Osnovna waldorfska škola u Splitu počet će s radom u rujnu ove godine, a osnivač je Društvo Waldorf pedagogije - Split. U Hrvatskoj postoje tri osnovne waldorfske škole, u Zagrebu, Rijeci i Osijeku. Također se otvara na jesen ove godine područna škola u Brtonigli u Istri, a postoji inicijativa za otvaranjem škole u Čakovcu i Dubrovniku. U Zagrebu postoji i Srednja waldorfska škola Epoha.
U Splitu djeluju već dugi niz godina tri waldorfska vrtića: od 1996. privatni WDV Duga, od 1998. privatni WDV Bajka i od 1999. WDV Iskrica kojega je osnovalo Društvo waldorf pedagogije - Split.
Roditelji su se često pitali zašto nakon vrtića ne postoji i waldorfska škola u koju bi mogli slati djecu jer velika većina roditelja, kad se upozna s waldorfskim odgojem, želi nastaviti školovati djecu po waldorfskim načelima.
Waldorfske inicijative koje uključuju i roditelje, ojačale su u cijeloj Hrvatskoj te se sve više stvara potreba za ovakvim tipovima škola. U svijetu, a osobito u Srednjoj Europi (Njemačka, Švicarska, Nizozemska, Danska, Austrija...) djeluje više od 1800 škola.
Waldorfska pedagogija ima za cilj cjelovit odgoj i obrazovanje djece. Stoga uvažava jednaku važnost intelektualnog, emocionalnog i voljnog razvoja uz stjecanje socijalnih kompetencija u multikulturalnoj sredini. Umjetnička kreativnost prožima sve aspekte programa. Metode potiču samostalan rad, istraživanje i razmišljanje. Povezanost s prirodom, praktične aktivnosti, vrtlarenje, učenje ručnog rada i zanata njeguju zdrave i ekološke stilove života.
Mala povijest Waldorfa
Waldorfsku pedagogiju utemeljio je Rudolf Steiner 1919. godine kroz školu osnovanu za potrebe djece radnika tvornice cigareta Waldorf Astoria u Stuttgartu u Njemačkoj. Steiner je isticao potrebu mijenjanja tadašnjeg obrazovnog sustava jer do razvoja novih ustrojstava društva nužno dolazi putem promjena u odgoju i obrazovanju novih generacija. Ubrzo je to dovelo i do osnivanja brojnih waldorfskih škola, uglavnom u Europi, a kasnije i u svijetu.
Waldorfske škole prije svega stvaraju uvjete u kojima djeca odrastaju u zadovoljne i samopouzdane pojedince, koji su ujedno i stručne i empatične osobe. Njihov osobni potencijal može pomoći izgraditi bolje i pravednije društvo. Stoga joj s pravom pripada naziv 'Škola za sutra', jer vizionarski prepoznaje potrebe koje će tek postati vidljive u društvu.
Inicijativa za osnivanje Osnovne waldorfske škole u Splitu
Inicijativa radi na jačanju kapaciteta roditelja za osnivanje škole kroz razna predavanja i radionice (pedagoška i antropozofska izlaganja, glazbeni osvrti, euritmija), na realizaciji projekata za promociju waldorfske pedagogije i škole, prikupljanju donacija, školovanju budućih waldorfskih učitelja i dr. U Inicijativu su uključeni roditelji iz waldorfskih vrtića, waldorfski odgajatelji, članovi Društva Waldorf pedagogije - Split i vanjski članovi - prijatelji waldorfske pedagogije.
Radionice
U organizaciji Društva Waldorf pedagogije - Split od 2020. godine pokrenuto je Waldorf lito wilowito - mala ljetna škola za djecu nižih razreda u trajanju od tjedan dana. Do sada su održana dva Waldorf lita wilowita te se planira i ovogodišnje treće u trajanju od dva tjedna kroz 6. i 7. mjesec. Mala ljetna škola osmišljena je kroz niz umjetničkih radionica: euritmijske radionice (ples, tj. pokret) u kojoj djeca razvijaju svoja osjetila, pokret i ritmičnost, zatim Vilinske pričaonice, oblikovanje gline, likovno kreativne radionice te boravak u prirodi. Cilj je razvijati zajedništvo i osjećaj prihvaćenosti među svojim vršnjacima kao temelj waldorfske pedagogije, poticati umjetničke i socijalne vještine te radosno odrastati uz individualno i posvećeno vodstvo waldorfskih pedagoga.
