Muzej grada Splita u protekle dvije i pol godine - otkako mu je Vesna Bulić Baketić, dipl. hist. art., na čelu - proveo je sveobuhvatan proces reformi usmjeren na modernizaciju upravljanja, normativno usklađenje te unapređenje infrastrukturnih kapaciteta i sadržaja. Kroz, kako je istaknula, dubinske organizacijske promjene, donošenje ključnih normativnih akata, digitalnu modernizaciju i realizaciju bogatog kulturno-edukativnog programa učvrstio je svoju poziciju temeljne gradske kulturne institucije. Provedene promjene rezultirale su, apostrofirala je, napretkom u organizacijskom, financijskom, programskom i komunikacijskom djelovanju ustanove, pri čemu se posebno ističe dovršetak vizualnog i sadržajnog restrukturiranja muzeja, uključujući novi vizualni identitet i stalni postav.
Ravnateljica Bulić Baketić na polovici svojega mandata u razgovoru za Dalmatinski portal osvrnula se na provedene reforme kao i na odrađene projekte, odnosno one koji su u tijeku. Iznijela je ujedno planove za naredno razdoblje.
'Prva polovica mandata bila je intenzivna, ali sam zadovoljna. Prva godina - 2023. - bila je strahovito zahtjevna jer je ustanova bila usred europskog projekta 'Palača života - grad mijena' te je paralelno bilo mnoštvo izazova za prevladati u rukovodećem smislu, počevši od organizacije računovodstva i pravne službe te poslovanja na našim recepcija. S jedne smo strane, naime, imali administrativno-financijsko-pravni proces, a s druge strane nismo mogli posustati ni u programskoj djelatnosti.
Intenzivno smo, dakle, radili na organizaciji izložbi, vođenja, prezentacija, promocija i paralelno smo otvorili Staru gradsku vijećnicu, čime je završen spomenuti europski projekt. Tijekom mjesec dana očekujemo potpuni završetak svih radova u Muzeju grada Splita pa nam predstoji još jugoistočna kula. Bilo je izazovno sve izregulirati. K tome, mnogi su svjesni da je muzej prije nekoliko godina imao sasvim drugačiju reputaciju, stoga mi je jedan od glavnih ciljeva bila potpuno otvorena i transparentna komunikacija, i to ne samo prema medijima, već i prema široj javnosti.
Stvorili smo drugačiju slika muzeja. U međuvremenu promijenili smo i cijelu knjigu standarda, logo, vizualni identitet. Vjerujem, stoga, da je novo poglavlje njegove povijesti odavno započelo. K tome, tijekom ove dvije godine ispunili smo sve potrebne preduvjete kako bi najvažniji lokalitet u ovome gradu bili Dioklecijanovi podrumi', iznijela je.
Na kraju teksta moguće je pogledati izvješća o najvećim infrastrukturnim i organizacijskim zahvatima, uključujući ona u Dioklecijanovim podrumima. Ujedno su iscrpna godišnja izvješća koja obuhvaćaju pregled otkupa, restauracija, publikacija, edukacija, izložbi te stručnog i znanstvenog djelovanja ustanove, koja se dostavljaju Muzejskom dokumentacijskom centru za prethodnu godinu, objavljena na službenoj stranici Muzeja grada Splita. Među ostalim, Odjeli računovodstva, financija i pravna služba restrukturirani su u skladu s načelima učinkovitog upravljanja, uspostavljeni su centralizirani registri ugovora, a pravna služba aktivno nadzire zakonitost poslovanja te poštivanje svih internih procedura u suradnji s ravnateljicom. Doneseni su novi temeljni akti - Statut Muzeja grada Splita, Pravilnik o radu, Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada, Sistematizacija radnih mjesta. Kako je pregršt promjena, ravnateljica Bulić Baketić ukazala je na ključne.
'Opća svekolika javnost prije svega djelovanje ocjenjuje preko programa i infrastrukturne obnove, a često zaboravlja da su uprava, računovodstvo i pravna služba koji funkcioniraju nevidljivi temelj svake ustanove. Upravo smo u taj segment uložili najviše vremena i najviše napora kako bismo se usuglasili sa svim aktima, uredbama, zakonima i ona željeno provodili u praksi. Imali smo pritom podršku Odsjeka za kulturu Grada Splita koji je također provodio određene promjene, prije svega mislim i na uvođenje sustava centralne, odnosno jedinstvene riznice. Tako će na koncu cijeli sustav upravljanja javnim ustanovama kojima je osnivač grad biti znatno transparentniji i učinkovitiji nego do sada', naznačila je.
