Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Press DOM MLADIH Otvorenje izložbe 'Upomoć, gdje je izlaz iz restorana' umjetnika Andreja Drožđana
Kultura Piše: Dalmatinski portal

DOM MLADIH Otvorenje izložbe 'Upomoć, gdje je izlaz iz restorana' umjetnika Andreja Drožđana

U nedjelju, 16. studenoga

U nedjelju, 16. studenog u 11 sati, u Galeriji Multimedijalnog kulturnog centra, Dom mladih, Split, otvara se izložba Upomoć, gdje je izlaz iz restorana umjetnika Andreja Drožđana. O radu Iva Jurić piše: 'Restoran tako postaje emocionalni pejzaž, prostor između tada i sada, između odlaska i ostanka. Drožđanov restoran funkcionira kao introspektivna kapsula u kojoj se privatno i kolektivno, stvarno i umjetno, svakodnevno i mitsko isprepliću.' 

Izložba se može razgledati radnim danom od 17 do 20 sati zaključno s 21. studenog.

Ponekad se dogode trenuci koji ostaju visjeti u zraku. Vrijeme prolazi, ali oko tih točaka zgušnjava se prostor, kao da nešto u nama odbija otpustiti i pomaknuti se s mjesta. Zaglavljenost tada postaje više od samo unutarnjeg stanja, postaje prostor oko nas. To nije prostor kroz koji se krećemo, nego onaj u kojem ostajemo, interijer u kojem osjećaji blijede, ali se zadržavaju, ponekad vraćaju i ponavljaju. Blokada se u tom smislu može shvatiti kao stanje u kojem ostajemo vezani uz određeni afektivni trenutak unatoč prolasku vremena i promjeni okolnosti. Takva se stanja često manifestiraju u fiksiranim slikama, gestama ili mjestima koja postaju točke zastoja, mjesta gdje vrijeme prestaje biti linearno i postaje zasićeno, sabijeno, gotovo nepomično.

U radu Upomoć, gdje je izlaz iz restorana Andrej Drožđan oblikuje atmosferični prostor zaglavljenosti – instalaciju koja kroz imaginarni restoran postaje mjesto nemogućnosti zaborava, otpuštanja i bijega. Polazište rada autor pronalazi u scenama koje prizivaju stihovi suvremenih pop pjesama, onih koje oslikavaju unutarnje zastoje i trenutke prekida, gdje su osjećaji zarobljeni u prostoru i vremenu. Inspiriran slikom osobe ostavljene za stolom restorana, doslovno i emocionalno, Drožđan istražuje prostore u kojima se osjećaji ne probavljaju, nego se uporno gomilaju, premještaju i obnavljaju. To je mjesto zastoja, na raskrižju emocija, gdje vrijeme prestaje teći, a iskustva ostaju servirana poput jela koje nije pojedeno do kraja. Restoran, inače prostor zajedničkog objedovanja i susreta, ovdje se transformira u metaforički interijer unutarnjih stanja, krajolik nostalgije, gubitaka i tihe nelagode.

Instalacija zamišlja fiktivni restoran u kojem se poslužuju iskustva: neprobavljeni odnosi, neželjene emocije, queer otkrivenja, izdaje, neuklapanje, umjetna prisnost. Hrana, izobličena i nedokučiva, ne konzumira se tijelom nego doživljajem – svako jelo materijalizira splet emocionalnih trenutaka. Drožđanov je restoran zamrznut u vremenu, istodobno svakodnevan i nadrealan.

