Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
'TIMBAR NA LIBAR' ŽELJKA ERCEGA: Slavonska Carrie u strip izdanju
Timbar na libar Piše: Željko Erceg

'TIMBAR NA LIBAR' ŽELJKA ERCEGA: Slavonska Carrie u strip izdanju

Marko Dješka: Crna Željka / Godina izdanja: 2024. / Hrvatski autorski strip

O AUTORU:

Marko Dješka, rođen 1983. godine u Osijeku. 2011. godine diplomirao je na odsjeku za animirani film pri Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, te od tada balansira između medija stripa, animacije i ilustracije.

Njegova dva studentska filma ‘Kolinje’ (ALU, 2009.) i ‘Sotonin sin’ (ALU, 2012.) imali su uspješan festivalski život te su mu donijele višestruke nagrade na mnogim festivalima, dok je Kolinje otkupljeno od strane američke televizijske kuće ‘El Rey Network’.

Iako stripove crta od malena, stripove profesionalno počinje objavljivati pri završetku fakulteta u magazinu Stripos, a zatim i u mnogim drugim magazinima poput Endema, Strip cluba ’85, Komikazama, te inozemno, Gorgonzola (FR) i Freakshow comix (FR). 2012. je proglašen za najboljeg mladog strip autora na Salonu stripa u Vinkovcima, a 2013. objavljuje svoj prvi strip-album ‘Posljednji fan’, u izdavaštvu bivše udruge StripOs. 2013. godine najpopularniji američki strip-magazin Heavy Metal objavljuje njegov kratki strip ‘Bul i Bal’. 2014. godine dobiva prestižnu nagradu Društva filmskih kritičara ‘Oktavijan’ za svoj kratki film ‘Grad duhova’ (Zagreb film, 2016.), te s kolegama pokreće studio za produkciju animiranog filma ‘Jadranska animacija (Adriatic Animation)’ u Zagrebu. Od 2019. je jedan od umjetničkih urednika OHOHO festivala underground i DIY umjetnosti stripa i street arta, te urednik i pokretač OHOHO fanzina, a zatim i Strip Prefix magazina. Uz strip i animaciju, izrađuje ilustracije i plakate za zagrebačke cirkuske kolektive, te naslovnice i vizuale za mnoge popularne zagrebačke bandove. Filmom 'All Those Sensations in my Belly' koji je prikazan na više od 200 međunarodnih festivala osvojio je više od 25 međunarodnih nagrada te postao član brojnih žirija međunarodnih festivala videa.

IZ SADRŽAJA:

Strip album 'Crna Željka' je kompilacija triju stripova o junakinji Crnoj Željki: Crni Božić, Crni Gavran i Crna Škrinja.

Stripovi su kombinacija tinejdžerskog horora i naučne fantastike, na balkanski način. Radnja prati protagonistkinju koja živi u ruralnom slavonskom mjestu. Ona je žrtva svoje sredine i tradicionalnog okruženja, ali i vanzemaljskih otmica. To je kombinacija serija Dosje X i Srećni ljudi.

Na kraju je dodana galerija radova u kojoj su brojne umjetnice i umjetnici, vrsni strip autori i ilustratori dodali svoje likovno viđenje glavne junakinje:

Korin(a) Hunjak, Sara i Silva Dervanović, Sonja Gašperov, Ivana Geček, Aleksa Gajić, Sara Novaković, Lucija Mitar, Ivan Marušić, Lana Deković, Mihael Bađun, Jovan Ukropina, Iztok Sitar, Antonio Filipović, Midhat Kapetanović, Irena Jukić Pranjić, Ivana Filipović, Nađa Todorović i Matija Pisačić.

OSVRT:

O stripu koji je na žalost čitatelja a radost autora, s kioska preselio u knjižare pod egidom 'grafička novela' sam već pisao. Znam da se svaki gušt plaća i da visoko kvalitetan tisak tvrdo ukoričenih dobro nacrtanih priča ima opravdanu cijenu, no i dalje je to previše za mladi naraštaj. Niske cijene stripova iz mog djetinjstva su bile početak stvaranja čitateljske publike i Ministarstvo bi na toj točki moralo početi akcije poticanja čitanja.

Za primjer navodim svoju sedamnaestogodišnju kćer koja baš ne ljubi tiskane romane, ali je uporna u odlasku na Interliber. S kojeg se obavezno vraća uz punu kesu mangi. Njima su mange isto ono što je nama svojevremeno bio Lunov Magnus Strip, Zagor, Veliki Blek, Tex Viler ili vječni Alan Ford.