Nastava u waldorfskim školama
Ako malo bolje promotrimo svijet oko sebe, vidjet ćemo da se priroda i živi svijet vode ritmovima. Ritam nalazimo u nama i oko nas. U waldorfskoj pedagogiji poštuje se to načelo kroz ritmički ponovljene aktivnosti: dnevne, tjedne, mjesečne i godišnje. Zašto se baš toliko pažnje posvećuje ritmu? Za pravilan i zdrav razvoj djeteta nužno je da se aktivnosti unutar dana odvijaju u pravilnim ritmovima. Što to konkretno znači? Dijete mora u danu imati aktivnosti udaha i izdaha, aktivnosti koje potiču i smiruju energiju, koje pravilnom izmjenom omogućuju djetetu ravnotežu.
Nadalje, nastava se odvija ritmički, u epohama, pravovremenom izmjenom predmeta koje djeca uče. Epohe najčešće traju 3 do 4 tjedna te se unutar epohe odvija i teorijski i praktični dio nastave. Pazi se da se gradivo pojedinih predmeta povezuje te tako djeca uče u isto vrijeme iste stvari iz različitih predmeta te ih mogu i lakše zapamtiti. Djeca nisu opterećena nepotrebnim učenjem prevelikih količina nepotrebnog gradiva, a brojčano ocjenjivanje uvodi se tek od 5. razreda.
Svaki razred ima svog učitelja glavne nastave koji ih prati kroz svih osam razreda osnovne škole. Tako se postiže najviši odnos povjerenja i individualan pristup svakom pojedinom djetetu.
U nastavi se dosta važnosti daje ručnom radu (pletenje, sviranje, slikanje, rad u drvu, glini, rad u vrtu itd.) kojim se razvija fina motorika te jačaju kognitivne sposobnosti. Euritmija (pokretom izražen govor i glazba) je jedinstven umjetnički predmet u waldorfskim školama koji se poučava od 1. do 8. razreda. Kroz nastavu euritmije integriraju se i na dubok način usvajaju znanja iz drugih predmeta te potiče razvoj koordinacije i koncentracije, umjetnički senzibilitet za književnost i glazbu, socijalne vještine i samopouzdanje učenika.
Glavni cilj waldorfske pedagogije je odgoj djeteta u slobodi te učenje kroz osobni doživljaj i vlastita iskustva. Tako usvajaju se trajna znanja koja nisu usvojena putem prisile već djeca uče iz sebe, iz znatiželje. Time se poštuje prirodni tijek razvoja djetetovog fizičkog, duševnog i duhovnog dijela bića te omogućuje cjelokupan razvoj ličnosti (misaona, emotivna i voljna komponenta).
Glavni postulati na kojima se gradi pedagoški pristup su uzor i oponašanje te ritam i ponavljanje. Okosnica waldorfske pedagogije je učitelj koji je autentičan, dosljedan i istinit u odnosu prema djeci i okolini. Iz takvog pristupa učitelja proizlazi njegov autoritet i gradi se osjećaj povezanosti i poštovanja između učitelja i djeteta, pošto učitelj postaje uzor.
Također se velika pozornost pridaje uređenju prostora učionica, bojama, oblicima i izborom materijala s kojima djeca rade. Jer sve što okružuje dijete utječe na njegov odgoj.
Svi ovi, ali i još puno drugih elemenata waldorfskog školovanja, omogućuju djeci da se razviju u cjelovite ličnosti koje imaju razvijeno vlastito kritičko mišljenje i razne umjetničke vještine te su se spremni suočiti sa životom i budućnošću koja je pred njima.
Vidite li svoje dijete u takvom podržavajućem okruženju kako uči i odrasta, dobrodošli ste u Osnovnu waldorfsku školu u Splitu! Vaš upisni list možete zatražiti u bilo kojem waldorfskom vrtiću u Splitu (Duga, Iskrica i Bajka) ili direktno na mail waldorfskola.st@gmail.com.