Na stolu smještenom u prostor galerije raspoređen je niz osoba/osjećaja/stanja personificiranih kroz tanjure, tkaninu i ready-made objekte. Te osobe ne vidimo, ali njihova je prisutnost opipljiva: u fragmentima šivanog stolnjaka, tekstilnim kolažima, serviranom priboru za jelo, salvetama, čačkalicama, tanjurima punim nelagode. Na stolnjaku se pojavljuju izblijedjele, zamućene, sanjive fotografije – kombinacija osobnog arhiva i manipuliranih fragmenata stvarnosti – koje kao da izranjaju iz tkanine. Te slike nastaju kao spoj materijala prikupljenog kroz osobne uređaje i arhive, nadograđenog detaljima, uzorcima i teksturama stvarnih stolnjaka. Instalacija koristi svakodnevne motive restoranske scenografije – kolica za serviranje, tanjure, pribor za jelo – koji postaju nosači neizgovorenih mikrodrama.

Galerijski prostor poprima oblik zagušene unutrašnjosti: zvučni pejzaž, u obliku prigušene naracije i šumova, pojačava atmosferu emotivne klaustrofobije. Zvuk ne ilustrira, već stvara most između posjetitelja i rada, poput eha neizrečenih rečenica, tihe čežnje ili unutarnjeg monologa.

Restoran tako postaje emocionalni pejzaž, prostor između tada i sada, između odlaska i ostanka. Drožđanov restoran funkcionira kao introspektivna kapsula u kojoj se privatno i kolektivno, stvarno i umjetno, svakodnevno i mitsko isprepliću. Instalacija nije narativna u klasičnom smislu – ona je taktilna, prostorna i slojevita. Svaki je tanjur svojevrsni suvenir neprocesuiranog osjećaja, a svaki fragment stolnjaka karta unutarnjeg svijeta.

Uključivanjem osobnih i tuđih iskustava – prikupljenih iz online i offline svijeta – Drožđan gradi prostorno-emocionalni arhiv koji podsjeća na muzej intimnih gubitaka. U njegovom restoranu tanjur kao da postaje vremenska petlja – začarani krug osjećaja koji se ne mogu progutati.

Andrej Drožđan (r. 1997.) vizualni je umjetnik koji se u svom radu izražava kroz medije instalacije, ilustracije, fotografije i grafičkog dizajna. Istražuje pojam i estetiku svakodnevnog, utjecaj digitalne sfere na percepciju pojedinca te prisutnost pop kulture u kulturi svakodnevice. Magistrirao je na diplomskom studiju Animiranog filma i novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2022. s diplomskim radom Konekcija memorija kojeg zatim izlaže na samostalnoj izložbi u Galeriji Šira te na 37. Salonu mladih.

Izložba je dio programske linije qIZLOŽBE kolektiva queerANarchive. Izložba se otvara u nedjelju, 16. studenog u 20 sati u Galeriji Multimedijalnog kulturnog centra, Dom mladih, Split, a nakon toga se može razgledati radnim danom od 17 do 20 sati, zaključno s 21. ožujka.

Programska linija qIZLOŽBE realizira se uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija i Grada Splita. Rad kolektiva queerANarchive financijski podržava Zaklada Kultura nova. qIZLOŽBE redovni su program kolektiva queerANarchive koji doprinosi formiranju kvir diskursa u gradu Splitu.

queerANarchive kolektiv je za razvoj, istraživanje i propitivanje queer kulture koji djeluje od 2010. godine. U vrijeme normalizacije LGBT zajednice i retradicionalizacije društva bavi se partikularnostima queer kulture. Na međunarodnom nivou sudjelovao je u programima Queer Art Lab SpaceID Madrid, Madrid (2013.), Activist in Residence u Baltic Art Center, Visbyju (2014.), Young Queer Europe (2015.-2016.), What’s masc, Berlin (2022.), W/ri/gh/ting Archives through Artistic Research, Beč (2023.), Doing history - methods of artistic historiography, Bauhaus University, Weimar (2023.) te konferencijama Unstraight Museum Conference, Stockholm (2016.), Organ vida, Zagreb (2017.) i Queering Memory ALMS Conference, Berlin (2019.). Kolektiv je članica Platforme Doma mladih, saveza udruga Klubtura i platforme LGBT centra Split.

Vaša reakcija na temu