Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Screenshot YouTube OSAM DANA PREOSTALO Kladionice otkrile tko je favorit za pobjedu na američkim izborima

OSAM DANA PREOSTALO Kladionice otkrile tko je favorit za pobjedu na američkim izborima

Neće biti mrtva trka?

Osam dana je preostalo do predsjedničkih izbora na kojima će Amerikanci birati između kandidatkinje Demokratske stranke Kamale Harris i kandidata Republikanske stranke Donalda Trumpa.

Dok je u anketama razlika između dvoje kandidata u razini statističke pogreške, iz čega proizlazi da će se voditi mrtva trka, kladionice znatno veće izglede za pobjedu daju Trumpu. Prema kladionicama, Trump je početkom mjeseca prešao u vodstvo i od tada njegova prednost gotovo kontinuirano raste.

Sljedeće kladionice daju znatno veće izglede za Trumpovu pobjedu:

- BetOnline 63 posto - 36 posto

- Betfair 58 posto - 37 posto

- Betsson 61 posto - 40 posto

- Bovada 64 posto - 36 posto

- Bwin 61 posto - 41 posto

- Points Bet 61 posto - 40 posto

- Polymarket 63 posto - 32 posto

- Smarkets 58 posto - 38 posto

Prosjek 61.1 posto - 37.5 posto 

Tržišta klađenja se brzo prilagođavaju

Tržišta klađenja i anketni podaci dvije su najpopularnije metode za predviđanje ishoda izbora. Oba imaju jedinstvene prednosti i nedostatke, a njihovo razumijevanje može pružiti jasniju sliku njihove pouzdanosti, objašnjavaju s američke elektroničke burze dionica Nasdaq. 

Tržišta klađenja tako imaju sposobnost brzog prilagođavanja. Ona mogu brzo reagirati na nove informacije ili događaje, kao što je bio slučaj 2016. kada su procurili mailovi koji su teško kompromitirali Hillary Clinton. Sposobnost brze prilagodbe značajna je prednost jer omogućuje kladioničarskim tržištima da odražavaju trenutni osjećaj kladioničara.

Još jedna prednost kladioničarskih tržišta je ta što predstavljaju izravnu financijsku obvezu kladioničara. Ljudi doslovno ulažu svoj novac, što se smatra istinskim odrazom njihove vjere u ishod. 

Međutim, tržišta klađenja imaju i svoje nedostatke. Jedan značajan nedostatak je da velika oklada jednog pojedinca može dramatično promijeniti izglede. To je bilo očito kada je oklada od 40 milijuna dolara na Romneyja 2012. u zadnji tren značajno utjecala na koeficijente klađenja. Ova osjetljivost na velike oklade može iskriviti cjelokupnu sliku i učiniti izglede za klađenje manje pouzdanima.

Politički krajolik se brzo mijenja, ankete se često ne stignu uskladiti

S druge strane, anketni podaci nude različite prednosti. Ankete mogu pružiti veći i raznolikiji uzorak, provjeravajući mišljenje iz različitih društvenih skupina, a ne samo kockara. Još jedna značajna prednost anketnih podataka je njihova sposobnost da se usredotoče na određene regije ili demografije. 

Ankete mogu detaljnije analizirati savezne države poput Nevade, Michigana, Pennsylvanije i Wisconsina, koje često igraju ključnu ulogu u određivanju ishoda izbora. 

Međutim, anketni podaci imaju i svoje nedostatke. Značajan nedostatak je vrijeme koje je potrebno za prikupljanje i analizu podataka. Ovo kašnjenje može rezultirati neusklađenošću anketnih podataka s trenutnim raspoloženjem, osobito u političkom krajoliku koji se brzo mijenja.

Drugi nedostatak anketnih podataka je mogućnost promjene javnog mnijenja. Ljudi se mogu predomisliti, a osjećaj zabilježen u anketi ne mora se nužno pretvoriti u glasanje na dan izbora.

Demokratski senator: Milijarderi i korporacije mogu uništiti kandidate

Inače, ne funkcioniraju sve kladionice na isti način, nego se koeficijent mijenja ovisno o metodologiji koja se koristi, piše Newsweek. Primjerice, Betfair omogućuje kockarima da kockaju jedni protiv drugih, a ne vodeći se koeficijentima koje odredi kladionica, što znači da su koeficijenti u ovom slučaju diktirani interakcijom te uvjerenjima ili predviđanjima ljudi. 

Harry Levant, koji radi na Institutu za javno zdravlje Sveučilišta Northeastern, skeptičan je oko sposobnosti kladionica da ispravno predvide ishod. 'Sve se vrti oko novca. Kladionice upravljaju tečajevima u svrhu zadržavanja 10 ili više posto uloženog novca za sebe. Uspostavljaju i održavaju kladioničarsku liniju koja im omogućuje zaštitu tog novca', ističe Harel. 

'Operatori igara na sreću pokušavaju privući određenu količinu novca na obje strane oklade', kaže Levant, napominjući da je krajnji cilj da se dobici i gubici međusobno nadoknade, ostavljajući kladionice da odu s netaknutim profitom.

Neki od visokopozicioniranih članova Demokratske stranke također iskazuju nezadovoljstvo. 'Milijarderi i velike korporacije mogu se kladiti u milijune na to koja stranka kontrolira Zastupnički dom ili Senat, a zatim potrošiti velike iznose kako bi uništili kandidate i zaštitili svoje oklade', požalio se senator Jeff Merkley

Neki tvrde da superbogataši mogu manipulirati tržištem

S četiri računa na Polymarketu (Fredi9999, PrincessCaro, Michie i Theo4) od početka rujna uloženo je oko 45 milijuna dolara na Trumpovu pobjedu. Taj iznos nije značajan na tržištu klađenja od preko 2 milijarde dolara, ali ipak nije prošao nezapaženo, pa su o tome pisali Wall Street Journal, Bloomberg, Financial Times i New York Times.

Međutim, najveći doprinos je dao čovjek pod pseudonimom Domer a.k.a. JustKen, još jedan kockar na Polymarketu kojeg je zanimalo protiv koga se kladio. Domer je malo kopao i povezao četiri ranije spomenuta računa s Francuzom po imenu 'Michel'.

Polymarket je kasnije doista potvrdio da francuski državljanin vodi četiri računa s kojih je uloženo oko 45 milijuna dolara na Trumpa. 'Pretpostavljam da je to superbogati Francuz koji je vraški siguran da će Trump pobijediti', zaključio je Domer.

Ipak, kritičari tvrde da bi to u teoriji mogao biti superbogati Francuz koji pokušava manipulirati tržištem kako bi povećao Trumpove izglede. Polymarket je za New York Times objasnio kako je provedena istraga kojom je utvrđeno da Francuz nije pokušavao manipulirati tržištem jer se kladio postupno, dok bi pokušaj manipuliranja tržištem umjesto toga mogao izgledati kao vrlo brzo ulaganje velikog novca. 

Zašto oni koji misle da će Harris pobijediti ne ulažu na nju?

Hipotetski problem s tržištima klađenja je sljedeći: netko bi mogao požuriti s novcem kako bi povećao izglede određenog kandidata, što bi potom moglo dovesti do medijske pokrivenosti i percepcije javnosti koja misli da je kandidat favorit, što bi ga zauzvrat moglo učiniti favoritom.

Čest argument pristaša tržišta klađenja jest da je ono zapravo otporno na ovu vrstu manipulacije. Ako netko ubrizga ogromnu količinu novca u tržište kako bi manipulirao njime, a taj izgled je u suprotnosti s temeljnom stvarnošću, onda postoji novac koji se može zaraditi prihvaćanjem druge strane te oklade. To posebno vrijedi za stranice poput Polymarketa, koje imaju veće ulagače, primjerice hedge fondove.

Dakle, trenutno visoki koeficijenti na Harris potaknuli bi one koji su uvjereni u njenu pobjedu da doista stave svoj novac na njenu pobjedu, pogotovo sad kad im se nudi puno veći dobitak nego prije mjesec dana. 

Ono što je sigurno jest da će se ovisno o ishodu nadolazećih izbora izvlačiti zaključci o efikasnosti pojedine metode predviđanja rezultata., piše Index.

Vaša reakcija na temu