Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
SPLIT PROMIČE TRADICIJU I ODRŽIVU GASTRONOMIJU 'Štorije o' spize' i okrugli stol 'Baština koja je othranila generacije'

SPLIT PROMIČE TRADICIJU I ODRŽIVU GASTRONOMIJU 'Štorije o' spize' i okrugli stol 'Baština koja je othranila generacije'

Započeo 4. Mjesec gastronomije u znaku tradicije, održivosti i mediteranske prehrane u sklopu manifestacije 'Vrime mora i spize'

Mirisi, okusi i priče koje vežu prošlost, sadašnjost i budućnost Dalmacije ponovno su osvojili Split! Panel raspravama pod nazivom 'Baština koja je othranila generacije', službeno je otvoren 4. Mjesec gastronomije Štorije o’ spize, dio šire jesenske manifestacije Vrime mora i spize, koja od 20. rujna do 15. studenoga povezuje more, jedra i dalmatinsku spizu kroz niz događanja diljem Splita i okolice.

Na panelu su sudjelovali Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita, Ivo Bilić, ravnatelj Turističko-ugostiteljske škole Split, Joze Tomaš, predsjednik HGK Županijske komore Split, Petra Bartulović iz TZ Splitsko-dalmatinske županije te Barbara Zorica iz Instituta za oceanografiju i ribarstvo, te predstavnici ugostitelja i proizvođača: Toni Bartulović (Tvrtka Centaurus), Josip Ćapin (direktor Solane Pag), Karlo Kaleb (chef, restorana Krug), Marko Balić (Restorani Dvor i Gusar), kao i Jelena Tabak, predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK.

Raspravljalo se o ulozi gastronomije u održivom turizmu i očuvanju identiteta Dalmacije, uz naglasak na važnost mediteranske prehrane uvrštene na UNESCO-ov popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. Sudionici su se složili kako su sezonalnost, održivost i zajedništvo ključni elementi razvoja budućeg turizma i očuvanja lokalne tradicije.

Direktorica Turističke zajednice grada Splita Alijana Vukšić istaknula je važnost povezivanja turističkih subjekata i lokalnih proizvođača

 'Split je grad kulture, sporta i baštine, ali ono što sve to povezuje jest naš način života.  A u Splitu se živi oko stola, za stolom se dijele priče, emocije i uspomene. Naša gastronomija nije izmišljena zbog turizma, ona je nastala iz života, iz ribarskih konoba, iz mirisa maslinovog ulja i mora, iz jednostavnih jela koja govore tko smo.Turistička zajednica ima važnu ulogu u promociji gastronomije jer povezuje proizvođače i ugostitelje te pomaže u promociji kroz manifestacije, edukacije i okrugle stolove. Time se osvještava važnost gastronomije kao motivatora dolaska i produženja turističke sezone', naglasila je Vukšić.

'Hrana je motivator dolaska u destinaciju, ali i način da promijenimo percepciju, gastronomija je doživljaj za cijelu godinu', dodaje.

Ivo Bilić, ravnatelj Turističko-ugostiteljske škole Split, a ujedno i Zamjenik gradonačelnika grada Splita osvrnuo se na važnost obrazovanja mladih kuhara i očuvanje tradicije: 'Danas se u kurikulumu radi na tome da djeca budu upoznata s autohtonom kuhinjom, lokalnim namirnicama i svime što je potrebno za školovanje jednog kuhara. Mladi ljudi trebaju biti sve više obrazovani jer su današnji gosti zahtjevniji, obrazovaniji i zainteresiraniji, a upravo kroz priču i znanje možemo istaknuti autentičnost destinacije,kako bismo gostu pružili potpuni doživljaj koji nije samo hrana i piće, već gastronomska priča oplemenjena našom bogatom tradicijom i kulturom'.

Predsjednik HGK Županijske komore Split Joze Tomaš govorio je o održivom razvoju i važnosti povezivanja gospodarstva s gastronomijom. 'Cilj je pronaći način kako povezati ugostitelje s proizvođačima. Povezivanje je ključno za jačanje lokalne proizvodnje i razvoj održivog turizma', poručio je Tomaš.

Petra Bartulović iz TZ Splitsko-dalmatinske županije istaknula je kako je projekt 'Dalmatinska marenda' postao prepoznatljiv brend Splita i Dalmacije: 'Dalmatinska marenda na najbolji način prezentira okuse i mirise Dalmacije, naš način života, čuvajući identitet zajednice kroz tradicionalna jela i lokalne običaje. Posebno ističući jela ‘na žlicu’, simbol domaće kuhinje i zajedništva'.

Barbara Zorica s Instituta za oceanografiju i ribarstvo nadovezala se na važnost održivosti morskih resursa i očuvanja mediteranskog identiteta: 'Svi se restorani sve više okreću tradicionalnoj hrani koja nije izmišljeni turistički proizvod, već je nastala iz ribarske konobe i nosi miris mora. Riblji fond, a posebno one turistima najprivlačnije vrste sve su ugroženije zbog pretjeranog izlova i promjena u ekosustavu. Važno je da osvijestimo koliko su ti resursi dragocjeni te da pristup ribarstvu i gastronomiji temeljimo na održivosti i poštovanju mora. Održivo gospodarenje morem i morskim resursima također je temelj našeg identiteta'.

