O AUTORU: Švedski pisac i novinar David Lagercrantz rođen je 1962. Studirao je filozofiju, religiju i novinarstvo u Göteborgu, a nakon diplome prvi je posao u struci dobio u nacionalnoj dnevnoj tiskovini Expressen, gdje se počeo baviti istraživačkim novinarstvom vezanim uz slučajeve zločina i kriminala, od kojih će neki poslije poslužiti i kao motivi u njegovim književnim djelima.
Godine 1997. objavio je svoj autorski prvijenac, knjigu o švedskom zaljubljeniku u ekstremne sportske aktivnosti i planinaru Göranu Kroppu i njegovu avanturističkom usponu na Mount Everest, zatim biografiju švedskoga izumitelja Håkana Lansa. Nakon trilera 'Himmel över Everest' (Nebo nad Everestom), 2005. objavljuje 'Pad čovjeka u Wilmslowu', povijesni roman o engleskome matematičaru Alanu Turingu, pa biografiju švedskoga nogometaša Zlatana Ibrahimovića 'Ja sam Zlatan', prevedenu na 30 svjetskih jezika.
Uz suglasnost Larssonove obitelji, David je odabran kao autor koji će napisati nastavak planetarno popularnoga serijala 'Millennium'. Roman 'Što nas ne ubije', koji u život vraća nezaboravni dvojac Lisbeth Salander i Mikaela Blomkvista, objavljen je 2015. u Švedskoj te istodobno diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj, a njegov veliki uspjeh rezultirao je i idućim nastavkom serijala 'Millennium', 'Čovjekom koji je lovio vlastitu sjenu', objavljenim 2017.
David Lagercrantz živi u Stockholmu sa suprugom Anne koja je urednica na državnom radiju i troje djece.
IZ SADRŽAJA: Ljeto je 2003. godine. U Stockholmu je nasmrt pretučen nogometni sudac afganistanskih korijena. Za ubojstvo je osumnjičen i uhićen Giuseppe Costa, čovjek nagle naravi, otac jednoga od igrača. Dokazi se čine čvrstima, ali Costa uporno odbija priznati ubojstvo pa policijski načelnik odluči potražiti savjet i pomoć profesora Hansa Rekkea, svjetski poznatog stručnjaka za tehnike ispitivanja. Ako itko može izvući istinu iz Coste, onda je to on.
OSVRT: OK, ponovimo gradivo, Lagercrantz je pisao nastavke Larssonove trilogije 'Millenium'. Četvrti dio 'Što nas ne ubije' mi je djelovao jako površno, u petom 'Čovjek koji je lovio vlastitu sjenu' me akcijskim pristupom osvojio. Zatim je šesti dio, 'Djevojka koja je morala umrijeti', zbrljao tako da bi bilo najpoštenije da ga je ponovo napisao.
Doista me je zanimalo na koji će se način izvući iz Larssonova nasljeđa te uspostaviti svoju spisateljsku karijeru, no i dalje sam u nedoumici o njegovoj kvaliteti.
Ako ćete se tek odlučiti na čitanje 'Obscuritasa' bilo bi dobro da si prvo sa zvučnika pustite Spotify playlistu skladbi koje se spominju u romanu jer je 'Obscuritas' pun izvedbi klasičnih djela pa ćete imati dobru zvučnu kulisu. A i rječnik latinskog će vam dobro poslužiti.
Osobno bih volio da je prvu trećinu romana izostavio, jer je upoznavanje s likovima proveo prilično nemušto, kao da prvi put piše, a tek u drugom dijelu opravdao reputaciju autora Larssonovih nastavaka.
Ima tu nekoliko interesantnih smjerova, život u Afganistanu i odnos talibanske revolucije prema glazbi, Švedska puna imigranata, život elitne klase, no nadam se da je bolje obrade svih tih pravaca autor svjesno žrtvovao u korist čitateljskog upoznavanja sa svojim budućim junacima, istražiteljskim tandemom - Rekkeom, autističnom bipolarnom verzijom Scherlock Holmesa na opijatima i Micaelom, policajkom (čileanskim imigrantom) koja se tek uspinje u karijeri.
Nažalost, osim zanimljivog profila žrtve, nogometnog suca koji je zapravo... (neću spojlati), ostatak bezličnih likova su kao i teme o CIA-nom iskorištavanju saveznika u Afganistanskom ratu 'već viđene' u brojnim drugim romanima i TV serijama. Ipak, treba priznati da svi epizodisti imaju dovoljno potencijala za razradu u budućim nastavcima, pa možda ne treba prerano suditi.
Čitatelji poput mene, koji više vole dijaloge umjesto opisa će sigurno doći na svoje, a moj je problem u neispunjenim očekivanjima.
OCJENA: Bilo bi ovo tek dva pljeska, ali da ne bude da sam bio nestrpljiv, evo i trećeg, kao kredit za mogući nastavak. Uostalom, pročitajte, pa pričekajmo nastavke.
Eh da, i još jednom pohvale našem izdavaču, Profilu, na brzoj reakciji izdavanja tek tjedan dana nakon švedskog izdanja.