Transport i logistika nisu samo tehnički, već i razvojni i strateški sektori. Povezuju gospodarstvo, industriju i trgovinu. Geopolitičke nestabilnosti i globalni poremećaji pokazuju potrebu za jačanjem regionalnih i lokalnih logističkih kapaciteta, kao i za pametnim korištenje fondova EU. Poruke su to s današnjeg Dana logistike i transporta, sada već tradicionalne konferencije Hrvatske gospodarske komore koja je danas u Zagrebu okupila više od 300 sudionika, poduzetnika, donositelja odluka, stručnjaka i šire javnosti.
'Hrvatska ima izniman geostrateški položaj i znanje, ali moramo to bolje kapitalizirati. Ulaganja u luke, željeznicu i pozadinske terminale znače dugoročno jačanje izvozne konkurentnosti hrvatskog gospodarstva. Zelena i digitalna tranzicija nisu samo europske obveze, nego i prilike za modernizaciju poslovnih modela i povećanje učinkovitosti, što HGK podržava. Isto tako sustavnu podršku obrazovanju i prekvalifikacijama, kao i fleksibilnije modele zapošljavanja u sektoru logistike i prometa. Suradnja javnog i privatnog sektora ključna je za provedbu infrastrukturnih i investicijskih projekata. Tu smo kako bismo otvorili dijalog o ključnim izazovima – što trebamo napraviti kako bismo dosegnuli maksimalni potencijal', poručila je potpredsjednica HGK za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj.
Direktor Sektora za promet HGK Dario Soldo istaknuo je da u HGK sustavno rade na važnim pitanjima kroz aktivnosti Udruženja otpremništva i logistike HGK te Radnu skupinu za unaprjeđenje uvozno-izvoznih procesa, u suradnji s Carinskom upravom RH i Državnim inspektoratom. Ove su godine napravili iskorak osnivanjem Zajednice za logistiku i transport u gospodarstvu HGK.
Logistika je jedna od kritičnih aktivnosti u raznim sektorima kao što su industrija, trgovina, turizam, ali i mnoge druge. Do sada nije postojala niti jedna krovna organizacija koja bi objedinila logistiku ne samo logističkih tvrtki, već i ostalih. Neke trgovačke i prehrambene tvrtke imaju jače odjele logistike od nekih velikih logističkih tvrtki. Logistika je također i strateška aktivnost države koja zapravo nije niti upoznata s logističkim mogućnostima privatnog, ali i državnog sektora.
'Zajednica logistike povezuje sve koji se bave logistikom. To su logističke tvrtke, kao i logističke odjele različitih tvrtki iz različitih sektora, sveučilište i škole, kao i državne organizacije. Svrha zajednice je razmjena znanja i usklađivanje procesa te unapređenje prepoznavanja logistike kao strateškog sektora. Zajednica je zamišljena kao horizontalna organizacija, čija je glavna prednost u diverzifikaciji raznih logističkih odjela iz različitih sektora gospodarstva', poručio je predsjednik nove Zajednice HGK Igor Šaravanja.
Maksimalno iskorišten potencijal Luke Rijeka
Rezultati studije Ekonomski učinci riječke luke koja je predstavljena na konferenciji Hrvatske gospodarske komore u travnju pokazuju da riječka luka generira značajnu vrijednost proizvodnje, dodane vrijednosti i dohotka u hrvatskom i županijskom gospodarstvu. Iako su se financijski pokazatelji smanjili zbog posljedica pandemije, riječka luka zadržava snažan multiplikativni učinak na gospodarstvo, posebno u segmentu zaposlenosti.
'Sektor transporta i logistike ima svijetlu budućnost. Završena je prva faza Rijeka Gateway terminala, u tijeku su ulaganja u infrastrukturu, a naša vizija u ENNA grupi je jasna: povezati sve elemente logističkog lanca, odnosno luku i željeznicu u jedinstven, učinkovit i održiv sustav', poručio je Gregor Glušič, predsjednik uprave ENNA Logic i ENNA Transport.
'Luka Rijeka i hrvatski koridor postaju strateški bitni za logistiku EU, a najvažnije je da nova nizinska pruga od Rijeke do Zagreba bude izvedena što prije. Kao i intermodalna, tako i skladišna logistika ima potencijal biti naš izvozni proizvod. Potrebno je raditi na konkurentnosti kroz rasterećenje i povećanje poreznog odbitka te kroz smanjenje davanja lokalnoj vlasti kod izgradnje logističkih centara. Potrebno je smanjiti naknade za ceste i povećati iznos domaće dnevnice ako želimo da hrvatski prijevoznici sudjeluju više u razvoju logistike. Potrebno je promijeniti zakone koji reguliraju prijevozništvo i otpremništvo te ograničiti profesionalnu odgovornost logističara i otpremnika na sličan način kao što je to pripisano međunarodnim konvencijama', rekao je predsjednik Udruženja logistike i otpremništva HGK Petar Šimić.
Državni tajnik za željezničku infrastrukturu, promet, elektroničke komunikacije i poštu u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek poručio je da je Hrvatska u protekloj godini ostvarila iskorak kakav dugo nije vidjela u području prometne infrastrukture. Istaknuo je kako novi terminal u Rijeci mijenja logističku kartu Europe jer roba koja dolazi u Rijeku danas putuje brže i učinkovitije prema središnjoj i istočnoj Europi, što za hrvatske poduzetnike znači više prilika, više investicija i više posla.
Poseban fokus stavio je na željeznicu i najveći investicijski ciklus u povijesti hrvatske željeznice u sljedećem desetljeću, s ulaganjima od gotovo 6 milijardi eura i obnovom polovice mreže. 'Svi ovi projekti podižu konkurentnost', poručio je državni tajnik, dodajući da će daljnji uspjeh zahtijevati suradnju države, privatnog sektora i međunarodnih partnera.