U serijalu članaka posvećenih udrugama koje obavljaju najrazličitije društveno važne djelatnosti na splitskom području, koji Dalmatinski portal donosi u okviru projekta 'Naš grad 2024.', predstavljamo Zajednicu tehničke kulture grada Splita.
Osnovana je 1984. kao pravni sljednik društvene organizacije Narodne tehnike - Saveza organizacija za tehničku kulturu. Njeni su predstavnici danas predsjednik Martin Olujić i tajnik Tomislav Nikolić.
Riječ je zapravo o tijelu koje provodi programe javnih potreba u tehničkoj kulturi s ciljem razvoja i promocije tehničke kulture na području grada Splita. Trenutno okuplja 17 udruga: udrugu Mladi robotičari Split, Udrugu za robotiku 'INOVATIC', Udrugu za robotiku Split (FESB), Udrugu za biomehaniku i automatiku Split (FESB), Zvjezdano selo Mosor - znanost, kultura, umjetnost, Društvo za ufološka i astroarheološka istraživanja 'Polaris', Fotoklub Split, Kino klub Split, Društvo inovatora 'DIATUS', DALMIT Split - Dalmatinski inovatori TESLA, Aeroklub Split, Aeroklub Vitar, Ronilačko-ekološki klub HVIDR-a Split, Ronilački klub Nautilus, Jedriličarski klub Zenta, Društvo pedagoga tehničke kulture Split i Radio klub 'Marjan'. Te udruge djeluju u 12 ogranaka tehničkih djelatnosti: astronomiji, robotici, inovatorstvu, aerotehnici, ronilaštvu, modelarstvu, jedriličarstvu, fotografiji, filmu, radioamaterizmu te biomehanici i automatici.
'Zajednica kroz svoje programe osobitu pozornost posvećuje izvanškolskom i izvannastavnom odgoju i obrazovanju djece i mladih kao i popularizaciji tehničke kulture. U izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima djece i mladih - od predškolske, osnovnoškolske, srednjoškolske do studentske dobi - praktičnom primjenom znanja razvijaju se njihove motoričke sposobnosti, samostalnost, kreativnost, odgovornost, kritičko promišljanje i promatranje te ih se usmjerava na odabir proizvodnih i strukovnih zanimanja, razvoj stvaralaštva i inovacija', istaknuli su njeni predstavnici.
ZTK grada Splita svoj rad, dakle, temelji na edukaciji djece i mladih. Brojne radionice provodi u svom matičnom prostoru u Splitu, u Varaždinskoj 53.
'Ciljevi su ovih aktivnosti popularizacija raznovrsnih tehničkih disciplina namijenjenih učenicima osnovnih škola, edukacija mladih, poticanje kreativnog stvaralaštva, razvijanje tehničkih vještina, motorike i timskog rada te poticanje i širenje suradnje s matičnim udrugama.
Edukacija i odgoj u slobodno vrijeme jedan je od najvažnijih zadataka suvremenog društva. Slobodno vrijeme ono je vrijeme u kojem je pojedinac oslobođen obveza prema obitelji, školi, poslu i široj zajednici te koje je namijenjeno aktivnostima. Te aktivnosti odlikuje dobrovoljnost sudjelovanja i interesantnost pa u njima pojedinac zadovoljava vlastite sklonosti i razvija sposobnosti. Takve ciljeve nastoji realizirati Zajednica tehničke kulture grada Splita koja okuplja djecu i mlade u zajedničkom cilju - stjecanju novih znanja i vještina te druženju i bavljenju tehničkom kulturom.
Zajednica posebnu pažnju posvećuje darovitoj djeci i mladima. Odgojno-obrazovni učinci značajni su s obzirom na to da motivacija za rad proizlazi iz slobodne volje i kreativnosti pojedinca. Rezultati predanog rada najbolje se vide sudjelovanjem na natjecanjima na kojima se, osim natjecateljskog duha, razvija osjećaj pripadnosti ekipi, odnosno timski rad.
