Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
DI JE ZAPELO? Laži i zajebavanje Hrvatskih autocesta
Di je zapelo? Piše: Damir Petranović

DI JE ZAPELO? Laži i zajebavanje Hrvatskih autocesta

Pročitajte nevjerojatnu kronologiju i opis kako se ova državna tvrtka ruga sa Splitom i cijelom županijom

Državna tvrtka u resoru ministra Olega Butkovića (HDZ) zove se Hrvatske autoceste - skraćeno: HAC - a jedino što radi na širem splitskom području jest da se vrlo kvalitetno zajebava s vozačima, odnosno građanima ove županije i turistima koji je posjećuju.

Ako ćemo biti prosti, reći ćemo da im ga je HAC metnuo 2018. godine i od tada ne vadi.

U serijalu 'Di je zapelo' u nekoliko navrata pisali smo o rekonstrukciji i proširenju jedinog splitskog čvora na autocesti, zapravo jedine normalne cestovne veze drugog najvećeg grada - ali i desetaka susjednih gradova i općina - s ostatkom Hrvatske i svijetom. U tim tekstovima zajedničko je jedino da se već godinama ništa zapravo ne radi, a zgodan je detalj da je ministar Butković upravo u tom razdoblju najavio i ostvario čak tri nova riječka čvora na autocesti. 

Baš ovih dana otvorio je posljednji, Orehovicu, u koji je tvrtka u njegovoj ingerenciji uložila još 7,2 milijuna državnih eura.

Splitu nula, Rijeci tri - rezultat je već nekoliko Butkovićevih mandata samo u ovom mikrosegmentu, dakle čvorovima na autocesti.

A što se tiče Hrvatskih autocesta, one su otkrile sasvim novu, poprilično ludu dimenziju: nakon što su nas punih godinu dana uvjeravale da se u Dugopolju nešto radi, ili samo što nije, premda svatko zdravih očiju može vidjeti da su nekadašnje gradilište potpuno preuzeli drača i korov, sada naprosto odbijaju o tome komunicirati s medijima.

Možda zato što je i njima postalo neugodno ovako lagati, mjesecima i godinama. 

Prva laž izrečena je još davne 2018. godine na famoznoj sjednici Vlade u Splitu, kada je najavljena rekonstrukcija i proširenje jedinog splitskog spoja s autocestom.

'Završetak cjelokupnog projekta, čija se ukupna vrijednost (za sve tri faze) procjenjuje na ukupno 45 milijuna kuna, predviđen je do kraja 2021. godine', vijest je koju se i danas nalazi na web stranicama Vlade.

Investicija je tada podijeljena na tri faze, od kojih je prva - dogradnja silaznog traka iz smjera Zagreba - dovršena. U drugoj fazi bilo je planirano 'dodavanje trake na platou naplatnih kućica i poboljšanje spoja čvora Dugopolje na državnu cestu', što bi prevedeno na hrvatski značilo saniranje one opasne krivine, crvuljka kojim se s autoceste preko rotora vozila uključuju na brzu cestu prema Splitu. Treća i najskuplja faza odnosi se na 'dogradnju izlazne trake za smjer Dubrovnik - Split' i izvodi se, pisali smo već, dulje nego sva tri riječka čvora na autocesti zajedno.

Upravo treća faza vozačima je najvidljivija: radi se o suženju autoceste neposredno prije skretanja iz smjera Dubrovnika za Split, opasnom betonski ograđenom 'gradilištu' zaraslom u korov, o kojemu bi nekakve inspekcije zadužene za sigurnost prometa sasvim sigurno imale što reći, kad bi se kojim slučajem za njega zainteresirale. Upravo ovdje, podsjetimo, lani je u prometnoj nesreći poginula jedna cijenjena splitska profesorica.

'Planirani nastavak radova bio je svibanj 2024. godine, međutim zbog blagdana i početka turističke sezone nismo mogli značajno smanjiti protočnost prometa prema Splitu i jugu Hrvatske', kazali su nam prije godinu dana u HAC-u, dok su još komunicirali s Dalmatinskim portalom na ovu temu, pa najavili da će se 'novi rokovi odrediti nakon 15. rujna'.

Naravno, lagali su.

