Dobra vijest glasi: puni početak rada Inteligentnog transportnog sustava (ITS), složene i skupe investicije koja bi trebala značajno ubrzati protok prometa na splitskim ulicama i napokon ga uvesti u aktualno stoljeće, planiran je za kraj ove godine i kako stvari stoje, nikakvih kašnjenja neće biti.
Loša vijest glasi: stotine i stotine kamera postavljenih na svim semaforiziranim križanjima u gradu ipak neće automatski detektirati prekršaje poput prolaska kroz crveno svjetlo i ispisivati kazne za to. Barem zasad.
Ova loša vijest nekim vozačima će zapravo zvučati kao dobra, no sumnjamo da je taj kut gledanja ispravan i moralan.
U sklopu projekta ITS kamere su postavljene - odnosno, do kraja godine bit će dovršen taj posao - na svih 79 splitskih križanja te još njih pet u Solinu čiji rad reguliraju semafori. Sva je sila različitih vrsta kamera, ovisno o opterećenosti križanja: tu su PTZ kamere, panoramske kamere, incidentne kamere i na koncu kamere za prometnu detekciju.
Povezane su s već uspostavljenim Centrom za kontrolu i nadzor prometa uređenim na Splitu 3, u nekadašnjim prostorima 'Split parkinga', odakle se s jednog mjesta upravljati kompletnim splitskim prometom umjesto da se svaki od semafora, kao dosad, programira 'ručno' i pali svoja svjetla neovisno o realnoj situaciji na terenu. Ubuduće bi sustav trebao optimizirati duljinu i trajanje prometnog toka prema stvarnom opterećenju, a na svim ključnim križanjima bit će uvedena napredna videoanalitika i nadzor.
Drugim riječima, promet u gradu regulirat će softver koji će ga u realnom vremenu analizirati i prilagođavati se, ali i intervenirati i preusmjeravati u slučaju nesreća.
'ITS je prvenstveno koncipiran na način da poveća učinkovitost, protočnost i sigurnost cestovnog prometa. Temeljna namjera projekta je prioritizacija javnog gradskog prometa i žurnih službi.', objašnjavaju nam u Gradu Splitu.
O ovom značajnom projektu u serijalu 'Di je zapelo' pisali smo još prije godinu i pol dana - a danas možemo konstatirati da se, barem kako izgleda, uglavnom poštuju zadani rokovi.
Posao vrijedan gotovo 12.757.241 eura na natječaju je dobila zajednica ponuditelja u kojoj su tvrtke KING ICT i Ericsson Nikola Tesla. Projekt je na europske fondove prijavila Razvojna agencija RaSt, zajedno sa Službom za razvoj grada, a kao partneri se pojavljuju Grad Solin, Hrvatske ceste, Lučka uprava Split i Županijska uprava za ceste. Planirano je da se novi sustav u budućnosti uveže s podacima drugih tvrtki i organizacija - Zračne luke, Autobusnog kolodvora, HAK-a, DHMZ-a, Prometa, Split parkinga i sličnih - pa bi se time na koncu došlo do mnogih korisnih opcija.
Od ukupne vrijednosti projekta čak 85 posto sredstava dolazi iz fondova Europske unije, država je priložila još milijun eura, pa će sustav 'koji će ga staviti na mapu najnaprednijih gradova Europe' Split ukupno platiti manje od milijun eura.
Završni račun, ipak, tek treba pričekati.
No zašto se u istom zahvatu kamere nije moglo opremiti da bilježe teške prometne prekršaje i ispisuju kazne za to?
'Automatska detekcija prekršaja, iako razmatrana, nije bila prihvatljiva za financiranje u prošloj financijskoj perspektivi. Nadogradnja sustava je moguća i Grad Split je na tu temu održao sastanke s predstavnicima Policijske uprave Splitsko-dalmatinske na kojima su razmotreni zahtjevi za nadogradnjom automatske detekcije prometnih prekršaja (prolazak kroz crveno). Vođeno je nekoliko sastanaka na temu nadogradnje sustava i automatske detekcije prekršaja i dogovor je da će se do kraja godine mogućnosti nadogradnje iskomunicirati s nadležnim tijelima (SAFU i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture) te da će se načiniti procjena utroška vremena, novca i model financiranja', objasnili su nam ovog tjedna u gradskoj upravi.
