O AUTORU: Giuliano da Empoli (1973.) je esejist i politički savjetnik talijansko-švicarskog porijekla i profesor na Sciences Po Paris. Odrastao je u nekoliko europskih zemalja, diplomirao pravo u Rimu i magistrirao političke znanosti u Parizu. Bio je zamjenik gradonačelnika za kulturu u Firenci i viši savjetnik talijanskog premijera Mattea Renzija. Također je bio član izvršnog odbora na Venecijanskom bijenalu. Od 2006. do 2008. služio je kao viši savjetnik talijanskog potpredsjednika Vlade i ministra kulture, Francesca Rutellija, a 2016. osnovao je think tank Volta, članicu mreže Global Progress.
Redoviti je suradnik i kolumnist vodećih tiskanih medija u Italiji, uključujući 'Il Corriere della Sera', 'La Repubblicu', 'Il Sole 24 Ore' i 'Il Riformista'. Također je vodio tjednu radio emisiju na glavnom talijanskom radiju s financijskim vijestima, 'Radiju 24'. Kao autor i društveni komentator redovito se pojavljuje na svim glavnim talijanskim TV kanalima.
U dobi od dvadeset dvije godine objavio je svoju prvu knjigu 'Un grande futuro dietro di noi' o problemima s kojima se suočava talijanska mladež, što je izazvalo nacionalnu raspravu i navelo 'La Stampu' da ga proglase 'Čovjekom godine'. Njegovo djelo 'Inženjeri kaosa', posvećeno novim majstorima političke propagande, prevedeno je na 12 jezika. 'Mag iz Kremlja' njegov je prvi roman, i odmah nagrađen 'Grand Prix du roman de l'Académie française 2022.'. Bio je i finalist za 'Prix Goncourt 2022.', a izgubio od 'Vivre vite' Brigitte Giraud nakon što je 14 krugova glasovanja završilo u pat poziciji, što je dovelo do toga da je predsjednik Akademije Goncourt dao odlučujući glas, izabravši Giraud umjesto Giuliana da Empolija.
IZ SADRŽAJA: Zvali su ga 'mag iz Kremlja'. Zagonetni Vadim Baranov prvo je bio kazališni redatelj pa producent reality showova da bi na kraju postao Putinova, to jest Careva, siva eminencija. Ali Baranov nije običan karijerist: upleten u sve mračnije tajne sustava koji je pomogao stvoriti, taj pjesnik zalutao među vukove napravit će sve da se iz njega izvuče. Naposljetku podnosi ostavku na mjesto političkog savjetnika, a glasine o njemu, umjesto da utihnu, samo se množe, i nitko nije u stanju razmrsiti istinu od laži. Sve dok jedne noći on ne povjeri svoju priču pripovjedaču ove knjige... i odvede nas ravno u središte ruske vlasti.
OSVRT: Recept za roman političke fikcije se čini dosta jednostavan. Uzmeš aktualna imena iz okružja iz kojeg te u ovom trenutku nitko ne može tužiti, postaviš na stvarne lokacije u stvarne događaje, te izmisliš dijaloge. No, Empoli je to učinio zaista vješto i s pravom osvojio nagradu Francuske akademije za roman godine. S obzirom na to da sam povremeno angažiran u političkim kampanjama kao PR stručnjak, ne mogu reći da me ova izmišljena ispovijest Putinovog, u romanu zvanog Carem, spin doktora Surkova, u romanu zvanim Baranov, nije i profesionalno zaintrigirala.
Ovo je priča u kojoj Baranov gradi vođu od nepoznatog činovnika do diktatorskih pozicija i rata u Ukrajini uz brojna nepromijenjena imena poput oligarha Berezovskog, paravojnog vođe Prigožina, buntovnih Pussy Riots... te bježanjima ruskih oligarha na Azurnu obalu, nepoznatih detalja kako su stvarali Olimpijadu u Sočiju, zakasnjelim reakcijama na katastrofu podmornice Kursk ili referencama na Narančastu revoluciju u Ukrajini. Sve skupa je začinjeno podsjećanjima na rusku povijest i povijesne likove, a najviše pokušaju dočaravanja ruske atmosfere devedesetih koja je iznjedrila Putina.
Svojevremeno sam u predavanjima o političkom PR-u, kao primjere moći PR-a, pokazivao inserte iz filma 'Predsjedničke laži' (1997.) Barryja Levinsona s Robert De Nirom i Dustin Hoffmanom, kasnije spominjao serije 'Zapadno krilo' Aarona Sorkina i 'Kuću karata' Beau Willimona, a danas bih vjerojatno citirao ulomke iz ove knjige. Jer nije ovo roman samo o Putinu, nego o mnogim usponima vlastodržaca, uz jako puno citata koji bi se mogli upotrijebiti kao političke poslovice. Pričano je s one strane zavjese uz sve epizode kada političari traže PR savjete, ali i kada ih i ne žele čuti ili im se PR-ovci boje reći. Dakako, tu je i trenutak kad PR stručnjaku klijent 'pobjegne iz kaveza' i pretvori se u nešto što nije želio, a čega se i sam želi kloniti. Vjerojatno je Empoli u samo djelo ugradio i svoja brojna iskustva, vješto projicirajući igre iz sjene, noćne pozive, neslučajne susrete, brza putovanja... u Putinovo carstvo.
Giuliano ima izuzetno pitak stil, uz sjajne kratke opise, dosta cinizma i ironije, te se djelo guta u dahu. Naravno, oni koji očekuju da autor predstavi neke nove ideje, da pruži svježu fikciju ostat će razočarani, jer ovo nije fantasy, ali ni dokumentarna Putinova biografija, najviše roman o igrama moći u samom dvoru. Utoliko i ne treba tražiti decidirana objašnjenja aneksije Krima, gruzijskih teritorija, trovanja disidenata u inozemstvu...
OCJENA: Ovo je roman koji je dinamičan, guta se u dahu, a aktualan je kao da je pisan u stvarnom vremenu. Ne sumnjam da će kod naših političara u idućoj, superizbornoj godini doživjeti i drugo izdanje, a tu leži opasnost, jer imao sam klijenta kojem sam predložio da pogleda 'House of Cards', a on se toliko uživio da je ju je prepisao uživo. Mea culpa. Iz kuta osobe koja se bavi odnosima s javnošću, 'Magu iz Kremlja' šaljem puni pljesak.