Brodogradilište Specijalnih Objekata d.o.o. (BSO) reagiralo je na jučerašnje izjave ministra obrane Ivana Anušića. Navode kako je ministar prvi put javno iznio iznose koji potvrđuju tehničke podatke na koje BSO ukazuje od početka, ali ih je prezentirao selektivno, bez ključnih financijskih elemenata koje je tijekom provedbe projekta generirao sam MORH.
'Ministar je potvrdio da je trošak dovršetka preostalih brodova oko 30 milijuna eura, što BSO kontinuirano navodi i što potvrđuju neovisni vještaci. Istodobno spominje 32 do 34 milijuna eura, premda je realan iznos 30 milijuna. Time je praktično potvrđeno da bi angažiranje drugog brodogradilišta generiralo još viši trošak u odnosu na BSO. Međutim, iz ministrovih izjava u potpunosti je izostavljen drugi, jednako važan segment troška: iznos od 21 do 22 milijuna eura nepodmirenih obveza MORH-a koje su nastale tijekom dosadašnjeg tijeka projekta', poručuju iz Brodosplita.
Ističu kako je u strukturi ukupne cijene projekta potrebno je razlikovati dva elementa.
Prvi su troškovi potrebni za dovršetak preostalih brodova (≈30 mil. EUR) i to je iznos potreban od danas do finalizacije preostale tri jedinice. BSO je, pojašnjavaju, taj iznos jasno iskazao i dodatno ponudio modele optimizacije kroz vlastitu nabavu, čime bi konačan trošak mogao biti i niži. MORH, međutim, navode, komunicira iznos viši od onoga što BSO traži.
Drugi su troškovi koje je BSO već podmirio, a MORH ih do danas nije nadoknadio (21–22 mil. EUR).
'Riječ je o obvezama koje su nastale tijekom gradnje prvih dviju isporučenih jedinica te triju brodova koji su dovršeni između 50 % i 80 %. U taj iznos ulazi oko 12 milijuna eura koje je za MORH-ov račun financirao HBOR, jer MORH u proračunu nije imao osigurana sredstva za četiri broda, već samo za jedan, te oko 7 milijuna eura koje je BSO morao samostalno financirati zbog dugotrajnih kašnjenja u plaćanju, nepotpisivanja zapisnika i višemjesečnih blokada (do 384 dana), uz pripadajuće kamate', poručuju.
Pojašnjavaju dalje kako ove pozicije nisu 'dodatni zahtjevi', već izravna posljedica proračunskih manjkova, odgađanja, neplaćanja i neprovođenja ugovornih obveza od strane MORH-a.
'Posebno napominjemo da MORH deset godina nije provodio ugovorenu kliznu skalu i usklađenja cijena, niti je proveo korekcije koje je Vlada RH naložila Zaključkom od 30. rujna 2021. o ublažavanju poremećaja cijena građevinskog materijala. Ministar je osobno potpisao obvezu da će brodovi biti izgrađeni i plaćeni po ukupnoj cijeni koštanja, bez dobiti, ali i bez gubitka za BSO. Upravo iz tog razloga nepodmireni iznosi čine srž aktualnog spora i ne mogu se zaobići.
Ministrova izjava da je BSO 'tražio 15 do 20 milijuna više' zapravo opisuje upravo ove nepodmirene troškove: dug prema HBOR-u, kamate i sredstva koja je BSO morao osigurati da bi spriječio prekid gradnje. Na taj način je sam potvrdio postojanje financijskih obveza koje godinama nisu bile uvrštene u proračun MORH-a, niti su bile plaćene', ističu te dodaju kako nije moguće objektivno raspravljati o cijeni projekta ako se razmatra isključivo trošak za dovršetak brodova, dok se istodobno ignoriraju nepodmireni troškovi koje BSO već godinama nosi umjesto MORH-a.
'Riječ je o dvjema povezanim, ugovorno definiranima komponentama koje zajedno čine ukupnu cijenu projekta i MORH je na to bio obvezan od prvog dana. Posebno zabrinjava stav da bi 'HBOR trebao otpisati dug'. Takav pristup odražava zastarjeli model upravljanja državnom imovinom, koji nije kompatibilan s modernim, odgovornim i transparentnim upravljanjem javnim resursima.
Zbog ozbiljnosti navedenih okolnosti, BSO je nadležnim institucijama dostavio potpunu dokumentaciju na uvid, sukladno svojim zakonskim obvezama. BSO ostaje spreman dovršiti hrvatske brodove u hrvatskom brodogradilištu, uz jedini razuman uvjet: da se sve obveze projekta sagledaju cjelovito. Na kraju, BSO se ne želi zadržavati na osobnim uvredama koje je ministar iznosio proteklih tjedana i neće pokretati postupke za klevetu.
Pozivamo ministra da uskladi svoje javne nastupe s razinom funkcije koju obnaša i da odgovori barem na jedan od brojnih službenih e-mailova koje smo mu u kontinuitetu upućivali tijekom protekle godine, te da javno objavi sva vještačenja i dokumentaciju vezanu uz projekt. Samo tako će istina biti potpuno transparentna i dostupna javnosti', zaključuju.