U ovom je periodu usvojen niz dodatnih pravilnika i internih procedura poput pravilnika o korištenju prostora, vozila, nenamjenskih sredstava i vlastitih prihoda, održavanju radionica, jednostavnoj nabavi, informacijskoj sigurnosti, uredskom poslovanju kao i procedura o izdavanju i obračunu putnih naloga, zaprimanju i kontroli računa, naplati - korištenja Podruma... Naša je sugovornica naglasila kako su u znatnoj mjeri pridonijeli transparentnosti i operativnoj učinkovitosti.
'Poslovanje ustanove ne može nikada počivati na odluci pojedinačnih zaposlenika. Ustanova mora funkcionirati čak i kad ravnatelj nije prisutan. Ravnatelj, dakle, daje okvir, smjernicu, a ustanova treba funkcionirati unutar pravnog okvira. U tome smo uspjeli; sve što smo donijeli - služi navedenom', istaknula je.
Priznala nam je da je najteže bilo 'očistiti' zatečeno stanje u financijskom aspektu. U tom je kontekstu kazala kako su problemi u bilanci potjecali iz pogrešnih knjiženja, odnosno kako knjige nisu bile usklađene.
'Bilo je jako puno repova od ranijih upravljačkih segmenata u smislu netočnog knjiženja, nezatvaranja otvorenih stavki, potraživanja bolovanja, otvorenih stavki, putnih naloga. Za sve to postoji lijek, ali potrebno ga je prije svega znati i upotrijebiti, onda dosljedno provoditi. Iz tog su razloga računovodstveni forenzičari i Grad Split proveli reviziju - doslovno smo identificirali svaki problem i po tome postupali. Možete i zamisliti o kojem se opsegu radi kad ćemo sad konačno imati bilancu koja je u potpunosti ispravna i valjana', izjavila je.
Kada su financije posrijedi, provedena je, dakle, korekcija prethodnih knjiženja i usklađivanje konto kartica te su izvršeni popis imovine i otpisi dugotrajne imovine te zastarjelih potraživanja. Uvedene su, nadalje, mjere za redovitu naplatu potraživanja i sustavno vođenje evidencije bolovanja - koje nam je detaljnije obrazložila.
'Ljudi su se često izmjenjivali na radnom mjestu, što je prolazilo ispod radara, a nevjerojatno je koliko utječe na poslovanje. Ako u tom segmentu nešto nije u redu, ni, primjerice, kustos ne može napraviti valjan program; ako nema računovodstva i pravne službe koja kreira ugovore, ne može se realizirati izložba. Riječ je o delikatnom, složenom mehanizmu. Smatram kako je ulaganje u stručnjake izuzetno važno. Obično se kaže 'ako nećeš ti, hoće netko drugi', no to na ovako specifičnim radnim mjestima nije slučaj. Za dobiti stručnog šefa računovodstva ili šefa pravne službe, potrebno je učiti je te ulagati u nju. Upravo to pokušavam - meni ljudi nisu zamjenjivi i mislim da bismo trebali stvarati radna okruženja koja će poticati ulaganja u pojedinačne vrhunske kadrove', konstatirala je.
Dosta je napravljeno i po pitanju digitalne transformacije; migracija cjelokupne informatičke infrastrukture na Centar dijeljenih usluga (CDU) osigurala je višu razinu digitalne sigurnosti, muzej je postao član akademske mreže CARNET, zamijenjeni su nelicencirani i zastarjeli softveri za fiskalizaciju i blagajničko poslovanje, svi digitalni resursi (e-pošta, web stranica, aplikacije) nalaze se unutar sigurnog državnog okruženja, izrađena je privremena web stranica novoga dizajna, a kvalitetno, dugoročno rješenje matične web stranice s online kupnjom je upravo u tijeku izvedbe. Zanimalo nas je u kojoj je fazi online ticketing sustav i što očekuje od njega.
'Konkretno, Grad Split bio je naručitelj te usluge jer je ona dio projekta 'Palača života - grad mijena. Infrastrukturnu obnovi prati kreiranje tog općeg sustava upravljanja posjetitelja i - samo što nije. Program je napravljen i djelomično implementiran na našoj web-stranici.
Uz to, za Podrume smo kupili i pokretna vrata za regulaciju posjetitelja, što je također u zadnjoj fazi. Veselimo se jer će nam znatno olakšati kontrolu ulaska posjetitelja, koju trenutačno provodimo fizički. S digitalnim automatiziranim sustavom, izravno povezanim s računovodstvom, i vaučeri će se moći prodavati ranije. Riječ je o sustavu kakav posjeduju veliki nacionalni parkovi poput Krke i Brijuna', navela je ravnateljica Bulić Baketić.
Foto: Veljko Martinović
Muzej grada Splita krajem srpnja/početkom kolovoza 2025., u zaštićenom prostoru palače Papalić - reprezentativnom primjeru gotičke arhitekture i iznimnom kulturnom dobru - predstavit će novi javni postav. Riječ je o, prema njenim riječima, temeljito osuvremenjenom i stručno koncipiranom postavu koji, u skladu s aktualnim muzejskim standardima, na inovativan način interpretira povijest Splita od antike do srednjeg vijeka.
'Ja kao ravnateljica nisam nikad vidjela muzej u Papalićevoj palači otvoren za posjetitelje. Vidjela sam ga samo ranije. Doslovno mi je prvog radnog dana - u svibnju 2023. - prvo pitanje na stolu bilo u kojem će smjeru projekti; tog su tjedna građevinci ušli na teren.
Projekt je bio izuzetno izazovan na svim razinama; od arheologije do infrastrukture koja je složena jer se nalazi unutar zidova Dioklecijanove palače, gdje nije riješena kao u nekim drugim dijelovima grada. Arheologija nas je zapravo spasila jer nam je ponudila ne samo zanimljiva otkrića u arheološkom smislu, već sasvim drugo rješenje koje nije bilo očekivano pri planiranju projekta.
U ljeto 2023. - na moju inicijativu, uz podršku Konzervatorskog ureda Split - odlučili smo kako nećemo zakopati arheološke strukture. Zanimljivo je unutar muzeja imati živu arheologiju - arheologiju koja je in situ, s čime se ne može pohvaliti puno muzeja u Hrvatskoj. Navedeno ćemo predstaviti kombinacijom sa zanimljivim modelom u prizemlju - koji čine makete, multimedija, poseban dizajn svjetla - i to od vremena osnutka palače, preko njenoga razvoja, položaja Splita u Rimskom Carstvu, originalnih artefakata iz tog vremena, pa sve do romanike zvonika, vratnica Andrije Buvine s katedrale.
Paralelno s radovima u prizemlju, obuhvaćenima kroz projekt, mi smo potpuno obnovili i prvi kat na kojem je gotička dvorana. Ondje je restaurirana i kvadrifora, imamo novi pod, potpuno smo rekonstruirali terasu, zamijenjena je cijela drvna konstrukcija, novi stupovi isklesani su od bračkog kamena. Dakle, prizemlje i prvi kat dobivaju potpuno novu vizuru, a čeka nas isto i na drugom katu te u potkrovlju', rekla nam je.
Radovi u Podrumima bili su obimni i višefazni - od sanacije zidova do izrade elaborata elektroinstalacija i sigurnosti. Tijekom 2023., 2024. i 2025. poduzete su brojne aktivnosti usmjerene na sanaciju oštećenja, povećanje sigurnosti posjetitelja i zaposlenika, pripremu dokumentacije za buduće rekonstrukcije i modernizaciju sustava kao i nadogradnju muzeološke prezentacije lokaliteta. Detaljno nam je predstavila ciljeve intervencija.
'Podrumi su nakon Drugog svjetskog rata bili očišćeni; zapravo nikada nisu restaurirani i konzervirani, što je jako bitno za svako arheološko nalazište. S druge strane tu je živi grad koji se i dalje gradi iznad. Sjetila sam se don Frane Bulića koji je svojevremeno inzistirao na donošenju zakona kojim bi se spriječila svaka daljnja gradnja novih građevina iznad Podruma. Mislim da ideju trebamo oživjeti i uvesti zakon koji možemo nazvati po njemu - koji će spriječiti novu gradnju i nadzirati sve obnove iznad. Svjedočimo, naime, curenju u Podrume svaki put kad se iznad njih renovira neki apartman.
