Matcha manija ne prestaje osvajati svijet. Svjetlozeleni japanski čaj, koji je nekada bio rijetkost, sada se može pronaći gotovo na svakom koraku i to u raznim oblicima – od Starbucksovih lattea u Ujedinjenom Kraljevstvu do Krispy Kreme krafni u Singapuru.
Globalnu pomamu za tim napitkom potaknule su objave influencera na društvenim mrežama koji redovito objavljuju recenzije te dijele savjete i recepte za njegovu pripremu. Hashtag '#MatchaTok' zabilježio je milijune pregleda, što je dodatno ubrzalo rast potražnje za tim čajem, piše Poslovni dnevnik.
Njegova rastuća popularnost također je povezana s postpandemijskim turističkim boomom u Japanu, pri čemu slab tečaj jena tu zemlju čini atraktivnijom destinacijom za strane posjetitelje. Uz to, raste i potražnja za japanskom robom koja je postala pravi trend među potrošačima.
Zbog tako velikog interesa, potražnja za matcha prahom dosegnula je nove visine. Lauren Purvis koja se bavi uvozom čaja, za BBC je izjavila da njezini klijenti primjećuju kako se zalihe, koje su ranije trajale mjesec dana, sada potroše u samo nekoliko dana.
'Neki kafići čak traže po kilogram dnevno. Padaju u očaj jer nastoje pratiti rastuću potražnju', kazala je Purvis, vlasnica tvrtke Mizuba Tea Co.
S povećanom potražnjom, cijene matche također rastu. Osim što se suočavaju s izazovima u proizvodnji zbog ekstremnih vrućina i američkih nameta na japanske proizvode, manji prinosi iz godine u godinu dodatno podižu cijene.
Tradicionalni proces proizvodnje matche, koja je poznata po svojim zdravstvenim blagodatima, visokom sadržaju kofeina i jedinstvenom okusu, vrlo je složen i zahtjevan. Matcha se proizvodi od zelenih listova čaja poznatih kao tencha, koji se uzgajaju u hladovini kako bi se razvila karakteristična 'umami' nota – slanog okusa koji nadopunjuje prirodnu slatkoću.
Nakon berbe, listovi se suše i melju u prah pomoću kamenih mlinova, a proizvodnja je izuzetno spora, jer jedan mlin može proizvesti samo 40 grama matche na sat.
No, rekordne vrućine proteklih mjeseci ozbiljno su ugrozile usjeve, a u regiji Kyoto, koja proizvodi četvrtinu japanske tenche, suše i visoke temperature smanjile kvalitetu i količinu berbi.
Osim toga, Japan se suočava i s manjkom radne snage u poljoprivredi, s obzirom na to da starenje stanovništva i nedostatak mlađih radnika negativno utječe na proizvodnju.
Čim otvore svoja vrata, trgovine u gradu Ujiju, gotovo svakodnevno isprazne police s čajem jer turisti neprestano kupuju matchu. Zbog toga su mnoge od njih uvele ograničenja na količinu matche koju kupci mogu nabaviti, objavio je Poslovni dnevnik.