U udrugama zaljubljenika u tehniku još od prošlog stoljeća, kao i danas, znanstvenici, inženjeri i tehničari popularizacijsko-prosvjetiteljskim akcijama, tehničkim opismenjivanjem i obrazovanjem građana, izdavačkom djelatnošću te poticanjem na konstruiranje i inovatorstvo pridonose usvajanju znanja i vještina i podizanju razine tehničke kulture te potiču primjenu tehnike u proizvodnji i svakodnevnom životu. Redoviti školski sustav i specifični programi osposobljavanja ne mogu u kratkom vremenu velikom broju polaznika pružiti znanje i vještine za korištenje tehnološkog, gospodarskog i drugih potencijala i većem broju mladih omogućiti oblikovanje sklonosti i sposobnosti te izbor obrazovnih programa za tehnička i istraživačka zanimanja. S druge strane, udruge koje se bave tehničkim sadržajima mogle su i mogu to osigurati jer su nastale kako bi svojim korisnicima omogućile stjecanje tehničkih znanja i umijeća te razvoj i potvrđivanje vlastitih mogućnosti, primjenu ideja i kreativnosti', pojasnili su iz ZTK-a.
Valja istaknuti i kako je za svoj rad Zajednica tehničke kulture grada Splita primila Povelju Hrvatske zajednice tehničke kulture 2004. i 2021., godišnju državnu nagradu tehničke kulture 'Faust Vrančić' 2014. te skupnu nagradu Grada Splita za sustavni razvoj i poticanje tehničkog stvaralaštva djece i mladih te popularizaciju tehničke kulture za 2021. Drugim riječima, zalaganje članova prepoznali su i nagradili Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Hrvatska zajednica tehničke kulture te jedinice lokalne samouprave.
Glavno su područje djelovanja ovoga tijela izvannastavne i izvanškolske radionice tehničkih aktivnosti - modelarstvo uporabnih predmeta, robotika, automatika, programiranje, 3D tehnologije. Predstavnici su izdvojili neke od najvažnijih aktivnosti koje organiziraju ili u kojima, pak, sudjeluju kao što su: Festival tehničke kulture, Festival znanosti, Dani otvorenih vrata udruga, Dani tehničke kulture, natjecanja (Natjecanje mladih tehničara, Modelarska liga, Robokup, natjecanje raketnog modelarstva, Croatian Makers Liga...), ljetne, zimske i proljetne te cjelogodišnje radionice tehničkih aktivnosti.
'Na svim navedenim događanjima Zajednica organizira sudjelovanje učenika u mnoštvu zanimljivih tehničkih radionica kako bi se upoznali s tehničkom kulturom ili barem djelićem tog sveobuhvatnog područja. Radionice se organiziraju u suradnji s udrugama te se u njih nastoji uključiti što više djece i mladih.
Onu djecu koja pokažu interes i volju (koja je mnogo važnija od samoga predznanja) uključujemo i u razne projekte i natjecanja koja se odvijaju izvan same Zajednice kao što su: Modelarska liga, Robokup, Croatian Makers Liga, županijska i državna razina Natjecanja mladih tehničara te Online smotra tehničkog stvaralaštva. Polaznici su tijekom prethodnih godina postizali zapažene rezultate na navedenim natjecanjima.
Zajednica tehničke kulture grada Splita osobitu pozornost posvećuju izvanškolskom obrazovanju djece i mladih. Izvanškolske i izvannastavne aktivnosti u modelarstvu, maketarstvu, elektronici, elektrotehnici, strojarstvu, robotici, zrakoplovnom i raketnom modelarstvu i informatici utjecale su na razvoj inovacija i kreativnosti u djece i mladih', naveli su.
Radionice koje se provode u samoj Zajednici dijele na cjelogodišnje radionice (radionice koje se provode tijekom nastavne godine), Ljetne radionice (tijekom ljetnih praznika), Zimske radionice (tijekom zimskih praznika) te Proljetne radionice (tijekom proljetnih praznika). Obuhvaćaju djecu osnovnoškolskog uzrasta (od 2. do 8. razreda). Najčešće su tematski raspoređene - primjerice, ovogodišnje Zimske radionice bile su podijeljene na modelarstvo, robotiku i 3D tehnologije kako bi se mogle oblikovati prema potrebama i sposobnostima pojedinih učenika, pri čemu oni ne trebaju nužno imati predznanje da bi ih pohađali.
'Na cjelogodišnjim radionicama njegujemo individualni pristup te koristimo one digitalne tehnologije koje nam mogu pomoći da ih potaknemo dalje na rad, da ih uključimo u raspravu kao aktivne sudionike kao i da ih potičemo na kritičko razmišljanje te kod njih razvijamo motoriku, samostalnost, kreativnost i odgovornost od najranije dobi. Tako, primjerice, koristimo aplikacije za vrednovanje učenika i samovrednovanje (ne zbog dodjeljivanja ocjena, već kako bi oni mogli sami pratiti vlastiti napredak) kao što su Kahoot!, Wordwall, Hot Potatoes i druge.