'Projekti sufinancirani sredstvima EU imaju svoje zakonitosti koje su ugovorno određene i moraju se poštovati, a odnose se na promatrano razdoblje nakon provedbe projekta unutar kojeg se ne bi smjele raditi nikakve izmjene/nadogradnje na projektu. Međutim, kako je pitanje nadogradnje sustava automatskom detekcijom prekršaja, aktivnost kojom će se sačuvati životi, Grad Split je u komunikaciji sa nadležnim tijelima oko mogućnosti nadogradnje sustava. Po pozitivnom odgovoru, izradit će se troškovnik i dogovoriti model financiranja (Grad/MUP)', dodali su u Gradu Splitu za Dalmatinski portal.
Prevedeno - projekt s kamerama opremljenima za detektiranje prekršaja ne bi dobio europski novac, pa nije ni prijavljivan, a sada će ipak biti predložena nadogradnja sustava jer bi to potencijalno moglo spasiti mnoge živote.
Dobra vijest glasi i - nadogradnja je moguća relativno lako jer se radi isključivo o softverskim zahvatima, bez potrebe za fizičkim radovima na semaforima. Dapače, postavljene kamere teoretski ne samo da mogu detektirati svaki prolazak kroz crveno, nego imaju dovoljnu kvalitetu da raspoznaju i nenošenje pojasa, korištenje mobitela i slično, sve ovisi kako ih se kalibrira. Kada se jednog dana upogone, automatski će prepoznavati prekršaje, povezivati ih s podacima o vlasnicima vozila i pripremiti kazne do te razine da će policajac samo trebati baciti na oko i kliknuti za slanje na kućnu adresu.
Na ovom mjestu treba napomenuti da kazne za bilo kakav prekršaj u vožnji po zakonu ispisuju isključivo policajci, dok su gradski prometni redari nadležni samo nad 'vozilima u mirovanju'.
Kako u splitskoj policiji gledaju na ideju da njihov posao na semaforima odrađuju kamere, te kakav im je općenito dojam o ITS-u, doznali smo u neslužbenom razgovoru s jednim od šefova u Policijskoj upravi splitsko-dalmatinskoj.
'Već danas smo oduševljeni jer su nam kamere značajno podigle razinu sigurnosti prometa, ali i općenito sigurnosti u gradu. Izgleda da se vozači već danas u prosjeku ponašaju puno opreznije jer znaju da se sve snima i da nakon prometne nesreće neće biti muljanja, niti 'riječ protiv riječi', niti pokušaja laganja na sudu. Na koncu, sve do nedavne tragedije kada je divljak s Teslom pregazio ženu na pločniku, pune dvije godine na području samog Splita nismo imali nijednu poginulu osobu u prometu - što je zaista veliko postignuće za grad ove veličine, koji uz to bilježi i ogroman broj turista', kazao nam je jedan od sugovornika iz policijskih redova.
'Pored toga, upravo kamere na semaforima pomogle su nam razriješiti i neka kaznena djela, suradnja s gradskim službama u tom dijelu je zaista sjajna', dodaje on.
U splitskoj policiji su, dakako, blagonakloni prema ugradnji novog 'modula' ITS sustava kako bi se kazne za teške prometne prekršaje ispisivale automatski - dapače, da se njih pita svakako bi trebalo kažnjavati i ulazak vozilom u već zakrčeno križanje, što je često jedan od glavnih uzročnika gužvi i zastoja. No novca niti ovlasti za nadogradnju sustava kao policijska uprava nemaju, u tome bi eventualno moglo sudjelovati Ministarstvo unutarnjih poslova.
'Do kraja godine bit će poznata procjena utroška vremena i novca, kao i model financiranja nadogradnje sustava', konkretno je obećanje koje smo na ovu temu dobili iz Banovine.
Vodit ćemo računa o tome.
DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- 31. prosinca ove godine, do kada bi ITS sustav trebao biti u punoj funkciji i do kada bi trebala biti poznata cijena i rok za nadogradnju sustava, čime bi se automatski kažnjavalo teške prekršaje
Audio verzija članka može se poslušati ovdje:
***
Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija