Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay TAKSISTI U SPLITU: 'Najbolje je biti nelegalan!' Banovina najavljuje obračun s kaosom na ulicama

TAKSISTI U SPLITU: 'Najbolje je biti nelegalan!' Banovina najavljuje obračun s kaosom na ulicama

Šuta poručuje da će zajedno s Dubrovnikom, Šibenikom i Zadrom konačno krenuti u uvođenje reda

U Splitu već godinama vlada nered na tržištu autotaksi prijevoza, a najviše dolazi do izražaja tijekom ljetnih mjeseci kada oni iz sive zone poberu najveći dio kolača. Problemi s kojima se nose svi gradovi u državi, u Splitu se, čini se, manifestiraju još snažnije. Razlog leži i u činjenici da je grad iznimno privlačna turistička destinacija i važna tranzitna točka, ali i u stalnoj medijskoj pozornosti koja već godinama upozorava na posljedice ovakvog stanja na terenu.

Građani i turisti nerijetko postaju žrtve vrtoglavo visokih cijena, dok taksisti koji posluju u skladu sa zakonom tvrde da upravo oni plaćaju najveći ceh, jer nelojalna konkurencija nesmetano nastavlja raditi. Posebno zabrinjava činjenica da i cijene koje dosežu 40 eura po kilometru, ma koliko zvučale apsurdno, u sadašnjem zakonskom okviru mogu biti potpuno legalne.

Objavljeno je desetke primjera naplate astronomskih iznosa. Od trajektne luke do splitskog kazališta turist je za pet kilometara platio 209 eura. Do zračne luke zna se naplatiti i više od 600 eura. U javnost su dospjeli i slučajevi naplate čak 1500 eura za kratku vožnju središtem Zagreba ili 640 eura od splitske luke do mosta za Čiovo. Drugim riječima – koliko požele, toliko mogu naplatiti.

Splitski vozači priznaju da među njima ima i 'crnjaka' i onih koji pohlepno naplaćuju usluge, ali naglašavaju da je glavni problem nedostatak policijskih i inspekcijskih kontrola. Opisuju da na taxi stajalištu na Prokurativama već u šest ujutro dolazi nekoliko vozila, a  tvrde da ih većina posluje nelegalno. Kod crkve sv. Frane, ističu, po cijele dane blokiraju promet i autobusnu stanicu, dok u splitskoj luci vlada potpuni kaos – vozači stoje ispred katamarana i trajekata, nagovaraju putnike i odvode ih, iako ne plaćaju koncesiju Lučkoj upravi.

- Po svemu sudeći, najbolje je biti nelegalan. Oni koji rade na crno na kraju prođu najbolje - rezignirano zaključuju.

Kao poseban problem ističu rad aplikacija poput Ubera i Bolta. Govore o vozačima koji voze preko tzv. agregatora, jer sami ne mogu otvoriti obrt ili tvrtku pa koriste tuđa imena. Dio njih, kažu, čak je i pravomoćno osuđivan. 

- Nakon izlaska iz zatvora ne mogu otvoriti obrt ili firmu na svoje ime, pa to čine preko drugih osoba, čime nastavljaju s nezakonitim radom -pričaju nam taksisti.

Upozoravaju i na kršenje radnog vremena. Pojedini rade po cijele dane za volanom, nakon što su već odradili redovnu smjenu na drugom poslu, što ozbiljno ugrožava sigurnost u prometu, o čemu se također više puta pisalo. Česta je i praksa da vozači formalno rade na dva ili četiri sata, a u stvarnosti su za volanom i do 12 sati. Time država gubi na porezima i doprinosima, a legalni taksisti, koji redovno plaćaju sve obveze, osjećaju se obeshrabreno i beznadno.

Poseban problem su i tzv. lažni taksisti – vozači s oznakama na vozilima koji nisu registrirani za taksi prijevoz. Takvi nakon gašenja aplikacija nerijetko voze na crno i naplaćuju višestruko više.

O problemu se konačno, nakon sedam godina inercije, počelo govoriti i na nacionalnoj razini. Večernji list je prošlog tjedna objavio da u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture pripremaju izmjene zakona kojima bi se trebale ograničiti cijene i uvesti jasnija pravila. Promjene se planiraju nakon ljeta, ako se uopće dogode. Za splitske taksiste, koji godinama upozoravaju da su kontrole rijetke i nedostatne, reakcija je prespora i nedovoljna.

Podsjećamo, gradonačelnik Tomislav Šuta u kampanji je obećao uvesti red u splitskom taksi tržištu. Istaknuo je da Split nije sam u toj borbi. U suradnji s Dubrovnikom, Šibenikom i Zadrom, pokrenuta je inicijativa prema Ministarstvu mora i prometa s ciljem da se konačno uvede red i pravedniji uvjeti poslovanja.

Prema njegovim riječima, Dubrovnik je u formalnom postupku otišao najdalje jer je već uputio prijedloge izmjena ministrima Olegu Butkoviću i Davoru Božinoviću. Objasnio je kako bi to u praksi izgledalo: 

- Predviđa se uvođenje kartice vozila za autotaksi prijevoz koja će biti obavezna i vidljivo istaknuta na vjetrobranskom staklu svakog vozila kako bi se jasno razlikovao legalni od nereguliranog prijevoza - najavljuje gradonačelnik. 

Dodaje i da bi Split po novom zakonskom okviru mogao odrediti maksimalan broj taksi vozila na svom području kako bi se osiguralo održivo tržište. Dozvole bi se izdavale isključivo prijevoznicima čija su vozila upisana u Nacionalni registar cestovnih prijevoznika, čime bi se spriječile zlouporabe i nelojalna konkurencija.

Šuta ističe kako je predviđeno i prijelazno razdoblje u kojem će se svi prijevoznici, vozači i digitalne platforme morati uskladiti s novim pravilima.

 – Grad Split bi odmah po stupanju zakona na snagu krenuo s provedbom, a puna primjena očekuje se najkasnije do kraja prijelaznog roka – zaključuje splitski gradonačelnik.

Još uvijek nije jasno kako će to funkcionirati na terenu i tko će provoditi kontrole, jer je inspektora premalo. No, odnekud se mora krenuti. Promjene za kojima vape i taksisti i korisnici stižu presporo, nakon što su već oderani nebrojeni građani i turisti, posve legalno ili potpuno nelegalno. Dok se ne dogode drastične promjene, na ulicama će i dalje vladati tržišni kaos, a korisnicima ne preostaje drugo nego biti na oprezu i birati isključivo provjerene taksiste.

Vaša reakcija na temu