Nismo protiv širenja grada ni protiv ulaganja u infrastrukturu. U 21. stoljeću, međutim, postoje mehanizmi kojima se to može napraviti na adekvatan način, bez ugrožavanja kasne antike ispod - jer Dioklecijanova palača zaista je jedno od najreprezentativnijih sačuvanih ostvarenja kasnoantičke arhitekture u Europi, čega uopće nismo svjesni. Razumijevanje urbanizma, graditeljstva, društveno-političnog konteksta u prijelazu iz kasne antike u rani srednji vijek moment je na kojem počiva naš grad. Proces pretvorbe kasno-antičkog grada u rano srednjovjekovni kršćanski grad ključan je, nema puno takvih primjera sačuvanih u Europi. Međutim, unatoč statusu zaštićenog kulturnog dobra najviše kategorije i činjenice da se nalazi na UNESCO-vu popisu svjetske baštine od 1979., dijelovi lokaliteta posebno, dakle, u Podrumima, u južnom dijelu Dioklecijanove palače, ostaju samo djelomično valorizirani i nedovoljno integrirani u suvremene modele interpretacije upravljanja baštinom.
Mi smo pokrenuli, uglavnom, sanacije uzrokovane hitnošću. Imali smo urušavanje arheološke sonde u Lukačićevoj i Severovoj, pa smo privremeno uredili ulaz. Već ranije je Muzej grada Splita rekonstruirao svodove ispod Lukačićeve 5 i 6, koje su bile zaista opasne i u statičkom smislu. Imali smo i hitnu sanaciju u hodniku Y, kad nam je odlamanje žbuke ugrozilo čak i posjetitelje. Napravili smo projekt za prostorije u zapadnom dijelu Podruma, muzeološki dopunili neke prostorije.
Najviše smo vremena potrošili na - možda i najvažnije - sustav elektroinstalacija, koji je bio aktualan krajem 2023. Trebale su nam dvije godine da napravimo elaborat o elektroinstalacijama, elaborat sigurnosti, elaborat za sustav zaštite od požara i projektni zadatak za potpunu izmjenu elektroinstalacija; upravo očekujemo dovršetak, odnosno predaju te projektne dokumentacije. Kad na temelju toga uvidimo koliko su zahtjevni radovi, kakav je troškovnik, raspisat će se javna nabava - elektroinstalacije se ne mogu više popraviti, već samo u potpunosti zamijeniti', pojasnila je.
Na upit o kratkoročnim planovima - tijekom 2025. i 2026. - uzvratila je kako je posrijedi i dovršetak rekonstrukcije svodova u jugoistočnom kvadrantu na križanju Lukačićeve i Severove, gdje je na sjevernoj strani kriptoportika pronađen rimski zid. Nadalje, planirana je spomenuta izmjena elektroinstalacija kao i rekonstrukcija te statičko učvršćivanje prostorija u zapadnom dijelu. K tome, također važno, upravo je kod konzervatora na odobrenju - restauracija centralnog hodnika kroz Podrume, gdje su ranije bili štandovi. Napomenula je kako je od iznimne važnosti provesti restauratorsko-konzervatorske radove glavnom longitudinalnom hodniku, uključujući obnovu žbuke, čišćenje i rekonstrukciju oštećenih dijelova zida.
'Podrumi su poseban organizam unutar Dioklecijanove palače. Palača je je spektakularna kao takva, od perimetralnih zidova do drugih objekata, no upravo je oni čine specifičnom. Sinergija između struke koju ima Muzej grada Splita i nadležne nam službe s konzervatorima može dovesti ovaj lokalitet do razine europskih lokaliteta koji su nam uzor kao što su Domus Aurea ili, pak, Crypta Balbi', podcrtala je.
Muzej Grada Splita, nadalje, proveo je završnu fazu građevinskih radova i opremanja prostora Stare gradske vijećnice. U skladu s prethodno izrađenim prijedlogom konzervatorsko-restauratorskih zahvata, tijekom 2024. i prve polovice 2025. provedeni su i radovi sanacije na vanjskim i unutarnjim dijelovima zgrade Galerije Emanuela Vidovića.
'Stara gradska vijećnica, osim infrastrukturne obnove, ima i plan za bogat izložbeni program - umjetničke, arheološke i popularne izložbe najvišeg ranga. I sada imamo jednu zanimljivu o arheološkoj baštini, nastalu u suradnji sa Splitsko-dalmatinskom županijom te muzejima i konzervatorima. Slično je i s Galerijom Emanuela Vidovića - izvršili smo prekid kapilarne vlage i napravili novu fasadu te se ujedno možemo pohvaliti intenzivnim izložbenim programom ondje.
Svakako, najintenzivniji su radovi u posljednjem mjesecu izvršavanja u Muzeju grada. Spektakularni su, velik izazov za svakog kustosa. Na dnevnoj razini to podrazumijeva pisanje legendi, razmještanje nosača, maketa, vitrina... Jedva čekamo ponovno vidjeti posjetitelje ondje jer bez nijedan muzej bez njih ne postoji. Svi kolege osjećaju traume zatvorenosti dvije i pol godine pa svi skupa jedva čekamo konačno otvorenje matične kuće'.
