Prevare s brojačem kilometara kupce automobila u Hrvatskoj svake godine koštaju milijune eura. Vozači koji nesvjesno kupe vozilo s izmijenjenom kilometražom ne samo da ga preplaćuju, već bi se u budućnosti mogli suočiti s velikim računima za popravak. Ovaj problem nije ograničen samo na Hrvatsku – uobičajen je i na mnogim cjenovno osjetljivim europskim tržištima.
Istraživanje koje je provela tvrtka za podatke o povijesti vozila carVertical otkriva da i jeftini i skupi automobili mogu imati vraćenu kilometražu – iako opseg manipulacije varira.
Što je automobil jeftiniji, to je rizik veći
Posebno bi trebali biti oprezni kupci koji traže jeftina vozila ispod 5.000 eura. U Hrvatskoj je 5,8% automobila koji su provjereni na carVerticalu u ovom cjenovnom razredu imalo najviše lažiran brojač kilometara. Stopa prevare bila je 3,4% za automobile čija je cijena između 5.000 i 10.000 eura, a 2,2% za one u cjenovnom rasponu od 10.000 do 15.000 eura.
Ovaj trend nije jedinstven za Hrvatsku – u mnogim zemljama koje su obuhvaćene ovim istraživanjem, stopa prevara u jeftinijim segmentima obično je najviša.
Kada kupuju jeftine automobile, vozači iz Hrvatske često žele uštedjeti novac i mogu preskočiti važne korake poput kupnje izvješća o povijesti vozila ili pregleda automobila u servisnom centru. Prevaranti su toga svjesni i često vraćaju kilometražu i povećavaju cijenu jeftinijim automobilima.
'Kupci uvijek traže automobile s malom kilometražom. Ali ako ne provjere je li ta brojka točna, riskiraju da budu dovedeni u zabludu i znatno preplate. Problemi vezani uz istrošenost također se mogu pojaviti ubrzo nakon kupnje', objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za automobile u tvrtki carVertical.
Luksuzni automobili uključuju veće financijske gubitke
Iako prevaranti ciljaju automobile svih cjenovnih razreda, prevare s kilometražom u premium segmentu mogu rezultirati još većom financijskom štetom.
Podaci carVerticala pokazuju da je 1% vozila čija je cijena između 30.000 i 35.000 eura u Hrvatskoj imalo vraćenu kilometražu. U rasponu cijena od 35.000 do 40.000 eura stopa je bila 1,3%, dok je u segmentu od 40.000 do 45.000 eura stopa bila nešto viša i iznosila je 2,3%. Među vozilima čija je cijena iznad 50.000 eura, 0,5% pokazalo je znakove lažiranja brojača kilometara.
'Neki prevaranti ciljaju skuplja vozila jer im to omogućuje veću zaradu. Što je automobil vrjedniji, to je veća zarada koju ostvaruju od prevare s kilometražom. U nekim slučajevima kupac bi mogao preplatiti i više tisuća eura', dodaje Buzelis.
Kako izbjeći automobile s vraćenim brojačem kilometara
Iako su mali oglasi puni vozila s lažiranom kilometražom, moguće ih je izbjeći. Najlakši način je provjeriti povijest automobila, posebno podatke o prijeđenim kilometrima koji jasno pokazuju jesu li očitanja brojača kilometara točna i kada je možda izvršeno lažiranje.
Kupci bi trebali biti posebno oprezni s automobilima koji se nude po sumnjivo niskim cijenama jer to može biti znak skrivenih nedostataka. Prevaranti često pokušavaju izvršiti pritisak na potencijalne kupce da brzo donesu odluku, tvrdeći da ima još mnogo zainteresiranih kupaca. Oni koji žure zaključiti kupnju bez provjere povijesti automobila, često na kraju završe razočarani.
'Stanje unutrašnjosti automobila također može otkriti njegovu pravu kilometražu. Pohabani volan, ručica mjenjača, papučice ili presvlake mogu ukazivati na to da je automobil prešao mnogo više kilometara nego što je navedeno u oglasu. Ako je kilometraža mala, ali unutrašnjost izgleda jako pohabano, to je znak za uzbunu', upozorava Buzelis.
Metodologija
U istraživanju koje je provela tvrtka carVertical analizirana su izvješća o povijesti vozila koja su kupili klijenti tvrtke između 1. ožujka 2024. i 1. ožujka 2025. godine. Vozila s lažiranom kilometražom grupirana su prema cjenovnom rangu, njihov udio je izračunat u postocima, a rezultati su rangirani u skladu s tim.