Neovisno o obliku radionice, koristimo i alate za izradu prezentacija (primjerice PowerPoint), zbog razvijanja učeničke samostalnosti pri prezentiranju rada. Nastojimo kod učenika poticati siguran stav, jasan govor i upotrebu stručnih pojmova kako bi pokazali razumijevanje funkcionalnosti i same materije izrađene tehničke tvorevine.
Jedna od prvih radionica robotike oblikuje se na način da se djeca upoznaju s teorijskim pojmovima kroz razgovor (što je robot, jesu li ikada prije susreli robota, što znaju o automatici, koje dijelove robota prepoznaju) kako bi im se što zornije prikazali pojmovi te kako bi što bolje upamtili naučeno, potom sami sastavljaju i rastavljaju robote. Dalje se oblikuju prema željama učenika. Neka su djeca više zainteresirana za sam sklop robota i njegove elektroničke dijelove - s takvima nastavljamo graditi (koristeći elemente iz Fischertechnik setova), učimo uklanjati izolaciju sa žica, povezivati vodiče lemljenjem, radimo razne projekte koje ona sama osmisle itd.
Drugi su učenici više zainteresirani samo za programiranje ili im više 'leži' - s njima prelazimo na programiranje služeći se edukacijskim robotima mBot i programskim sučeljem mBlock, programima RoboPro ili Arduino IDE. Oni osmišljavaju kodove za postojeće tvorevine, uočavaju pogreške, upoznaju logiku uređaja i računalno razmišljanje. S obzirom na to da neka djeca već u školi upoznaju programiranje putem programa Scratch ili Python, povezujemo već naučena znanja koja samo 'prebacuju' u nove oblike programa. Osim samih robota, uče se programirati i izrađivati stripove, kratke priče ili jednostavne računalne igre koje najčešće primjenjujemo pri obilježavanju određenih međunarodnih dana te da bismo dobili uvid u njihovo stajalište ili ih upoznali s određenim, vrlo važnim temama kao što je npr. sigurnost na internetu.
Na radionicama modelarstva djeca se upoznaju s određenim alatima i strojevima za rad te uz pomoć njih izrađuju uporabne predmete ili vlastite ideje pretoče u stvarnost. Najvažnije je osposobiti ih za samostalno upravljanje navedenim, za ohrabrivanje u korištenju strojeva te na odgovornost prema sebi i drugima tijekom izrade tehničke tvorevine. Razvijanje motorike, strpljenja, kreativnosti, kritičkog razmišljanja te shvaćanje kako rad treba biti što precizniji također su od značajne važnosti', obrazložili su.
Na upit o projektima koje tek žele realizirati, uzvratili su kako žele nastaviti s aktualnima, no i unaprijediti ih te nadograditi njihove aktivnosti. Nadalje, u planu im je iniciranje osnivanja muzeja tehničke kulture (tehničkog muzeja) u Splitu, uz suradnju sa svim srodnim ustanovama i udrugama te jedinicama lokalne samouprave koje mogu i žele pridonijeti realizaciji te ideje.
'Tehnička kultura sastavnica je opće kulture i nipošto ne smije biti marginalizirana, naročito ne u školskom kurikulumu, jer bez nje nema ni budućnosti ni napretka. Govorimo o jednoj od najbrojnijih i najaktivnijih civilnih udruga koje ne obilježavaju skandali, već samo izuzetni uspjesi na mnogim poljima poput inovacije, robotike, informatike i drugih', naglasili su.
ZTK grada Splita ostvaruje suradnje s mnogim ustanovama, raznim centrima, domovima za djecu, s organizacijama izvan Splitsko-dalmatinske županije i Hrvatskom zajednicom tehničke kulture. Program javnih potreba u obrazovanju i tehničkoj kulturi Grada Splita te prijave na druge natječaje namijenjene udrugama glavni su izvori financiranja ove organizacije.
Javnost je informirana ne samo o njenim aktivnostima, već i o onima koje su provodile udruge članice, i to putem internetskih stranica Zajednice, njenog profila na društvenoj mreži Facebook, dnevnog tiska i drugih oblika javnog informiranja. Dodajmo i kako su za građane predstavnici dostupni na e-mail adresi ztk@ztk-split.hr.