U Klinici za dječje bolesti Zagreb danas je održana konferencija za medije na kojoj su predstavnici Klinike, Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Ministarstva zdravstva javnosti prezentirali dramatičan porast broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila kod djece i adolescenata.
Predstojnik Klinike za dječju kirurgiju prof. dr. sc. Stjepan Višnjić istaknuo je kako je broj ozljeda dramatično porastao - brojke su se učetverostručile u odnosu na prošlu godinu, a i ozbiljnija je težina ozljeda - ozljede nastale kao posljedica padova s električnih romobila značajno su teže nego prosječne ozljede u prometu.
Istaknuo je da podaci ukazuju na to da je krajnje vrijeme za reakciju i upozorenje da su električni romobili, koje se uglavnom doživljava kao jednostavno i praktično sredstvo transporta, zapravo najveći rizik današnje adolescencije.
Pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi dr.sc. Rok Kralj istaknuo je da je zabilježen porast broja hospitalizacija u odnosu na prošlu godinu 285 %, a ukupno trajanje hospitalizacija poraslo je za 143 %.
U odnosu na 2024. godinu zabilježeno je peterostruko povećanje teških ozljeda mozga.
Čak 40 % hospitalizirane djece mlađe je od najmlađe dopuštene dobi za upravljanje električnim romobilima u Republici Hrvatskoj, a najmlađi pacijent imao je osam godina. Što se tiče samih ozljeda, najčešći su prijelomi dugih kostiju te komocijski sindrom (teški oblik potresa mozga), a do samih padova i ozljeđivanja najčešće dolazi uslijed nekorištenja kacige, vožnje u paru, niže životne dobi i neprilagođene brzine.
Voditelj referentnog centra za traumatizam dječje dobi doc.dr.sc. Miroslav Gjurašin istaknuo je da je zadatak referentnog centra između ostaloga i izvještavati javnost o svim relevantnim promjenama.
'U posljednjih godinu dana vidjeli smo djecu s ozbiljnim neurokirurškim ozljedama, uključujući slučajeve u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo. Svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice - od oštećenja sluha i vida do problema s pažnjom, učenjem i ponašanjem', upozorio je i zaključio: 'Važno je da roditelji razgovaraju s djecom i objasne im rizike. Vjerujem da još uvijek imamo priliku zaustaviti ovaj negativan trend na vrijeme'.
Pomoćnik voditelja Službe prometne policije Ravnateljstva policije Nikola Milas podsjetio je na kampanju Ministarstva unutarnjih poslova 'U modi su nova pravila' kojom su prezentirane izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima je uvedena nova kategorija vozila, pod nazivom 'Osobna prijevozna sredstva', a koja uključuje vozila poput električnog romobila, električnog monocikla, segwaya, hoverboarda i sličnih.
Riječ je o vozilima koja nisu tehnički ni zakonski prilagođena mlađim dobnim skupinama, osobito ne bez nadzora odraslih.
Istaknuo je da je prošle godine bilo 57 prometnih nesreća osobnih prometnih sredstava u kojima su sudjelovala djeca (mladi do 14 godina). Čak 45 tih nesreća skrivili su sami, 16 djece je zadobilo teške tjelesne ozljede, a 30 je lakše ozlijeđeno.
Ove godine zabilježeno je 25 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala djeca, dvoje djece je teško ozlijeđeno, a 12 lakše. Što se tiče maloljetnika (dobna skupina od 14 do 18 godina), u prošloj godini je bilo 107 nesreća u kojima su sudjelovali, a od toga su skrivili 90 nesreća.
Jedan je maloljetnik smrtno stradao, 30 ih je teško ozlijeđeno, a 40 lakše. Ove godine je evidentirano 68 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali maloljetnici, nasreću bez smrtno stradalih. 52 maloljetnika su ozlijeđena, od toga 21 teško i 31 lakše.
Brojke su to koje pozivaju na oprez i reakciju.
U većini slučajeva ozlijeđena djeca nisu nosila kacige, a često su na romobilima bile po dvije osobe, što dodatno povećava rizik od gubitka ravnoteže i težih padova. Veći broj nesreća dogodio se zbog nepoštivanja prednosti prolaska i zbog nepoznavanja prometnih pravila ili vožnje na neprimjerenim površinama.
Podsjetio je i da se električni romobil treba voziti po biciklističkoj stazi. Ako nema takve staze, mora se voziti po nogostupu uz poštivanje pješaka i prilagođavanje brzine kretanja, treba pješice prelaziti preko pješačkog prijelaza i poštivati prometne znakove.
Apsolutno je zabranjeno djeci mlađoj od 14 godina stati na električni romobil i sudjelovati u prometu.
'Roditelji, nemojte djeci kupovati romobile koje po zakonu ne smiju voziti. Djecu time izlažete ozbiljnom zdravstvenom riziku', upozorio je i zaključno poručio: 'Budite pozitivan primjer svom djetetu'.
Milas je istaknuo da se održavaju i pripremaju dodatne preventivne kampanje, a radi se i na uvođenju prometne kulture kao predmeta u osnovnim školama jer je edukacija osnova za odgovorno ponašanje u prometu.
Ravnatelj Uprave za cestovni promet, cestovnu infrastrukturu i inspekciju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Dražen Antolović podržao je pravodobno i argumentirano ukazivanje na problem te istaknuo da je sigurnost djece prioritet.
Načelnica Sektora za primarnu zdravstvenu zaštitu i zdravstveni turizam Ministarstva zdravstva dr.med. Ivana Portolan Pajić upozorila je da tjelesna aktivnost mora biti prilagođena dobi i razvoju djeteta te da djeca trebaju biti poticana na kretanje, ali na siguran i zakonom propisan način.
'Tjelesna aktivnost iznimno je važna za razvoj naše djece, ali mora biti primjerena dobi. Djecu potičemo da voze bicikl, trče, skaču, igraju se - no ako već voze električne romobile, to mora biti u skladu sa zakonom. Ne smijemo tolerirati da djeca koriste vozila koja nisu ni tehnički ni zakonski prilagođena njihovoj dobi, a posebno ne bez nadzora. U suprotnom, izlažemo ih ozbiljnom riziku od teških ozljeda', zaključila je.