Hrvati sve više postaju nacija na dva kotača. Bicikli i električni romobili zgodna su zamjena za automobile i javni prijevoz, ali predstavljaju i ozbiljnu opasnost ako se ne poštuju regulacije. Koja su uopće pravila? Krše li ih građani zato što ih ne poznaju ili zato što ne shvaćaju njihovu važnost? Kako osvijestiti ljude na opasnost za djecu, ali i odrasle? Odgovore na ta pitanja daju nam kriminalistica i bivša glasnogovornica MUP-a Marina Mandić, trenutno u Uredu glavnog ravnatelja policije i Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije u Ravnateljstvu policije.
Crna kronika je svakodnevno prepuna vijesti o prometnim nesrećama. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, u 2024. godini su zabilježene 10.734 prometne nesrećesa stradalim osobama, što je u prosjeku 29 prometnih nesreća po danu. Automobili prednjače, no dolazi do porasta stradalih na motociklima i sve popularnijim električnim romobilima.
Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije u Ravnateljstvu policije je u Špici s Macanom objasnio rizike korištenja električnog romobila. 'Romobil je 13 puta opasniji nego bicikl. Na biciklu sjedite, upravljiv je, ima velike kotače, možete izbjegavati zapreke, a na romobilu stojite,“ rekao je Mataija i dodao kako roditelji imaju veliku odgovornost. „Meni se čini da i roditelji romobile doživljavaju kao igračku, a to je daleko od igračke', istaknuo je Mataija.
Svakodnevno crne statistike, čini se, ne djeluju dovoljno preventivno prema sudionicima u prometu. Marina Mandić, kriminalistica i bivša glasnogovornica MUP-a, trenutno u Uredu glavnog ravnatelja policije tvrdi kako Hrvate treba ozbiljno prodrmati. 'Strašno je kad doktor iz dječje bolnice kaže kako izgleda otvorena glava, koje su posljedice pada s romobila… mislim da su Hrvati spremni za šok kampanju', izjavila je Mandić, pri čemu se voditelj Krešimir Macan prisjetio MUP-ove šok kampanje koja je eksplicitnim fotografijama upozoravala na ozljede maloljetnika uzrokovane neopreznim korištenjem petardi.
Potpunu sliku o ozljedama zbog neodgovornog korištenja električnih romobila je teško dobiti jer su podaci o stradalima često nepotpuni. 'Nisu sve ozljede na romobilima nastale na cesti, pa nam ih se i ne prijavljuje', napomenuo je Mataija. 'Zato se podaci policije i dječje bolnice u Klaićevoj razlikuju, voze se po igralištima, poligonima. Klinci nemaju kacigu, izvode se vratolomije, ne ulaze nam u statistiku, a Klaićeva alarmira da imaju peterostruko povećanje ozljede glave, to vam je sve romobil bez kacige', naglasila je Mandić.
Neodgovornost pojedinaca je među glavnim uzrocima smrtnih slučajeva u prometnim nesrećama. 'Procjena za ovu godinu je da bi imali minimalno 30 više živih osoba samo da su bili vezani. Zakon kaže da tamo gdje postoji pojas, morate se vezati“, apelirao je Mataija, navodeći podatke o stradavanju nevezanih suvozača na stražnjim sjedalima i naglašavajući kako se brojna prometna pravila brzo zaborave, posebice ako je netko davno položio. Ipak, nije mu jasno kako je moguće da su roditelji ponekad tako neodgovorni. “Meni je apsurdno da moramo uvoditi kaznu roditeljima da spriječimo stradavanje njegovog djeteta', zaključio je.
Marina Mandić diplomirana je kriminalistica i nagrađivana policijska službenica s više od 20 godina iskustva u Ministarstvu unutarnjih poslova. Svoj je radni put započela u kriminalističkoj policiji, nakon čega je prešla u odnose s javnošću policije te naposljetku obnašala dužnost glasnogovornice Ministarstva unutarnjih poslova. Trenutno je u Uredu glavnog ravnatelja policije i već godinama sudjeluje u kampanjama obilježavanja Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa. Vozi automobil i motocikl.
Josip Mataija je voditelj Službe prometne policije u Ravnateljstvu policije od 2015. godine, a u policiji je više od 30 godina i cijela profesionalna karijera mu je vezana uz prometnu policiju. Završio je Prometni fakultet u Zagrebu. 2021. godine nagrađen je za doprinos unapređenju sigurnosti cestovnog prometa, mijenjao je zakone vezane uz sigurnost cestovnog prometa i sudjelovao u izradi Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa. Vozač je automobila.
Podcast Špica s Macanom realiziran je u suradnji s portalom Pogled.hr, dijelom grupacije Media Solutions u sklopu koje djeluju vodeći hrvatski regionalni mediji – Novi list, Glas Istre, Glas Slavonije i Zadarski list i u kojima možete čitati pisano izdanje podcasta svaku subotu.
U trećoj sezoni podcasta Krešimir Macan sa stručnjacima iz različitih sektora donosi novu perspektivu i razmatra potencijalna rješenja za izazove i aktualnosti iz Hrvatske i svijeta. Špica s Macanom premijerno se emitira na YouTube kanalu http://bit.ly/spicamacan svake subote od 10 sati, te reemitira na devet lokalnih televizija - Mreža TV, Z1, TV Nova Pula, TV Dalmacija, Jadran TV, Kanal Ri, VTV, Diadora TV i Osječka TV, a sve epizode dostupne su i za slušanje na Spotifyju https://bit.ly/spicaspotify i Apple podcastima.