U sklopu Weekend Media Festivala u Rovinju, u petak, u organizaciji Udruge Glas poduzetnika (UGP) održan je panel 'Mašala: Poslovati na Bliskom Istoku'. Panel je okupio poduzetnike i stručnjake s bogatim iskustvom u međunarodnom poslovanju, a cilj je bio rasvijetliti prilike, izazove i strategije za ulazak na tržišta Zaljeva – regije koja posljednjih godina bilježi snažan rast i privlači investitore iz cijelog svijeta.
Panel su otvorile riječi Željka Hanžeka, međunarodnog poslovnog savjetnika:
'Tržište država Zaljeva smatra se najbrže rastućim poslovnim potencijalom u tom dijelu svijeta i šire. Dok EU i američko tržište prolazi određenu fazu stagnacije, zemlje Zaljeva kontinuirano bilježe snažan rast i razvoj koji otvara ogroman broj poslovnih mogućnosti. Veliki zahtjevi tržišta otvoreni su za sudjelovanje svih kompanija, a posebno su skloni upravo suradnji s kompanijama na području EU. To je snažan razlog jačeg angažmana i hrvatskih kompanija jer se prostor i okviri dugoročnih poslovnih odnosa upravo stvaraju u ovom trenutku. Bila bi velika šteta da se hrvatske kompanije ne uključe u ovaj proces obzirom da su države Zaljeva izuzetno otvorene prema suradnji s hrvatskim gospodarstvom'.
Iz perspektive iskustva na terenu, Mario Buljan iz tvrtke eWyse naglasio je važnost povjerenja i osobnog kontakta:
'Možete imati vrhunski proizvod ili uslugu, ali ako ne steknete povjerenje, nećete ni doći u obzir. Neophodno je pokazati iskreno poštovanje prema njihovoj kulturi, običajima i vjeri. Za uspjeh na arapskom tržištu ključan je osobni kontakt – posao se ne sklapa nakon jednog posjeta. Potrebno je uložiti vrijeme i pokazati autentičnu namjeru izgradnje odnosa. Od neprocjenjive je važnosti imati lokalnu podršku u obliku partnera, zastupnika ili predstavnika'.
Svoje iskustvo iz tehnološkog sektora podijelio je Vedran Antoljak (Best Advisory), prisjetivši se sastanka u Saudijskoj Arabiji nakon predstavljanja AI rješenja:
'Pitali su nas: ‘Možete li to implementirati u 90 dana?’, dok bi u EU za isti posao tražili trogodišnji roadmap. Upravo to najbolje pokazuje razliku – u Zaljevu postoji kapital i brzina odlučivanja, ali očekuje se prilagodljivost i praktičan pristup. Ključ uspjeha su konkretna rješenja s mjerljivim učinkom u kratkom roku, uz pouzdane lokalne partnere. Tehnologija može ubrzati procese, no bez povjerenja i lokalne strategije nema dugoročnog uspjeha. Savjet: krenite bez velikih očekivanja, budite strpljivi i skalirajte kroz lokalne partnere. Tako se stvaraju trajna i vrijedna partnerstva'.
Panel je zaključio moderator Aco Momčilović (član NO UGP-a, osnivač Croatian Business Delegation) naglasivši da zemlje Zaljeva predstavljaju izvanrednu priliku za hrvatske poduzetnike, ali i da uspjeh zahtijeva ozbiljnu pripremu, prilagodbu lokalnim specifičnostima i dugoročnu strategiju.
'Ovo je regija koja traži povjerenje, brzinu i inovacije – a upravo to su područja u kojima hrvatske tvrtke mogu pokazati svoju snagu i postati relevantan partner', zaključeno je na panelu. 'Croatian Business Delegation je inicijativa koja je otvorena svim firmama koje žele brzo i efikasno ostvariti prve kontakte i osjetiti puls tržišta zemalja zaljeva. Pozivam sve zainteresriane da mi se jave'.