Predstavnici malih hrvatskih brodara osvrnuli su se na rezultate turističke sezone 2025., kao i na ključne trendove iz protekle dvije godine istaknuvši stabilno financijsko poslovanje, ali i niz strukturnih izazova koji, kako kažu, mogu ugroziti buduće poslovanje sektora.
Protekla sezona za male brodare je bila uspješna, bez velikih oscilacija, no muči ih što će biti dalje. O problemima, ali i rješenjima, od kojih je najvažnije da ih čuje resorno ministarstvo, govorili su predstavnici Upravnog odbora Hrvatske udruge privatnih brodara Arsen Ercegović i Ante Rakuljić.
Predstavili su i brošuru s podatcima o poslovanju u 2023. i 2024. godini.
Mali brodari na razini cijelog Jadrana raspolažu s ukupno 482 plovila, od čega na hrvatske privatne brodare otpada 265 plovila, odnosno 55 posto. U sektoru je zaposleno oko 2900 radnika, a hrvatski privatni brodari zapošljavaju njih 1590.
Ukupni bruto promet sektora u 2024. godini iznosio je 369 milijuna eura, dok na hrvatske privatne brodare otpada 200 milijuna eura. Ukupno je sektor u državni proračun uplatio gotovo 68 milijuna eura poreza i doprinosa, od čega hrvatski privatni brodari 34 milijuna eura.
- Vidimo da je to sektor koji raste, koji ne stagnira. Smatramo da će, kad se obrade sve brojke, i sezona 2025. biti najmanje na razini 2024., ako ne i bolja. Ali, i ako ne bude bolja, mi smo zadovoljni, jer nije realno očekivati velike skokove - predstavio je Ercegović.
Uz pregled financijskih kretanja, brodari su predstavili i pet kritičnih stavki koje im, kažu, ugrožavaju, poslovanje.
Prva je rekonstrukcija Gata sv. Petra u Splitu, kao trenutačno najzahtjevniji problem.
- Naredne najmanje dvije sezone nećemo moći koristiti luku Split za ukrcaj i iskrcaj putnika. To je prva i glavna stavka - kazao je Ercegović.
Drugi je vezan uz studiju sigurnosti plovidbe.
- Ograničeno nam je maksimalno vezivanje tri broda u jedan red - landanu. Taj se problem zasad odgađa zbog radova, ali kad se luka ponovno otvori, taj će propis stupiti na snagu. Mi se s time ne slažemo, smatramo da je to drastično smanjenje i ne znamo kako ćemo to riješiti - izdvojio je.
Treći je zabrana sidrenja dalje od 50 metara od obale.
- To je možda i veći problem nego situacija u luci Split. Ako ovo ostane na snazi, imat ćemo trajni problem koji direktno utječe na poslovanje - naveo je. Obrazložio je i zašto.
- Naši gosti dolaze zbog kupanja u mirnim, čistim uvalama. Aranžmani se prodaju godinama unaprijed. Ako se ne smijemo sidriti dalje od 50 metara, to postaje gotovo neizvedivo - smatra.
Zastoj u uređenju luke Krilo im je četvrti problem.
- Građevinska dozvola izdana je prije više od godinu i pol, ravnatelj je najavio brzu realizaciju, ali do danas se ništa nije pomaknulo. A upravo je Krilo rješenje gužvi u luci Split - ustvrdio je.
Najave novih europskih tehničkih zahtjeva im je peta poteškoća.
Ne znaju, kažu, o čemu se točno radi, bojazan je da će im to donijeti velika ulaganja ili konstrukcijske izmjene. Tražili su sudjelovanje u radnoj skupini, ali su ih odbili, stoga i ne znaju što ih očekuje. Nadaju se razumijevanju u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.