Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Sedmi kontinent i HAVC ističu važnost filmske pismenosti i kvalitetne umjetnosti za djecu

Sedmi kontinent i HAVC ističu važnost filmske pismenosti i kvalitetne umjetnosti za djecu

Samo ih 20 % razumije što gleda

U sklopu filmskog programa Sedmi kontinent od 1. do 7. listopada odvio se bogat program posvećen kvalitetnoj umjetnosti i filmskoj pismenosti za djecu. Događanje je okupilo stručnjake, edukatore, redatelje, psihologe i roditelje iz cijele Hrvatske s ciljem isticanja važnosti visoko kvalitetne umjetnosti za najmlađu publiku te predstavljanja novih istraživanja koja otkrivaju kako djeca danas doživljavaju i razumiju film.

'Naša misija je da film i umjetnost postanu ne samo zabava, nego i sredstvo učenja, kreativnog izražavanja i kritičkog razmišljanja za svako dijete. Kvalitetna filmska pismenost razvija ključne kompetencije za život u suvremenom medijskom okruženju', izjavila je Edita Bilaver, predsjednica udruge Djeca susreću umjetnost koja provodi filmski program Sedmi kontinent.

Filmska pismenost u Hrvatskoj: što kažu podaci?

Prema nacionalnom istraživanju Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) iz 2024., samo 20 posto djece aktivno razumije sadržaj filmova koje gleda, otkrila je Ingrid Padjen Đurić. Većina djece pasivno konzumira medijske sadržaje, rijetko prepoznaje osnovne filmske forme, žanrove i narativne strukture. Učitelji i odgojno-obrazovni djelatnici istaknuli su kako filmska pismenost još nije sustavno uključena u nastavni proces, iako upravo ona razvija sposobnost kritičkog mišljenja, empatije i selektivnog odabira sadržaja.

Za roditelje, ti podaci otvaraju važno pitanje: Što djeca zaista vide kada gledaju ekran? Ako dijete ne razumije što gleda, propušta naučiti prepoznati emocije, motive i poruke koje oblikuju njegov pogled na svijet. Stručnjaci upozoravaju da film i mediji mogu biti snažan alat odgoja – ali samo ako djecu učimo gledati s razumijevanjem, baš kao što ih učimo razumjeti ono što pročitaju.

Kriteriji umjetnosti za djecu: istraživanje Nataše Govedić i studenata ADU-a

Profesorica i kazališna kritičarka Nataša Govedić sa studentima Akademije dramske umjetnosti provela je istraživanje Kriteriji umjetnosti za djecu, kojim je pokazala da umjetnost za djecu traži još višu razinu kvalitete od umjetnosti za odrasle. Takva umjetnost oblikuje djetetovu percepciju, maštu i sposobnost razumijevanja svijeta. Ona uključuje igru, participaciju i emocionalnu dubinu – umjesto površne zabave. Programi koji aktivno uključuju djecu u stvaranje i interpretaciju sadržaja postižu najveći obrazovni i emocionalni učinak.

'Kvalitetna umjetnost ne podcjenjuje dijete. Ona mu daje priliku da misli, osjeća, pita i stvara', istaknula je Nataša Govedić tijekom predstavljanja rezultata.

Šest dana stručnih predavanja i kreativnih radionica

Šestodnevni program Filmskih dana 2025. organizirala je Udruga Djeca susreću umjetnost, okupljajući stručnjake iz područja filmske umjetnosti, pedagogije i psihologe.

Nakon predstavljanja istraživanja Kriteriji umjetnosti za djecu, redatelji Marina Andree Škop i Daniel Kušan govorili su o izazovima stvaranja kvalitetnog filmskog sadržaja za najmlađu publiku, dok su Selma Mehadžić, Edita Bilaver i Marija Georgiev raspravljale su o filmskom obrazovanju i praktičnim pristupima koji djecu potiču na aktivno sudjelovanje u kulturnim i filmskim iskustvima.

U šest dana, kroz predavanja i radionice ponuđeni su praktični alati za rad, počevši od najmlađih koje je predstavila Tea Dvoršćak Kavur. Praktične ideje za lako integriranje filma u nastavu osnovnoškolski učitelji su dobili na radionicama Antona Mezulića i Marije Georgiev, a srednjoškolski profesori uz Višnju Pentić.

Osnaživanje djece kojima je bolest oblikovala djetinjstvo obrađeno je na predavanjima Sare Lulić Kujundžić. Posebno dojmljiv bio je razgovor Eve Kraljević i Tibora Đurđeva Down na filmu, naglašavajući empatiju i prevenciju stereotipa o djeci sa sindromom Down.

Sedmi kontinent – Film kao alat za učenje i razvoj

Filmski program Sedmi kontinent od 2011. razvija inovativne obrazovne programe i omogućuje pristup filmskoj umjetnosti koja nadahnjuje, educira i potiče kritičko razmišljanje. Kroz inovativni pristup vođenog gledanja razvija se razumijevanje umjetnosti, empatija i kreativnost. Sedmi kontinent okuplja više od 50 stručnjaka iz područja filma i obrazovanja, stvarajući prostor u kojem je film alat za osobni rast i društvenu promjenu.

Filmske dane 2025. sufinanciraju Hrvatski audiovizualni centar, Agencija za elektroničke medije i Grad Zagreb. Program se odvijao u partnerstvu s prostorom URANIA. Udrugu Djeca susreću podržavaju Grad Zagreb i Zaklada Kultura nova.

Vaša reakcija na temu