Daša Dragnić, dugogodišnja profesorica Ekonomskog fakulteta, društveno i politički aktivna, trenutačno županijska vijećnica NLM-a odgovorila je u komentarima udruzi Glas poduzetnika koji ne podržavaju najavu bojkota trgovačkih lanaca zbog visokih cijena proizvoda. Usmjereni su, kažu poduzetnici, na konkretne mjere koje Vlada treba poduzeti.
- A da uzmete u razmatranje da ne treba biti 'ili-ili', nego da može biti 'i-i', da se bojkot i vaša inicijativa međusobno ne isključuju, nego nadopunjuju i jačaju?! - pita ih.
Kaže da tu svatko ima svoju ulogu.
Na narodu je tako, ističe, da svoje nezadovoljstvo i frustraciju previsokim cijenama i njihovim stalnim rastom (napokon!) glasno iskaže, i da pokaže da smo spremni reagirati i nešto poduzeti, ujediniti se.
- Dakle, ovo je za nas veliki problem! Ovo je neprihvatljivo stanje! Dosta nam je! Mora se promijeniti! (ništa više i ništa manje) - navodi.
A na stručnim, interesnim i političkim akterima je, kako obrazlaže, da artikuliraju uzroke i uzročnike, mjere, prijedloge i zahtjeve za rješavanje problema. I to ima dodatnu snagu, jer je narod glasno rekao da mu je to problem.
- I može dobiti dodatnu snagu, ako se taj isti narod potakne da podrži i stane iza tih zahtjeva! Dakle, u neku ruku savezništvo, ne suprotstavljene strane, inicijative! S tim da se, i na osobnoj razini, treba sjetiti da većina nas ima obje uloge, i da prihvaćanjem/djelovanjem iz jedne, ne isključuje djelovanje iz druge uloge - poručila je.
Komentar Dragnić je u skladu s njenom objavom na društvenim mrežama u kojoj je obrazložila zašto će sudjelovati u bojkotu i pozvala i druge da se pridruže. Smatra da je izuzetno važno da se napokon nešto desi, da napokon počnemo, osim gunđanja i/ili kukanja, glasno i masovno izražavati svoje stavove i pokažemo spremnost da nešto i poduzmemo. Ima poruku i 'svim nevjernim Tomama, neodlučnima, a pogotovo onima koji iz raznih razloga odbacuju ovaj bojkot i odlučili su u njemu ne sudjelovati'.
- Žao mi je što takvim stavovima utvrđujete frustraciju da se kod nas ništa ne može poduzeti, jer uvijek ima onih koji će (iz bilo kojeg razloga) krenuti sa 'zašto NE', umjesto sa 'zašto DA', koji će u svemu vidjeti samo mane (a gle čuda, savršenstvo ne postoji), obezvrijediti i bojkotirati svaku (neki čak i vlastitu) inicijativu i pokušaj. Žao mi je što ne vidite (sociološki) značaj ove akcije, bojkota, protesta. I nadam se da ćete se predomisliti i priključiti. Jer, da, akcija možda nije najučinkovitija ni sveobuhvatna do korijena (odnosno svih uzroka i uzročnika), ali koji to protest jest? To je ne čini promašenom, dapače, povod protesta su previsoke cijene svega - i to je činjenica i vrlo legitiman, razumljiv uzrok sveopćeg nezadovoljstva! - poručila je. Smatra i da sve pojačava uspostavljeni obrazac stalnog podizanja cijena.
- Još od koronavirusa, preko uvođenja eura, pokrenut je začarani, spiralno uzlazni trend. Postalo je 'normalno' svako toliko podići cijene, jer su 'narasli troškovi', pa makar i oni koji nemaju nikakvog udjela u cijeni konkretnog proizvoda/usluge, jer to svi čine! I to je, uz sve druge i dublje (direktne i indirektne) uzroke i uzročnike inflacije, također uzrok. Pa to dodatno daje smisao ovoj akciji, načinu kako se protest izražava - simbolično (za sada) jednodnevnim bojkotom, ustezanjem od kupovine (kupovine bilo čega, bilo gdje)! - iznosi.
Osim toga, mišljenja je, za početak je dobro što je ovakvu akciju jednostavno provesti, pa za razliku od ‘ambicioznijih’ oblika protesta ima šanse stvarno biti masovna, a time i uspješna.
- Što masovnija, bit će glasniji znak upozorenja (svima!) da je ljudima dosta i da smo se sposobni organizirati, ujediniti i nešto poduzeti! Što masovnija, bit će poticaj ljudima da nastave i razvijaju aktivno izražavanje i djelovanje po raznim pitanjima! Zato je važno početi! Zato je važno (su)djelovati! - zaključila je.
Osvrnula se na kraju i na jedan od argumenata protivnika bojkota zašto ne bi imao učinka.
- Naime, osporava se smisao bojkota time što se tvrdi da će se ista količina kupovine samo preraspodijeliti na dan prije ili poslije. A to nije skroz točno. Dijelom o tome odlučujemo sami, pa bi bilo dobro da dan prije/poslije kupimo stvarno neophodno za taj jedan dan 'apstinencije'. A drugi dio će se desiti 'automatski', kao posljedica neodlaska u kupovinu, jedan dan manje ćemo biti u prilici kupiti nešto 'usput', prigodno, dodatno, a to u kumulativu i nije tako beznačajno. Dakle, iako smatram da je najveća vrijednost ove akcije ono što sam prethodno napisala, bojkot će imati i svoj ekonomski učinak - ustvrdila je Dragnić.