Osnovna škola Vrgorac već dugi niz godina sudjeluje u brojnim Erasmus projektima u suradnji s drugim školama, fakultetima, nevladinim udrugama i sličnim institucijama. Danas su na panelu u Splitu predstavili svoju najnoviju Erasmus+ aplikaciju, a riječ je o projektu u kojem će tijekom sljedeće četiri godine sudjelovati 105 učenika i 32 nastavnika.
Osnovnoškolci iz Vrgorca svoj su fokus usmjerili na socijalnu uključivost, zelenu i digitalnu tranziciju te promicanje sudjelovanja mladih u demokratskom životu. Kao eko škola, imaju niz projekata koji se tiču ekologije i klimatskih promjena. Primjerice, ovaj tjedan u njihovoj školi borave učenici iz različitih europskih država koji sudjeluju u jednom takvom ekološkom projektu.
- Napravimo usporedbe među državama, primjerice ekoloških politika Grčke, Turske i Hrvatske. Učenici iz svake zemlje održe svoje prezentacije, pokažu ih kolegama i potom raspravljamo o tome što je dobro, a što bi se moglo poboljšati. Te teme uključujemo i u redovnu nastavu, primjerice u biologiji, geografiji i srodnim predmetima. Sve škole uključene u projekt imaju eko klubove. Svakih šest mjeseci učenici trebaju predstaviti drugima što su radili, što stvara i natjecateljski duh, jer se svi trude biti što bolji – ispričao je Krešimir Kuran, ravnatelj Osnovne škole Vrgorac.
Najbolji učenici budu nagrađeni posjetom partnerskim školama, primjerice u Grčkoj ili Italiji. To ih snažno motivira da ulažu dodatni trud tijekom obrazovanja.
- Vjerujem da se većina mojih kolega slaže da je Erasmus izvrsna prilika za proširivanje znanja stečenog u školi, ali na drugačiji način, kroz rad na terenu i upoznavanje drugih kultura i nacija. Mislim da je upravo to ono što našim učenicima često nedostaje. U školi, primjerice, uče engleski jezik, ali ga rijetko imaju priliku praktično koristiti, osim, naravno, na društvenim mrežama. Zato je izravni kontakt s učenicima iz drugih škola vrlo koristan: da pokažu i uvježbaju svoje znanje – poručio je ravnatelj Kuran, koji je zajedno sa svojim i partnerskim učenicima sudjelovao na panelu pod nazivom ‘Erasmus+ u praksi: mobilnosti, aktivnosti, učinci i ishodi planiranog projekta’, koji je okupio predstavnike i korisnike Erasmus+ programa iz različitih obrazovnih institucija.
Uz učenike i partnere iz Vrgorca, na događanju je sudjelovalo 27 učenika i 12 učitelja iz partnerskih škola u okviru Erasmus+ mobilnosti. Predavači s međužupanijske razine predstavili su svoja iskustva u provedbi Erasmus+ projekata te razgovarali o učincima, izazovima i postignućima programa mobilnosti.
Najzahtjevniji dio, složili su se sudionici, jest pisanje projekata – okupiti tim, imati viziju škole i uskladiti sve s razvojnim planom institucije. Kad se sve te ‘kockice’ slože i projekt prođe, to je velika nagrada za cijeli tim.
- Mogućnosti su brojne: učitelji mogu ići na stručna usavršavanja, a učenici na mobilnosti u druge zemlje. Vidjeli ste i sami, učenici iz tri države došli su u Srednju školu Vrgorac u sklopu jednog takvog programa. Riječ je o velikom poslu, o ogromnom entuzijazmu. U osnovnim školama koordinatori projekata imaju samo jedan sat tjedno za taj posao, a u nekima ni toliko. Dakle, uz svoj redovni posao, oni zapravo rade dupli posao iz čiste volje i ljubavi prema napretku škole – ispričala je Ivana Bokavšek iz Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije.
Iako je cilj današnjeg panela bio promovirati mogućnosti koje pruža Erasmus+ program, čini se da su dalmatinske srednje škole vrlo dobro informirane i zainteresirane za takve aktivnosti.
Među njima je i Srednja škola fra Andrije Kačića Miošića iz Ploča, koja u Erasmus+ projektima sudjeluje od 2016. godine. Do sada su uključili više od 150 učenika i oko 30 nastavnika.
- Počeli smo s manjim suradničkim partnerstvima kako bismo naučili kako funkcionira cijeli sustav i što znači voditi projekt. Nakon toga smo se osnažili i počeli pisati vlastite projekte. Imali smo, primjerice, projekte mobilnosti za strukovne učenike koji odlaze na praksu u inozemstvo na dva do tri tjedna, kao i projekte za gimnazijske učenike kroz koje u grupama odlaze u druge države i uče o raznim temama – ispričala je Maja Bojanović, profesorica iz srednje škole u Pločama.
Na pitanje koliko je takav posao motivirajući za nastavnike, Bojanović kaže da za tako nešto treba biti idealist i entuzijast.
- S vremenom zavolite rad na projektima kroz upoznavanje drugih ljudi i kolega, ali i kroz zadovoljstvo učenika koji uživaju u provedbi projekta. Zahtjevno je, treba tome posvetiti svoje vrijeme, a važno je imati i dobar tim kolega oko sebe – rekla je Bojanović.
Bokavšek iz Centra izvrsnosti nije štedjela riječi hvale za sve profesore koji se prihvate takvog ‘poziva’. Smatra da su to istinski volonteri koji doprinose razvoju obrazovanja, omogućuju učenicima i kolegama da se usavršavaju, uče nove stvari, šire pozitivnu praksu i razvijaju međunarodnu suradnju.