O AUTORICI: Julia May Jonas je multidisciplinarna umjetnica, spisateljica, dramaturginja i kazališna redateljica koja živi u Brooklynu.
Svoj dodiplomski studij je započela na Umjetničkoj školi Tisch Sveučilišta New York. U drugoj godini studija glume, Jonas je shvatila da želi imati veću ulogu u svim aspektima stvaranja kazališta i prebacila se u školsko eksperimentalno kazališno krilo. Tamo se usredotočila na stvaranje kazališta i korištenje pronađenog teksta. Postupno se više zanimala za proces pisanja i odmaknula se od pronađenog teksta u korist vlastitih riječi. Jonas je nastavila školovanje na Sveučilištu Columbia.
Osnivačica je kazališne družine Nellie Tinder i autorica All Long True American Stories (ciklus pet predstava) te Time & Motivation for Fitness, Michigan Murders, Evelyn , Emily Climbs (Machine Méchant), Take Heart i For Artists Only. Njezin rad razvile su i postavile brojne kazališne družine, a ona sama predaje kazalište na Skidmore Collegeu. Vladimir je njezin prvi roman.
IZ SADRŽAJA: Život omiljene profesorice književnosti nađe se na prekretnici kad se pokrene istraga o njezinu suprugu, karizmatičnom profesoru koji radi na istom fakultetu. Razlog? Optužbe bivših studentica o nepriličnim vezama. Bračni par već dugo sporazumno živi u otvorenom braku, no u svjetlu javnih optužbi život postane znatno neugodniji za oboje. Situacija se dodatno zakomplicira kad se profesorica zaljubi u Vladimira Vladinskog, mladog romanopisca i profesora koji je upravo pristigao na fakultet…
OSVRT: Nekoć me je opaska da neko djelo nije za mene tjerala da odmah odvratim 'Zašto ne bi bilo? Što mi fali?', ali sve je više slučajeva koje razriješim kao Gordijev čvor - trajno odložim nakon stotinjak stranica. Zašto to nisam učinio s 'Vladimirom' ne mogu si objasniti. Možda jer sam želio otkriti svoju 'žensku stranu' pa nisam odustajao ili su mi prvih par stranica nagovještavale mogući triler? Bez ikakvog spojlanja, a baš u želji da vam približim roman, preporučujem da trilerske nagovještaje odbacite u startu. Ako su oni razlog nastavka čitanja, razočarat ćete se.
Julia je radnju postavila u akademske hodnike, te glasno istakla brojna feministička načela i pitanja. Njen glavni lik je pripovjedačica, neimenovana sredovječna profesorica, feministički idol mladih studentica. A koliko god se ja u životu trudim ukazati na neravnopravnost položaja žena, njihov podcijenjeni ekonomski status, nejednake plaće i nesrazmjerno nametnutu veću odgovornost u obitelji ili se solidarizirao s #MeToo pokretom, ne mogu sve to doživjeti autentično ženski. Ne mogu ni potvrditi da su Jonasini opisi ženske žudnje za seksom, moći i uspjehom, razmišljanja o starenju u srednjim godinama i zagledavanje u mlađe vjerni stvarnosti, a priznajem da mi je bilo interesantno zaviriti u taj, za nas dječake skriveni dio svemira.
Roman se dosta bavi razlikama u godinama. Stariji suprug junakinje koja ima 58 godina optužen je za zavođenje tek pristiglih studentica, a ona smatra da žudnja studentica za starijim profesorom postoji od davnina, istovremeno vrebajući kolegu od 40 i zavideći znatno mlađoj kolegici.
Intrigira njeno propitivanje što bi trebala uraditi žena feminističkih stavova kad je život dovede u situaciju u kojoj bračni drug bude optužen za seksualno iskorištavanje studentica baš kao i opisi akademskih 'igri prijestolja', borbi za izbor u zvanja unutar odjela ili isticanja kako su studenti nemogući. Iako su po meni njihova propitkivanja prilično jasna.
Po 'oskarovskoj check listi' Jonas je, osim ruskog porijekla Vladimira (valjda poneki Rus američkom romanu daje posebnu draž), u radnju uvela i biseksualnu kći pa i pitanja rasne i ekonomske neravnopravnosti likova, dakle sve što bi trebalo opisati američki društveni trenutak. Previše? Uz misao da od viška glava ne boli, dodala je i puno podsjećanja na razna književna djela, a najveći hommage pružila Kingovoj 'Misery'. Moguće je i da je ime glavnog junaka posvećeno Vladimiru Nabokovu u spomen na 'Lolitu'.
Nema u 'Vladimiru' velike radnje, roman je uglavnom unutarnje preispitivanje, obračun sa samim sobom na kojem se ljudi čvrstih stavova s pola toga neće složiti tražeći konkretnije osude negativnih pojava, a ostali će ostati zbunjeni nedosljednostima unutar pojedinih karaktera. No, vjerujem da je to dio namjernih autorskih provokacija koje bi trebale čitatelju dati priliku da se i naljuti na spisateljicu, ali da samostalno razmišlja.
Neki se likovi, nažalost, u knjizi pojavljuju s potpuno nedovršenim ulogama i razlozima, a naslovni Vladimir je najmanje bitan u cijeloj priči.
Sam kraj romana mi je najlošiji dio, priča završava ni tamo ni amo, kao da je autorica imala brojne ideje, ali se ni s jednom nije uspjela dogovoriti. Blijedo. Istina, radi se o prvom romanu, ali iskusnoj dramaturginji koja je morala povesti više računa o finišu.
OCJENA: Doista ne sumnjam da će 'Vladimir' u hodnicima raznih fakulteta, pogotovo filozofije i sličnih znanosti, pronaći svoju publiku, a očito ima nešto u njemu kad ga nisam odložio na hrpu pokopanih iako sam brzo shvatio da nije za mene. Baš zbog toga ću ocjenu ostaviti na sredini, tri i pol zvjezdice kao vlastitu odstupnicu, opravdanje prema onima koji će ga zavoljeti, a dodijeliti savjet kao u 'Potjeri' - pročitajte, pa odlučite po savjesti.