Gospodarstvenici i ugostitelji su u drugoj panel diskusiji govorili o 'Okusima tradicije za budućnost turizma'. Prvi među njima, direktor Centaurusa Toni Bartulović, istaknuo je važnost povezivanja ribara i ugostitelja.

'Sektor ugostiteljstva i gastronomije danas traži ne samo znanje, već i veliku posvećenost. Sve je teže pronaći mlade ljude spremne raditi i učiti ovaj posao, zato je ključno ulagati u edukaciju i motivaciju novih generacija. Trebamo jačati svijest o tome koliko je naša struka zahtjevna, ali i koliko doprinosi očuvanju tradicije i identiteta Dalmacije. Gastronomija nije samo posao – to je dio naše kulture koji zaslužuje veće poštovanje i valorizaciju stručnjaka koji je prenose', kazao je Bartulović. 

Direktor Solane Pag Josip Ćapin istaknuo je važnost zaštite tradicionalne proizvodnje: 'Paška sol nije samo proizvod, ona je stoljetna priča našeg otoka i Hrvatske. Kroz očuvanje tradicije i inovativno upravljanje morskim resursima gradimo temelj za gastronomsku budućnost koja poštuje okoliš i baštinu. Paška sol, sir i čipka imaju svjetsku reputaciju, a paška sol sa zaštićenom oznakom izvornosti, paško je ‘bijelo zlato’, ali i hrvatski izvozni adut koji doprinosi ukupnosti gastronomske i turističke ponude'.

Chef  Karlo Kaleb koji je sa svojim restoranom Krug Splitu donio prvu Michelinovu zvjezdicu, istaknuo je spoj lokalnog i suvremenog pristupa. 'Ljudi koji dođu u Split, probaju našu tradicionalnu spizu te taj doživljaj odnose kao uspomenu. To ostaje trajno u njihovim sjećanjima, a pogotovo ako im ispričate priču o tome što kušaju. Kod nas je koncept takav, saznaju odakle dolaze namirnice, kako su spremljene, ima li recept neku svoju priču, odakle je vino koje piju i to je nešto što nas razlikuje od dugih', sitaknuo je Kaleb.

Ugostitelj i poduzetnik Marko Balić svojim je primjerom pokazao kako se kroz restorane može doprinositi lokalnim zajednicama: 'Kroz naše restorane pokušavamo otkriti malu zajednicu proizvođača iza svakog sastojka i vjerujemo: kada se tradicija spoji s kvalitetom i lokalnim ponosom, turizam dobiva dodatnu vrijednost i održivu dimenziju'.

Na kraju, predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti pri HGK Jelena Tabak apelirala je na sustavni pristup struci: 'Ugostiteljska struka mora biti partner u održivom razvoju. To znači obrazovanje, pravu koordinaciju, niži pritisak troškova i jasnu poruku: gastronomija nije samo sezonski tunel, već cjelogodišnja mogućnost za destinaciju i zajednicu'.

Organizatori događaja su Turistička zajednica grada Splita i Grad Split, u suradnji s Turističko-ugostiteljskom školom Split. Manifestacija Štorije o’ spize okuplja brojne stručnjake, ugostitelje, vinare i zaljubljenike u dalmatinsku kuhinju s ciljem promocije autohtonih vina, jela i proizvoda te podizanja svijesti o očuvanju kulturne i prirodne baštine. Istodobno, program pridonosi produženju turističke sezone kroz održive projekte i kvalitetne sadržaje namijenjene posjetiteljima koji žele doživjeti Dalmaciju izvan ljetne gužve.

Vrime mora i spize cjelosezonska je jesenska manifestacija koja povezuje more, jedra i dalmatinsku spizu kroz bogat program – od najpoznatijih hrvatskih regata, poput Mrduje i Viške, preko izložbi, kulinarskih programa i glazbenih večeri. Središnji događaj, Valcer pod jedrima, simbolički spaja maritimni i gastronomski dio manifestacije, najavljujući prijelaz iz Splitskog festivala jedrenja u jesenske Štorije o spizi i Štorije o vinu.

U studenome se program seli na kultni prostor Splitske Peškarije, gdje će se održavati večeri posvećene dalmatinskim okusima, vinu i tradiciji druženja uz more, dok će vrhunac manifestacije biti 11. studenoga, kada će ispred Peškarije koncertom Mladena Grdovića Split još jednom zapjevati moru, životu i zajedništvu.

Kroz sve dane festivala splitski restorani i kušaonice sudjelovati će sa posebno osmišljenim menijima, za ovu prigodu po festivalskim cijenama.

Vaša reakcija na temu