Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Gabriela Bašić Međunarodna rezidencija u Makarskoj: Susret struke i zajednice u očuvanju baštine

Međunarodna rezidencija u Makarskoj: Susret struke i zajednice u očuvanju baštine

Održavala se od 9. do 11. listopada pod pokroviteljstvom Grada i TZ grada Makarske

Tijekom trodnevne međunarodne rezidencije konzervacije-restauracije, koja je u Makarsku dovela stručnjake iz Slovenije, održana su predavanja, okrugli stol i edukativna radionica posvećeni lokalnoj kulturnoj baštini i praksi restauracije. Voditelji rezidencije bili su Josipa Balajić i Josip Karamatić iz Gradskog muzeja Makarska.

Rezidencija, organizirana u suradnji s Restauratorskim centrom iz Ljubljane, održana je od 9. do 11. listopada u Gradskom muzeju Makarska, a povezana je i s aktualnom izložbom Javna intima: Bianca Invernizzi (1895.–1990.), koja je nastala u suradnji sa Sveučilištem u Zadru.

Na izložbi su predstavljene slike prve makarske slikarice s formalnim umjetničkim obrazovanjem, Biance Invernizzi, na čijoj su restauraciji radili upravo gostujući rezidenti iz Slovenije.

Makarska rezidencija u Europskim danima konzervacije-restauracije 2025.

Ove su aktivnosti ujedno održane i u okviru obilježavanja Europskih dana konzervacije-restauracije 2025., inicijative koju koordinira E.C.C.O. - European Confederation of Conservator-Restorers’ Organisations, s ciljem podizanja svijesti o važnosti očuvanja kulturne baštine i promicanja uloge konzervatora-restauratora u društvu. Manifestacija, koja se tradicionalno održava svake jeseni diljem Europe, okuplja stručnjake, institucije i javnost u zajedničkom promišljanju o pristupu i odgovornosti prema kulturnom nasljeđu.

U tom kontekstu, makarska rezidencija služi kao primjer dobre prakse međunarodne suradnje te razmjene znanja i iskustava, gdje su se kroz predavanja, raspravu i radionicu prikazali suvremeni pristupi restauraciji umjetničkih djela s ciljem podizanja svijesti o važnosti očuvanja kulturne baštine i na manjoj, lokalnoj razini. Ovakve inicijative, u skladu s misijom Europskih dana konzervacije-restauracije, doprinose razumijevanju konzervatorsko-restauratorske struke i njenom povezivanju s lokalnim zajednicama.

Prvog dana rezidencije održana su dva stručna predavanja. Konzervatorica-restauratorica Marijana Kapus Dukarić prikazala je proces restauracije šest slika Biance Invernizzi – od bilježenja početnog stanja do provedbe konzervatorsko-restauratorskih postupaka. U drugom predavanju, Andrej Hirci predstavio je metode multispektralne analize - optičkog neinvazivnog pregleda koji pruža ključne informacije o stanju umjetnina te pomaže pri donošenju daljnjih odluka o procesu restauracije. Ova analiza, koja koristi posebne fotografske ili video kamere, svjetla, filtere i naknadne softverske obrade, omogućuje uvid u skrivene donje slojeve i detalje slikarskih djela.

Drugi dan rezidencije bio je posvećen promišljanjima o budućnosti makarske baštine i razmjeni iskustava kroz okrugli stol 'Iskustvo baštine'. U raspravi su sudjelovali gostujući rezidenti te konzervatorica Zoraida Demori-Staničić, koja je desetljećima radila na sustavnoj dokumentaciji i zaštiti kulturne baštine Makarskog primorja. Razgovor je otvorio niz važnih tema - od nedostatka adekvatnog muzejskog prostora koji bi objedinio i predstavio bogatu baštinu makarskog područja, pitanja financiranja i prostornih uvjeta u kojima djeluju brojni muzeji do uloge turizma. Naglašeno je da ulaganje u kulturnu baštinu – materijalnu i nematerijalnu, educiranje i prezentaciju kulturne baštine ne doprinosi samo identitetu lokalne zajednice, nego i stvaranju prepoznatljivosti jednog grada koji čuva i promiče svoju povijest.

Završnog dana održana je edukativna radionica 'Klinika za slike' pod vodstvom rezidentica Vesne Obid i Marijane Kapus Dukarić. Tijekom radionice, stručnjaci i polaznici pregledali su četiri slike iz fundusa Gradskog muzeja Makarska i procijenili njihovo stanje. Polaznici su se upoznali s osnovnim tehnikama i materijalima koji se koriste pri restauraciji, kao i sa načinima prepoznavanja prethodnih restauratorskih zahvata na slikama.

Međunarodna rezidencija je nastala pod pokroviteljstvom Grada Makarske i Turističke zajednice grada Makarske.

Više o ovogodišnjim rezidentima:

Barbka Gosar Hirci akademska je slikarica, magistrica umjetnosti i konzervatorica-restauratorica, specijalizirana za područje slika na platnu. Od 2005. zaposlena je u Restauratorskom centru Zavoda za zaštitu kulturne baštine Slovenije, gdje vodi Odjel za štafelajno slikarstvo. Godine 2023. imenovana je u upravni odbor E.C.C.O.-a (Europske konfederacije organizacija konzervatora-restauratora) kao predstavnica Društva restauratora Slovenije.

Andrej Hirci akademski je slikar, magistar umjetnosti i konzervator-restaurator, specijaliziran za nedestruktivna optička ispitivanja umjetničkih predmeta. U Narodnoj galeriji u Ljubljani vodio je Odjel za konzervaciju-restauraciju te Odjel za dokumentaciju gdje je osnovao laboratorij za multispektralnu analizu. Od 2023. radi u Prirodoslovnom odjelu u Restauratorskom centru Zavoda za zaštitu kulturne baštine Slovenije.

Marijana Kapus Dukarić magistrica je umjetnosti i konzervatorica-restauratorica umjetnina. Kao samozaposlena u kulturi bavi se konzerviranjem i restauriranjem slika na različitim nositeljima i drugih umjetničkih djela. Surađuje s brojnim kulturnim institucijama i stručnjacima na području zaštite kulturne baštine. 

Vesna Obid akademska je slikarica, magistrica umjetnosti i konzervatorica-restauratorica specijalizirana za područje restauracije štafelajnih i zidnih slika. Značajan dio njezina rada, uz suradnje s kulturnim institucijama poput Zavoda za zaštitu kulturne baštine Slovenije i Narodne galerije u Ljubljani, uključuje i intervencije na umjetničkim djelima privatnih i korporativnih zbirki.

Vaša reakcija na temu