Ovdje treba kazati da su 'u hodu' odustali od dijela druge faze radova, odnosno povećanja broja naplatnih kućica jer se one ionako uskoro uklanjaju u sklopu projekta uvođenja novog sustava naplate cestarine.

Ostalo je još proširenje onog crvuljka kojim se izlazi s autoceste, ulazi u rotor u Dugopolju te skreće prema Splitu - o kojemu bi inspektori također sasvim sigurno imali što reći. Taj dio posla koji nisu ni započeli, pokušali su nam objasniti u HAC-u, spojit će s onim radovima na trećoj fazi koji su započeli i zaustavili.

Kako bilo, Hrvatske autoceste silno su se uvrijedile na naš prvi tekst na ovu temu, pa su čak poslale neobično bezobrazno reagiranje u kojemu su pored zdravih očiju pokušavale uvjeriti da se radovi u Dugopolju zapravo izvode, premda već godinama ondje nitko nije vidio ni radnika ni stroja.

HAC je i ovdje lagao.

No ostavili smo ih na miru nekoliko mjeseci, računajući se da će se preko ljeta zbrojiti i da će s dolaskom jeseni završiti ovu neveliku, zapravo minornu investiciju kakvih u drugim dijelovima države imaju na desetke. Šipak.

'Iako je nastavak radova bio planiran krajem rujna, u tijeku je usuglašavanje s izvođačem radova o  planu realizacije predmetnog ugovora zbog dosadašnje usporene dinamike izvođenja radova. Dinamika izvođenja radova bila je smanjena, a kako smo Vam i pisali u prijašnjem odgovoru, zbog blagdana i turističke sezone jer bi ovim zahvatom značajno utjecali na protočnost prometa prema Splitu i jugu Hrvatske', sve je što smo na ovu temu tada dobili od HAC-a.

Izraz 'usuglašavanje' u ovom slučaju uglavnom bismo, po smislenosti i učinkovitosti, mogli usporediti s kopanjem nosa.

Od tada do današnjeg dana prošlo je više od mjeseci, dakako bez da je jedan kamenčić u Dugopolju pomaknut, no prije nekoliko tjedana na stranicama javna nabave uočili smo neobičan natječaj: Hrvatske autoceste sada traže tvrtku za 'dovršetak dogradnje čvora Split - treća faza' i taj posao spremne su platiti četiri milijuna eura.

Iz dokumentacije se može zaključiti da se napokon planira urediti stvar s rotorom tako da se ponešto proširi njegov radijus i da se prema Splitu skreće u dvije trake - no i to se radi dosta drljavo i polovično, pa će na tom dijelu biti ukinuta jedna traka koja brzom cestom iz Sinja i Dicma vodi prema Splitu.

U sklopu novog ugovora napokon bi se trebali dovršiti i preostali, započeti pa prekinuti zahvati na proširenju cijelog čvora te rušenju starog i postavljanju novog nadvožnjaka.

Znači li raspisivanje novog natječaja da je propalo 'usuglašavanje' s prethodnim izvođačem radova? Koliko je dosadašnji fijasko koštao porezne obveznike i je li strana koja nije ispunila ugovor eventualno platila penale? Jesu li novim natječajem predviđeni penali kako se ne bi ponovili siti višegodišnji problemi? Je li nekoga u Hrvatskim autocestama, a bogme i u Butkovićevom ministarstvu, sram zbog sedmogodišnjeg ruganja sa Splitom i cijelom ovom županijom?

Dosta smo pitanja postavili, a i namjeravali dodatno postaviti HAC-u, no ova državna tvrtka suprotno zakonima i dobrim običajima punih mjesec dana naprosto  šuti, ne odgovara nitko iz njenog odjela zaduženog upravo za - komunikaciju s javnosti i medijima.

Kad bolje promislimo, možda je tako i bolje - lakše je kad ne odgovaraju, nego kada lažu i usput vrijeđaju zdrav razum.

DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- rujan ove godine, do kada bi mogla biti dovršena procedura izbora novog izvođača radova. Kako su u HAC-u već ranije govorili da preko ljeta ionako ne mogu raditi (!), za nadati je da će se na jesen napokon stvoriti laboratorijski uvjeti za jedan obični mali građevinski zahvat


Audio verzija članka može se poslušati ovdje: 

***

Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Vaša reakcija na temu