Pozitivni makroekonomski pokazatelji i rast prometa u maloprodaji koji se bilježi od početka godine, sugeriraju da ćemo za predstojeće uskrsne blagdane potrošiti više u odnosu na 2024. godinu.
U četiri tjedna pred Uskrs prošle godine ostvareno je 1,80 milijardi eura prometa u Trgovini na malo, osim trgovini motornih vozila i motocikla. Najveći promet zabilježen je na Veliki petak (29. 3. 2024.), 97 milijuna eura, a nešto je slabiji bio na Veliki četvrtak.
Prema zadnjim dostupnim podacima, u usporednom periodu ove godine ostvaruje se blagi rast fiskaliziranih računa od 2.10 %, porast iznosa fiskaliziranih računa 9.54 % te porast iznosa prosječnog računa od 5,75 %.
Uz pretpostavku nastavka trenda, procjena je da ćemo ove godine u četiri tjedna pred Uskrs potrošiti više od 1,95 milijardi eura odnosno 9 % više u odnosu na prošlu godinu.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, u prva dva mjeseca ove godine kalendarski prilagođeni promet od trgovine na malo realno je porastao 3,5 % u odnosu na isto razdoblje u 2024. godini. Također, u veljači je zabilježen godišnji rast maloprodajnog prometa za 2,6 %, čime se nastavlja pozitivan trend - već 23. mjesec zaredom maloprodaja bilježi rast na godišnjoj razini.
S druge strane, na mjesečnoj razini u veljači je zabilježeno blago usporavanje. Ukupni promet svih poslovnih subjekata u djelatnosti trgovine na malo realno je pao za 0,9 % u odnosu na siječanj 2025.
'S obzirom na to da je osobna potrošnja najveća sastavnica bruto domaćeg proizvoda (BDP), nastavak rasta maloprodajnog prometa u prvim mjesecima ove godine upućuje na stabilan gospodarski rast i u prvom tromjesečju 2025., unatoč izazovima koje sa sobom nose geopolitičke neizvjesnosti. Uskrs, koji ove godine kalendarski pada kasnije, tradicionalno se povezuje s početkom turističke sezone, što može dodatno utjecati na potrošnju', komentira Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
Gledajući po grupama proizvoda koje sudjeluju u uskrsnoj potrošnji, u odnosu na travanj prošle godine, od namirnica za pečenje kolača pojeftinili su brašno (0,4 %), jaja (0,9 %) i šećer (9,1 %), a poskupjeli suho voće i orašasti plodovi (12,5 %) i čokolada (26 %).
Od drugih namirnica koje su česte na blagdanskom stolu, pojeftinili su svinjetina (2 %), svježe povrće (1 %) i krumpir (9 %), smrznuta riba (2,5 %) te maslinovo ulje (5 %), a poskupjeli janjetina (5 %), meso peradi (0,5 %), suho ili usoljeno meso (3,3 %) i svježa ili rashlađena riba (9,3 %).