A hrvatski autori? Moja starija kći je crtač još od srednje škole pa su joj na Akademiji predbacivali da joj svi video uradci vuku na strip. Otišlo je do toga da je diplomu magistrice animiranog filma "objesila o klin" i već par godina se posvetila izradi web stripova.

Ona mi je zapravo i ukazala da u Hrvatskoj postoji bogata scena mladih strip autora, ukazala na Hrvatski autorski strip (HAS) kao najmlađeg izdavača te scene, okupljene oko istoimene Facebook grupe, magazin Strip-Prefix i upoznala s dvojcem spiritus movensa Sašom Paprićem i Markom Dješkom. Priznajem, do tada sam na hrvatskoj sceni znao isključivo imena poput Andrije Maurovića, Dubravka Matakovića, Igora Kordeja, čuo za Darka Macana, i koji god strip album uzeo u ruke vidio izdavačku etiketu Fibra.

Prvo izdanje HAS-a koje sam predstavio u Timbru je bio sjajni Abandon Mihaela Bađuna i Denisa Vedaka, kojeg sam dobio prije nego li je stigao do knjižara, a ovaj put, ponovo prije knjižara, čitateljima Timbra imam priliku predstaviti Crnu Željku. Kaže Saša da HAS čeka povratak Dješke iz Kine da krenu u aktivniju distribuciju i promociju, te da bi za petnaestak dana strip mogao i u moju omiljenu strip knjižaru Stripovi Columbo, a ja se nadam i u većim lancima poput Hoću knjigu, Školska knjiga, V.B.Z., ili u centralnoj hrvatskoj knjižari Ljevak na Jelačićevom trgu ...

Sudionicima scene Crna Željka nije nepoznanica, Marko Dješka ju je zacrtao još 2016. te formirao istoimenu Facebook stranicu s više od 2.000 likeova i followera. U knjizi su objedinjene tri  epizode.

Markov crtež je jednostavan, oštar, s crno-bijelim kontrastima koji podcrtavaju priču. Nisam strip guru, pa su mi  drugi rekli da ih crtež podsjeća na crtače poput Charlesa Burnsa i Mikea Mignole - strip crtež koji ne ostavlja prostora suvišnim detaljima, već fokusira pažnju na priču. A priče su pon pogodak za mlađu generaciju, govore o neprilagođenosti glavne junakinje okolini, nečemu što vjerojatno proživljava baš svaka tinejdžerica. Željka je povučen, introvertan lik koja u situacijama pritiska okoline iz glave projicira horor elemente. Režija Markovih stripova je izvanredna i u neka doba me tjerala da što brže okrenem stranicu kako bih vidio što će se dogoditi. Iako je Marko prvenstveno bio inspiriran Dosjeima X, meni, 18 godina starijem, je pred očima bila Kingova Carrie. Slavonska strip Carrie.

Nije prvi put da se naklonim autorima koji ono za što vjerujemo da postoji samo 'preko bare' prenesu na domaći teren. Dješka je junakinji dao domaće ime, Željka, a zatim ju je postavio u pravu slavonsku atmosferu, gdje se za Božić ispred kuće pjeva 'Radujte se narodi', 'Dolove i brijeg, zabijelio je snijeg' ili tamburaši po svadbi praše 'Inati se Slavonijo' i 'od Požege do Vukovara nigdje nema ovakvih bećara'.

Takve su me scene dobro oraspoložile, i po tko zna koji put potvrdile da možemo imati domaće romane i stripove jednake dinamike kao i globalna produkcija. Oni koji prate Timbar će se sigurno sjetiti osvrta na anonimni rukopis  Kujetina u kojem je autor od ruralne Slavonke napravio hrvatsku Nikitu (Besson).

OK, možda su tri epizode ipak premalo za ideju u kom pravcu Željka može krenuti, ali karakter je stvoren i bilo bi šteta da se u dogledno vrijeme ne pojavi i 'dugometražni strip'.

Posebnu pohvalu zaslužuje galerija na kraju stripa koju su svojim fanart viđenjem Željke napunili mladi hrvatski strip autori i autorice. S koje god strane gledano, je li Marko dobio čast da su mu se pridružili, ili su oni dobili priliku da sudjeluju u Markovom proizvodu, pljesak za takvo zajedništvo je ogroman.

OCJENA:

Trebam li dodatno objasniti zašto svojoj imenjakinji dajem svih pet pljeskova, a knjižare pozivam da i Abandon i Crnu Željku postave u izloge. Pogotovo sad, prije blagdanskih kupovina.

PS Osim na portalu, sve osvrte potražite i na Facebook stranici Timbra, pridružite se 'likeom' (https://www.facebook.com/timbarnalibar).
Vaša reakcija na temu