Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović DI JE ZAPELO? Teško je za vjerovati, ali ovo je posljednje ljeto s gužvama na Širini
Di je zapelo? Piše: Damir Petranović

DI JE ZAPELO? Teško je za vjerovati, ali ovo je posljednje ljeto s gužvama na Širini

...barem ako je vjerovati ovaj put vrlo konkretnim obećanjima iz Hrvatskih cesta

Radovi na solinskoj Širini, drugoj najopterećenijoj točki svih državnih cesta i križanju kompletnog prometa koji se odvija između Splita, Solina, Kaštela i Trogira, bit će gotovi do početka idućeg ljeta - čvrsto je i konkretno obećanje koje smo dobili od Hrvatskih cesta.

Oko Širine dosad nije bilo nikakvog smisla baratati s rokovima jer je već u startu bilo kristalno jasno da služe isključivo za promotivne, najčešće predizborne svrhe. Kao onda kada je 27. travnja 2021. godine - prigodno, niti mjesec dana uoči lokalnih izbora - svečano potpisan ugovor o rekonstrukciji ovog križanja s rokom izvođenja radova od dvije godine.

'Ovo je plod suradnje Vlade Republike Hrvatske u protekle četiri godine s Gradom Splitom i Splitsko-dalmatinskom županijom, doprinos razvoju splitskog područja', busao se premijer Andrej Plenković kojemu su iza ramena virkali vječni ministar prometa Oleg Butković, bivši gradonačelnik Andro Krstulović Opara, kasnije višekratno hapšeni direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić i vlasnik splitskog škvera i DIV grupe Tomislav Debeljak.

U iduće dvije godine radovi na Širini vrijedni 176 milijuna - toliko je to davno bilo da smo staru valutu gotovo pa zaboravili - ne samo da nisu dovršeni, nego nisu ni započeli. Mjesecima i godinama trajala su arheološka istraživanja, u pozadini se spekuliralo je li Debeljakov DIV uopće sposoban iznijeti  posao koji je dobio na javnom natječaju, a ni politička konstelacija i 'oporbena situacija' u Splitu sasvim sigurno nisu pomogle da Plenković i Butković malo poguraju svoj 'doprinos razvoju splitskog područja'.

Nekima možda i najzabavniji, ali svakako najbizarniji i najbezobrazniji razvoj događaja oko Širine zabilježili smo u serijalu 'Di je zapelo' u prosincu 2023. godine, kada je nakon svih mogućih pomicanja rokova i odgoda za odgodom Hrvatskim cestama uspjelo otkriti Isusa.

Kip koji na trasi buduće ceste postojano stoji nekoliko desetljeća.

'Što se tiče same provedbe zaštitnih arheoloških istraživanja, ona su provedena na svim predviđenim lokacijama osim na jednoj, na kojoj je prije istraživanja potrebno izmjestiti kip, a za čije izmještanje se izrađuje sporazum između Hrvatskih cesta, Grada Solina i Nadbiskupije splitsko-makarske', kazali su tada iz HC-a i objasnili zašto se početak stvarnih radova na Širini pomiče za dodatnih šest mjeseci.

Kako bilo, u međuvremenu se na gradilištu nešto počelo mrdati pa smo u ovoj državnoj tvrtki odlučili provjeriti što je napravljeno, što se planira te, najvažnije, u kojem roku to misle ostvariti.

Tako su nam nabrojali 'izvedbene projekte geotehničkih radova i donjeg ustroja mosta', uskoro 'radioničku dokumentaciju za čeličnu konstrukciju'. S ove lokacije uklonjeni su stari bunkeri i teren je raskrčen, izveden je jedan armirano-betonski potporni zid, sva vodovodna okna i montažna okna za telekomunikacijske instalacije. 

'Izvedena su izmještanja plina, instalacija niskog napona, postavljena nova trasa za elektrokomunikacijske instalacije, te se trenutačno izvodi sanacija sustava postojeće oborinske odvodnje. Izvođač je za vrijeme iskopa građevnih jama uočio kolizije nepredviđenih instalacija sa postojećim instalacijama, te su izvedeni novi projekti izmještanja, a radovi su trenutačno u fazi izvođenja. Izvedeno je 80 komada armirano-betonskih pilota, kao i iskopi za građevne jame na pozicijama Upornjaka U0 i temelja S1,S2,S4,S5,S13 i S14, izvedeni su radovi na armiranju temelja upornjaka U0', precizno ćemo prenijeti što su nam kazali iz Hrvatskih cesta, koliko god to dosadno izgledalo. 

Još preciznije ćemo prenijeti njihovu najavu za radove u idućih godinu dana jer su u njoj postavljeni vrlo precizni rokovi za svaku fazu:

- Dovršetak izrade armirano betonskih pilota do rujna 2025. godine

- Početak armirano betonskih radova se očekuje krajem lipnja 2025. godine

- Izrada čelične konstrukcije mosta počinje u rujnu 2025. godine

- Montaža čelične konstrukcije planira se započeti sredinom siječnja, a završetak se očekuje u ožujku 2026. godine

- Izrada okvirnog dijela mosta se planira izvesti do prosinca 2025. godine, a spregnuta ploča do svibnja 2026. godine

- Izrada asfalta, postavljanje ograde, te vertikalne i horizontalne signalizacija se očekuje završiti do lipnja 2026. godine - ujedno predstavlja završne radove

Dakle, do idućeg ljeta Širina bi napokon trebala biti premošćena mostovima kako bi se iz pravca Splita prema Kaštelima i natrag moglo proći bez zaustavljanja, dok bi križanje ispod mostova po projektu trebalo biti obnovljeno, makar u HC-u danas to ne spominju.

U suštini se zapravo radi o relativno jednostavnom građevinskom zahvatu kojega donekle komplicira jedino činjenica da se odvija dok oko njega tutnji neprekidni i gusti promet. Nije da građevinari nisu imali većih izazova od Širine.

A nije nešto ni skup: obilaznica Novog Vinodolskog, sela ministra Olega Butkovića s jedva par tisuća stanovnika, državu košta višestruko više novca.

Na samom gradilištu zasad se mogu vidjeti radnici i strojevi, ali poprilično neobično oni na sebi nose oznake cijelog niza drugih tvrtki mimo Debeljakovog DIV-a. Iz pouzdanih izvora doznali smo da značajnu ulogu ima jedna turska tvrtka, no u DIV-u nas uvjeravaju da se radi o 'samo jednom od dvadesetak podizvođača, što je uobičajeno na projektima poput ovoga'. Oni su, kako doznajemo, zaduženi za betonske radove.

Kako bilo, u ovoj priči ne zanima nas to, kao ni bilo što drugo osim da se ta Širina jednom napokon izgradi.

DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:

- sredina siječnja iduće godine, kada će početi montaža čelične konstrukcije budućih mostova na Širini

- lipanj iduće godine, do kada bi svi radovi trebali biti dovršeni


Audio verzija članka može se poslušati ovdje: 


***

Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Vaša reakcija na temu