Uoči 'Crnog petka', razdoblja kada tradicionalno raste broj internetskih kupovina, ali i pokušaja online prijevara, Hrvatska udruga banaka (HUB) upozorava na sve sofisticiranije oblike krađe osobnih i kartičnih podataka.
'Prevaranti upravo u danima najvećih sniženja pojačavaju aktivnosti, ciljajući korisnike lažnim ponudama, oglasima i internetskim trgovinama koje izgledaju uvjerljivo - ali služe isključivo prikupljanju i zlouporabi osobnih podataka.
Rastući broj prijevara - lažne trgovine, oglasi i nagradne igre
Zbog porasta pokušaja prijevara i znatno većeg broja lažnih internetskih oglasa i web trgovina koji se svake godine pojavljuju uoči svjetskog shop vikenda važno je provjeriti vjerodostojnost oglasa koji privlače na iznimno povoljnu online kupovinu, ali i istovremeno izlažu zloupotrebi i neovlaštenom uzimanju osobnih podataka.
Svake godine uoči najvećeg globalnog shopping vikenda bilježi se znatan porast lažnih internetskih oglasa i na društvenim mrežama, posebno onih koji nude 'nevjerojatne popuste' - hot sale, 80% off, discount sale i slično. Sve češće prevaranti kreiraju i lažne trgovine hrvatskih brendova u kojima oglašavaju totalnu rasprodaju zbog zatvaranja ili promjene asortimana. Takvi oglasi često vode na lažne web stranice čija je svrha isključivo krađa podataka. Kupci najčešće ne dobiju proizvod, a ukradeni podaci kasnije se koriste za neovlaštena terećenja na drugim internetskim trgovinama.
Građanima se savjetuje da prije kupnje dobro provjere internetsku trgovinu, uključujući i iskustva drugih korisnika, te da podatke o kartici unose samo na sigurnim i pouzdanim stranicama. Ako postoji i najmanja sumnja, vjerodostojnost trgovine mogu provjeriti putem servisa: https://iffy.cert.hr/.
HUB pokreće nacionalnu kampanju 'Budimo realni'
Kako bi građanima pružila konkretne informacije i smanjila broj žrtava prijevara, HUB je uz podršku MUP-a i CARNET-ovog Nacionalnog CERT-a pokrenuo kampanju 'Budimo realni' posvećenu odgovornom ponašanju na internetu.
Kroz TV spotove i edukativnu internetsku stranicu www.budimorealni.hr, kampanja prikazuje stvarne primjere najčešćih oblika prijevara - od lažnih stranica banaka i phishing poziva do romantičnih i investicijskih prijevara. Glavno lice kampanje je glumac Hrvoje Kečkeš, koji u ulozi 'susjeda heroja' uz prepoznatljivu frazu 'Budimo realni' upozorava na situacije u kojima prevaranti koriste povjerenje i brzopletost građana.
'Digitalno okruženje donosi brojne prednosti, ali i nove oblike rizika. Želimo građanima pokazati da oprez ne znači nepovjerenje, nego svijest o tome kako prepoznati sumnjive situacije i reagirati na vrijeme. Budimo realni, prijevara se može dogoditi svakome, ali se uz dozu pažnje može i spriječiti', izjavila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.
Praktični vodič za građane: kako sigurno kupovati online u razdoblju sniženja
Kako bi se građani zaštitili, HUB podsjeća na nekoliko osnovnih savjeta za sigurnu online kupovinu.
10 savjeta za sigurnu kupovinu internetom:
- Budite sumnjičavi: Kada su popusti preveliki i nisu realni (npr. poznati brend snižen 50 % i više), nemojte žuriti s kupnjom iako je navedeno da je ponuda još kratko dostupna. Provjerite sve prije plaćanja.
- Kupujte od pouzdanih izvora - Koristite marke i trgovine koje su vam poznate.
- Provjeravajte recenzije prodavatelja - Posebno provjerite nepoznate trgovine i prodavatelje (https://iffy.cert.hr/, https://www.scamadviser.com/)
- Provjerite web trgovinu:
- Provjerite je li prijenos podataka prikladno zaštićen - Prilikom pregledavanja interneta koristite https i ssl protokole. Upamtite: sam simbol lokota ne znači da je internetska stranica zakonita/legitimna.
- Kad kupujete online/putem interneta provjerite web adresu - Nikada ne koristite veze dobivene elektroničkom poštom ili preko društvenih mreža. Podatke unosite isključivo izravno na sigurnim internetskim stranicama.
- Provjeravajte ponavljajuća/trajna plaćanja - Prije nego što pošaljete podatke o svojoj kartici za plaćanje trajnih usluga preko interneta, detaljno pročitajte uvjete na stranici na koje pristajete unosom kartičnih podataka i informirajte se o načinu prekida usluge.
- Ne šaljite novce nepoznatima - Ako ne biste novac dali osobi koju ste slučajno sreli na ulici, ne činite to ni na internetu. Ukoliko je moguće, zadržite pravo najprije primiti robu.
- Ne šaljite podatke o kartici putem elektroničke pošte ili drugim komunikacijskim servisima - Nikada ne šaljite presliku kartice, broj kartice, pin ili druge podatke o kartici putem elektroničke pošte. Nikada ne šaljite jednokratne zaporke sms-om, messengerom, whatsappom, viberom ili drugim servisima.
- Pažljivo provjerite što i koliko plaćate - Prije potvrde transakcije, posebno one koja zahtijeva pouzdanu autentifikaciju klijenta (sca), obratite pažnju na iznos koji potvrđujete na ekranima banke te naziv prodajnog mjesta u transakciji za koju dajete odobrenje. Provjerite je li sve u skladu s vašom kupnjom, tako smanjujete rizik od neželjenih troškova i prijevara.
- Sačuvajte sve dokumente vezane za vaše online kupovine - Mogli biste ih trebati da utvrdite uvjete prodaje ili dokažete da ste platili robu.
- Educirajte se o trendovima u online sigurnosti - Digitalno okruženje brzo se razvija pa je važno pratiti promjene u sigurnosnim praksama. Informirajte se o novim vrstama prijevara i savjetima za sigurnu kupovinu, pratite savjete banaka, regulatora i stručnjaka za sigurnost.
Detaljniji savjeti za sigurnu online kupovinu, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara mogu se pronaći na mikrostranici kampanje www.budimorealni.hr', stoji u priopćenju.
.