Kad razgovaramo o investicijama koje su u ovom gradu zakočene ili potpuno blokirane zato što u cijelih četiri godine prethodne gradske vlasti nisu usvojene izmjene Generalnog urbanističkog plana (GUP), premda je bilo obećano da će se to dogoditi već nakon pola godine mandata, jedan javni projekt strši: radi se o rekonstrukciji Poljičke ceste, jedne od dviju glavnih splitskih avenija koja povezuje obilaznicu s centrom grada i trajektnom lukom.
Radi se o velikom ulaganju u nadležnosti Hrvatskih cesta, javne tvrtke koja se definitivno nije proslavila odnosom prema Splitu i okolici, no u slučaju Poljičke ceste HC zapravo nemamo za što kriviti: već pune dvije godine potpuno je spreman projekt temeljite obnove jedne od najvažnijih prometnica na području grada u duljini od 2,8 kilometara i doista se čeka samo na taj famozni GUP kako bi se za njega izdale i dozvole.
Kako bi dokazali da misle ozbiljno, u Hrvatskim cestama najavili su da će do kraja ove godine započeti s obnovom barem djelička Poljičke za koji im nije potrebna posebna dokumentacija - radi se o 350 metara na njenom istočnom dijelu zajedno s pješačkim nathodnikom između Mertojaka i Visoke.
Za radove na ovom dijelu zapravo nije potrebno čekati ni gradsku upravu, ni urbaniste s njihovim planovima, pa će se potrošiti nešto više od dva milijuna eura kako bi se na ovom komadiću pokazalo kako bi Poljička cesta u budućnosti trebala izgledati. Ovu cijenu treba shvatiti uvjetno: radi se o planu, a pravi iznos doznat će se na natječaju.
'Očekuje se skoro pokretanje javne nabave za izbor izvođača radova i stručnog nadzora nad izvođenjem radova', najavili su nam iz Hrvatskih cesta.
Nešto slično trebalo se dogoditi još lani, no dobro, ne bismo rekli da se radi o dramatičnom kašnjenju.
Obnova betonskog pješačkog nathodnika između Mertojaka i Pujanki bit će važna u simboličnom smislu: radi se o objektu urušenom davne 1988. godine u tragediji u kojoj su izgubljeni životi troje mladih Splićana, redom u dvadesetim godinama svog života. Tadašnja istraga je pokazala da ni cesta, ni zid, ni instalacije nisu imali uporabnu dozvolu i da se radilo o kolosalnom propustu cijelog niza institucija - armatura nije bila postavljena u skladu s projektom, a i bila je ugrađena u minimalnoj količini. Nedostajala je projektom predviđena čelična mreža, a iza zida se nije nalazio sitni kamen koji bi omogućio istjecanje vode.
Nakon te crne 1988. godine ljudska noga nije kročila na ovaj nathodnik, a nije ga se moglo ni srušiti premda je njegovo postojanje imalo sve manje smisla upravo zato što je predviđen - GUP-om. Sada će, eto, napokon biti spojen i popravljen.
O planiranoj rekonstrukciji Poljičke ceste u serijalu 'Di je zapelo' pisali smo prije gotovo dvije godine, kada smo donijeli detalje ovog zahvata od zgrade HEP-a na istoku pa sve don Depadanse, odnosno Ulice slobode na zapadu.
Pedeset godina nakon izgradnje i nakon bezbrojnih sitnih proširivanja, dograđivanja i šminkanja, ova avenija napokon će dobiti jednu veliku generalku: obnovit će se cijela prometnica, na nekim dijelovima 'ispraviti' i uskladiti sa standardom, produljit će se trake za lijeva skretanja, ispod nje će se ukopati potpuno nova infrastruktura, urediti odvodnja i spriječiti poplave za velikih kiša, zamijenit će se četiri desetljeća stari semafori i rasvjetni stupovi, te izgraditi ugibališta za autobusne stanice koje se danas uglavnom nalaze na cesti.
Projektanti su uspjeli pronaći koridore i za biciklističku stazu cijelom njenom duljinom, s obje strane, a u dogovoru s INA-om čak i kod benzinske crpke na Pojišanu. Pješaci bi trebali doći na svoje: osim obnove spomenutog nathodnika, izgradila bi se još dva pothodnika - jedan nešto zapadnije kod Kauflanda i drugi ispod križanja kod bolnice.
Problem oko GUP-a jest da je u ovom dokumentu Poljička cesta označena kao 'glavna gradska prometnica' i po toj bi definiciji njeni prometni traci morali biti široki tri i pol metra, no to u stvarnosti nije moguće zbog bogatog drvoreda na njene obje strane koji je zaštićen upravo - GUP-om. Trebalo je dosta umješnosti projektanata i inženjera iz HC-a kako bi se zadovoljilo oba uvjeta, ali i zakonske standarde, no čini se da se uspjelo jer su nam u ovoj tvrtki rekli da su zadovoljni činjenicom da su uvažene sve njihove primjedbe u sklopu izmjena Generalnog urbanističkog plana.
Spomenuti drvored neće se uklanjati izuzev tek nekoliko stabala na mjestima na kojima će se napraviti ugibališta za autobusne stanice, a i ona će se zamijeniti novim stablima sa, kako u projektu stoji, 'jednakom lisnom masom'.
Koliko će rekonstrukcija kompletnih 2,8 kilometara Poljičke ceste doista stajati, zasad nitko ne može procijeniti - kao ni kada bi mogla početi izuzev na onih 350 metara i nathodniku.
Što prije Banovina i njeni urbanisti otele taj famozni GUP, to prije možemo očekivati zahtjev za izdavanje dozvola i početak radova.
DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- stvar je u izmjenama GUP-a, a njima ćemo se pozabaviti u jednom od idućih nastavaka serijala 'Di je zapelo'
- što se tiče Poljičke ceste, provjerit ćemo kako napreduje projekt otprilike šest mjeseci nakon što izmjene GUP-a stupe na snagu
Audio verzija članka može se poslušati ovdje:
***
Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija