Ekonomski analitičar dr. sc. Petar Vušković upozorio je na, kako kaže, sve češću praksu konobara da umanjuju vrijednost kovanica eura, što smatra ozbiljnim problemom poslovne kulture i reputacije hrvatskog turizma.
'Uvođenjem eura kovanice su dobile novu vrijednost – primjerice, kovanica od 1 eura vrijedi 7,5 puta više od one od 1 kune. No, konobari očito ne dijele to mišljenje. Ono što zvecka, za njih kao da nema vrijednost. Nitko nije toliko ostao 'u kunama' kao što su konobari', izjavio je Vušković.
Ističe kako je više puta doživio da konobari ne vraćaju kusur ili zaokružuju račun kada naplatu gostu 'računaju iz glave'. Takva iskustva, tvrdi, imao je na različitim lokacijama – od štandova božićnog adventa u Zagrebu, preko terasa kafića, pa do beach bara na Zlatnom ratu.
'Nekad se radi o 0,5 eura, nekad o 1 euru, a ponekad i o 2 eura. Svaki put sam promatrao njihovo ponašanje i mogu reći da se stvorio obrazac bagateliziranja novca', kaže Vušković. Dodaje kako je stvar poslovne kulture ostaviti napojnicu, no primjećuje da, kada se ona daje u kovanicama, često izostaje povratno poštovanje.
Opisao je i nedavno iskustvo iz zagrebačkog restorana: 'Račun je iznosio 30 eura, a želio sam ostaviti napojnicu od otprilike 10 %. Novčanicu od 5 eura htio sam razmijeniti u kovanice. Konobar se na podrugljiv način okrenuo prema kolegi i rekao: 'Znate, mi vam ne poslujemo s kovanicama'.'
Prema njegovim riječima, takav pristup otkriva niz problema u ugostiteljstvu – od nestručnosti, neznanja i neetičnosti do neljubaznosti, nedostatka radne snage, potrebe za edukacijom, nepostojanja jasnih poslovnih politika te nepoštivanja gostiju.
'Nemojmo zaboraviti da je gostu prvi doticaj s našom zemljom često upravo konobar, a nerijetko i jedini. Ovo je pitanje konkurentnosti našeg turizma', zaključio je Vušković.