Budući da se dotaknula programa, upitali smo je koliko je zadovoljna održanima kao i što joj je u programskom smislu najvažnije.
'Zadovoljni smo jer smo realizirali većinu planiranog kao i zbog velike posjećenosti izložbi u Staroj gradskoj vijećnici. Ona je pokazala da su ljudi težili za kvalitetnim programskim sadržajem u vidu izložbi, koncerata i raznoraznih promocija i predavanja.
Ne zaboravimo ni drugu stručnu djelatnost - otkupe, restauracije, restauracije knjiga, namještaja, brige za zbirke i konstantno dopunjavanje naših zbirki. Možda je manje poznato, ali Muzej grada Splita ima specijaliziranu knjižnicu - u tijeku je njena prva cjelovita revizija. Cilj nam je preko kataloga na novoj web-stranici pokazati što sve imamo i u potpunosti ispuniti svoju misiju - nije poanta samo u čuvanju materijala, već i da ih znanstvenici kao i šira javnost koriste', poručila je.
U javnosti je bilo određenih prijepora poput optužbi vezanih uz Podrume. Evo kako ravnateljica danas gleda na njih...
'Muzej se našao u nezavidnoj poziciji u odnosu na ljude koji su bili u najmu prostora. Grad Split upravljao je središnjim prolazom Podruma, mi smo dali svoje stručno mišljenje koje nalaže kako ga treba konzervirati, restaurirati i koristiti zapravo u vrlo kontroliranim uvjetima. Pa iako se jesu našli ljudi koji se nisu slagali s mojim stavom, mislim da je šira javnost ipak shvatila vrijednost očuvanja tog lokaliteta. Potrebno je suočiti se s činjenicom da nećemo uvijek biti, kako bi rekli Britanci, 'everyone's cup of tea.' Ljudi imaju različite interese, međutim moj je interes ponajprije stručni pristup i zaštita neprocjenjivog lokaliteta, čije važnosti, nažalost, mnogi još nisu svjesni.
Ono što je Dubrovnik napravio s Dubrovačkim zidinama, ono što je Pula napravila sa svojom Arenom - također su bili procesi koji traju već zadnjih 10-15 godina - i koji su završili ovako kako se završili isključivo zahvaljujući ravnateljima koji su vrlo često bili iz struke - arheolozi ili povjesničari. Doveli su lokacije do razine koju zaslužuju. Split je na redu', konstatirala je.
Naznačila je i izuzetnu suradnju s Gradom Splitom koji je osnivač ustanove, osobito s Odsjekom za kulturu, ali i s cijelim Upravnim odjelom za društvene djelatnosti bez kojih ne može funkcionirati. No podrška je stigla i iz Ministarstva kulture; okarakterizirala ju je kao neprocjenjivu s obzirom na to da stiže s više razine, napomenuvši kako je, na čelu s resornom ministricom Ninom Obuljen Koržinek, pratilo procese kako ih prati i u vlastitim ustanovama. Ostvarena je i suradnja, kako je ranije navedeno, sa županijom u programskom segmentu - najavila je i zajedničku izložbu povodom velike obljetnice Hrvatskog Kraljevstva.
'Ustanove u kulturi imaju ogromnu obvezu pružati sadržaj i edukaciju lokalnoj zajednici i turistima. Suradnja na svim razinama - od lokalnih, preko međugradskih, do vertikalnih, državnih - jedini je način da taj sadržaj bude dovoljno kvalitetan te da se paralelno distribuira i dođe do krajnjih korisnika', smatra.
Na koncu razgovora ravnateljica Vesna Bulić Baketić ponovila je kako je kratkoročni plan dovršiti projekte koji su u tijeku. Iznijela je ujedno dugoročnu viziju za Muzej grada Splita.
'Izvršenje trenutačnih projekata bit će vrlo vidljivo u infrastrukturnom smislu. Elementarni su za sve ubuduće, za posvećivanje onome što zapravo jest muzejska djelatnost - umrežavanje s ustanovama i u zemlji, ali i u inozemstvu, kako bismo upravo našim građanima donijeli što bolji sadržaj, što bolje edukacije. Nije nam, naravno, cilj imati vječno zatvorena vrata zbog radova, već riješiti kritične situacije kako bismo sve buduće mogli na vrijeme planirati i širiti se, prije svega, u programskom smjeru', zaključila je u razgovoru za Dalmatinski portal.
Foto: Veljko Martinović