i s onima koji se izražavaju nasiljem. Otvorili smo natječaj za sve osnovne škole, ne samo iz Dalmacije, nego i iz cijele Hrvatske pa i BiH. Naša kampanja traje do daljnjeg, imat ćemo i humanitarnu akciju’, istaknula je Marinka Akrap.
Splitsko-dalmatinska županija je za 2027. godinu proglašena gastro destinacijom Europe.
‘Zahvaljujem Olji na trudu, dobrim idejama i snazi koju daje nama svima da promoviramo našu gastro ponudu, atribut kojeg moramo promovirati diljem svijeta’, rekla je direktorica splitske Turističke zajednice Alijana Vukšić.
Ivo Bilić, splitski dogradonačelnik, ravnatelj splitske Turističko-ugostiteljske škole zahvalio je Olji Martinić što ovom manifestacijom ekološki osvještava te promiče bavljenje kvalitetnom namirnicom.
‘Ovdje se podsjećamo kako smo zaboravili na ono što nas je hranilo. Koliko je plava, sitna riba važna. Ovo je prilika da to osvijestimo i da se okrenemo zdravoj prehrani’, istaknuo je Bilić.
Važnu ulogu imaju i brodari. Hrvatska udruga privatnih brodara tijekom ovog Gastroadventa progovorila je o važnim temama vezanim za zaštitu posidonije te potrebe za uređenjem sigurnih luka.
‘Mi želimo biti partneri i poštovati struku kada je u pitanju očuvanje mora i podmorja, posebno posidonije. Ploviti se mora, ali željeli bismo ukazati na poteškoće koje imamo u poslovanju. Naš je cilj jasan. Podržavamo uređenje svih luka, posebno splitske, ali molimo sve nadležne da pronađemo dovoljno kvalitetna alternativna rješenje da bi naše poslovanje moglo biti kvalitetno, a turizam dugoročno održiv’, istaknu je Denis Grubiša iz Hrvatske udruge privatnih brodara’.
Gastroadventski vijenac izradila je Katja Karmelić. Završila je Školu likovnih umjetnosti, te zlatarstvo u Splitu. Radi u Centru za osobe s poteškoćama u razvoju kao radni instruktor u likovnoj radionici. Velika inspiracija su joj more i otoci.
Ugostiteljstvo su ljudi i emocija koju oni prenose, kaže Ivo Vrdoljak, vlasnik restorana Zrno Soli.
‘S posebnim zadovoljstvom pratimo Olju Martinić i sve njezine projekte. Ponosan sam što se četvrta svijeća pali u Zrnu Soli. Posebno nas veseli i ovogodišnja tema, more, ocean i sve što je u njemu. More nas hrani, ono je i lijek. More bi trebalo biti sastavni dio vrhunske gastronomije. Mi želimo težiti vrhunskom.
Želimo prikazati da vrhunsku gastronomiju ne mora pratiti visoka cijena. Većina nas se nije odgojila na šampjeru, škarpini i zubacu, nego na nekim drugim ribama, srdeli, molu, girici, gavunima. Mi možemo priuštiti čak i tri slijeda za 35 eura s namirnicama kojih mi u ovom podneblju imamo u izobilju. Zbog toga ove godine snažno promoviramo sve namirnice iz mora, posebno srdelu. Ova nam je tematika Gastroadventa u prosincu dobro došla. Nama je ovo ulazak u 15. rođendan’, istaknuo je Vrdoljak.
Budući da je Zrno Soli, najdulje od svih ugostiteljskih objekata u Splitu, punih 15 godina u kontinuitetu prati ovu manifestacije u ime Gastroadvent tima proglašen je ‘Ambasadorom mediteranskog načina prehrane’.
Blagoslov je uputio fra Martin Jaković, gvardijan samostana Sv. Frane na Obali u Splitu i župnik vjerničke zajednice Sv. Stjepana pod Borovima.
Delicije, koje su se posluživale u vina Matuško, pripremljene su pod vodstvom chefa Branimira Prnjaka. Nakon završene Srednje škole Wallner, chef Prnjak u Zrnu Soli se zaposlio 2017. godine, gdje ubrzo postaje nositeljem kulinarske vizije restorana.
Od ove godine nalazi se i na čelu inovacijskog laboratorija, osnovanog u suradnji sa splitskom tvrtkom InovaPro, predvodnikom zelene tehnologije. U okviru laboratorija razvijaju se prirodni ekstrakti koji danas nalaze primjenu u gastronomiji, a sutra u farmaciji i wellness industriji. Kao rezultat tog rada nastao je i oplemenjeni 'Panettone ZS 2025'.
'Nismo htjeli da ekstrakt ima umjetan, nego prirodan okus. Iz namirnice izvući što je više moguće. Totalna redukcija namirnice da dobijemo maksimalan okus. To miješao u pašte, rižote, kruh... Prvo smo napravili panettone. U njega smo stavili ekstrakt kamilice, lješnjaka, mente. Mislimo da su ti ekstrakti budućnost', ističe chef Prnjak.
Na jelovniku su se našli:
Korneti (finger food)
- pašteta od tune
- pašteta od bakalara
Profiteroli
- pašteta od tune
- pašteta od bakalara
Arancini
- plavi rak
- rižoto od kozica
- crni rižoto
Bruschette
- mix sardina s algama
- crni rižoto
Pinsa Romana
- lignje s kapulicom i algama
- pašteta od bakalara
U sklopu adventa u Staroj gradskoj vijećnici na Pjaci može se razgledati i multimedijalna izložba ‘Vrhovi dubina – podvodna baština Splitsko-dalmatinske županije’, koja donosi eksponate s više od četrdeset podvodnih arheoloških lokaliteta te potvrđuje važnost mora i nužnost njegova očuvanja.
Ovogodišnji Gastroadvent podržali su Turistička zajednica Splita, Splitsko-dalmatinska županija, Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije.
Javna ustanova More i krš, Hrvatska udruga privatnih brodara, Sardina d.o.o. Postira te Institut za oceanografiju i ribarstvo u Splitu.
Partneri su Adriatic Queen, Carlsberg Croatia, Ljekarne SDŽ te Vinarija Enosophia.